امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 692 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با انتشار اطلاعیه ای ؛

آمریکا توطئه علیه دولت ترکیه را رد کرد

خبرایران: سفارت آمریکا در آنکارا ادعای توطئه منتسبان به این سفارت علیه دولت «رجب طیب اردوغان » نخست وزیر ترکیه را رد کرد.
آمریکا توطئه علیه دولت ترکیه را رد کرد

به گزارش خبرایران، سفارت آمریکا در ترکیه روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه ای که از طریق پیامک به رسانه های ترکیه ارسال کرد با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در رسانه ها این کشور مبنی بر فعالیت های لابی برخی منتسبان این سفارت علیه دولت ترکیه ، عنوان کرد که این ادعاها منطبق بر واقعیت نیست و هیچ کس با اینگونه افتراها نباید روابط ترکیه و آمریکا را به خطر اندازد.

رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه پیشتر و در پی اخبار منتشر شده برخی از رسانه های جمعی در باره دست داشتن صریح سفیر آمریکا در رویدادهای اخیر این کشور گفته بود که اگر سفرای خارجی پا را از گلیم خود فراتر بگذارند، عنصر نامطلوب شناخته و اخراج خواهند شد.

نخست وزیر ترکیه گفت: در روزهای اخیر حوادث عجیبی رخ می دهد. برخی سفرا دست به اقدامات تحریک آمیز می زنند. من از اینجا به آنان هشدار می دهم اگر پا را از حیطه وظایف تعریف شده خود فراتر بگذارند و وارد حوزه اختیارات دولت ترکیه شوند، ما مجبور نیستیم آنان را در کشورمان نگه داریم.

روزنامه ˈینی شفقˈ چاپ ترکیه نیز در مطلبی با عنوان ˈسفیر آمریکا، گورت را از کشور ما گم کنˈ نوشت: در پشت پرده عملیاتی که با محور ˈهالک بانک ˈ آغاز و سبب بروز تنش سیاسی در ترکیه شد، آمریکا قرار دارد.

پلیس استانبول عملیات بزرگی را در شهر استانبول انجام داد که در آن فرزندان سه نفر از وزرای ترکیه، مدیرعامل هالک بانک ، شهردار منطقه ˈفاتحˈ استانبول، شماری از سرمایه داران و تاجران سرشناس ترکیه به اتهام رشوه خواری و فساد مالی، دستگیر شدند.

این عملیات تزلزل سیاسی جدی در ترکیه ایجاد کرد و دولت آنکارا در واکنش به آنچه تلاش برای ایجاد دولت در درون دولت یاد کرده، نزدیک به 100 نفر از افسران ارشد در پست های کلیدی پلیس را عزل و یا تغییر مکان داد . ادعا می شود موج این تغییرات بطور گسترده ای به شکلی که وزیران، استانداران و روسای شهربانی های استانها را نیز در بر خواهد گرفت، گسترش یابد.

در محافل سیاسی نیز این عملیات را به عنوان درگیری و جنگ قدرت بین ˈجماعت اسلامی گولنˈ و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ارزیابی می شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب