امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6960 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مشاور اجتماعي وزير راه و شهرسازي اعلام كرد؛

شعار دهه ايمني راه‌ها «سهم من از ايمني راه‌ها؟» /تخفيف قيمت بليت اتوبوس و معاينه فني در دهه ايمني راه‌ها/امسال كاهش تلفات جاده ای داشتيم

خبرایران: سعيد معيدفر مشاور اجتماعي وزير راه و شهرسازي گفت: شعار دهه ايمني راه‌ها در سال جاري «سهم من از ايمني راه‌ها؟»‌ است و در در اين راستا به سهم متوليان راه،‌خودروسازان،‌امدادگران، بيمه‌گر،‌راننده، سرنشينان، موتورسيكلت‌سواران، خانواده، نهادهاي مدني،‌آموزش و پرورش و رسانه پرداخته مي‌شود.
شعار دهه ايمني راه‌ها «سهم من از ايمني راه‌ها؟» /تخفيف قيمت بليت اتوبوس و معاينه فني در دهه ايمني راه‌ها/امسال كاهش تلفات جاده ای داشتيم

به گزارش خبرنگارخبرایران ، سعيد معيدفر كه در نشست خبر با حضور اعضاي كارگروه اجتماعي، آموزش و فرهنگ ايمني حمل و نقل كميسيون ايمني راه ها در ساختمان شهيد دادمان سخن مي‌گفت، بيان داشت: دهه ايمني راهها از تاريخ 14 آبان تا 25 آبان ادامه دارد و در آن هر روز به يك نام نامگذاري شده و فعاليت هاي مختلفي در آن روزها انجام مي گيرد.

رئيس كارگروه امور اجتماعي، آموزش و فرهنگ ايمني حمل و نقل كميسيون ايمني راهها بيان داشت: مقرر شد از سال 2011 تا 2020 همه اعضاي مجمع جهاني سازمان ملل اقداماتي براي كاهش سوانح انجام دهند.

معيد فر با بيان اينكه جايگاه ايران در ميزان سوانح رانندگي در دنيا قابل قبول نيست گفت:‌كشورهاي در حال توسعه بالاترين ارقام تلفات سوانح رانندگي دنيا را به خود اختصاص دادند؛ توسعه‌يافتگي با سوانح رانندگي ارتباط غير مستقيم دارد البته هستند كشورهاي در حال توسعه‌اي كه سوانح رانندگي خود را كاهش دادند.

مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه از سال 82 هيات وزيران كميسيون اميني راهها با حضور16وزارتخانه و دستگاه‌ اجرايي مرتبط اعلام كرد: تشكيل كارگروه اجتماعي در كميسيون ايمني راهها كه در يكسال اخير صورت گرفته است براي تغيير در رفتار ترافيكي رانندگان و شهروندان بوده زيرا كه كشور ما از نظر تلفات و خسارات سوانح رانندگي در صدر كشورهاي جهان هستيم و هدف ما هوشياري مردم از روند پيش رو، جلب مشاركت آنها و همكاري بيشتر مردم و نهادهاي دولتي است.

معيد فر با اشاره به اينكه كشورهاي در حال توسعه داراي بالاترين ارقام تلفات سوانح رانندگي هستند، گفت: در ايران در دو مقطع با روند افزايش و كاهش تلفات رانندگي مواجه بوديم به طوري كه از سال 72 روند افزايشي در تلفات و خسارات راههاي كشور داشتيم كه رشد 9 درصدي را به طور ميانگين نشان مي داد و از سال 84 كه به اوج تلفات رانندگي رسيده بوديم سير نزولي تصادفات آغاز شد.

وي افزود: در پايان سال 1392 نسبت به سال 84 ، 35 درصد كاهش تلفات را داشته ايم به طوري كه از 28 هزار نفر تلفات ساليانه به حدود 17 هزار نفر رسيده است كه مديريت هوشمند جاده‌ها از طريق دوربين‌هاي نظارتي، اعمال قانون توسط پليس، امداد و نجات سريع و رفتار ترافيكي شهروندان و مشاركت مدني از مهمترين دلايل كاهش سوانح بوده است.

مشاور وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه 45 درصد از تلفات ما مربوط به جوانان است و امسال هم كاهش تلفات داشتيم كه در شش ماهه امسال اين آمار 5 درصد كاهش يافت گفت: 80 درصد از سوانح رانندگي ناشي از سبقت، سرعت غيرمجاز و عدم رعايت فاصله با اتومبيل جلو است و40 درصد تلفات ما مربوط به عابران پياده و موتورسواران و يك سوم تلفات سوانح رانندگي مربوط به درون شهرها است.

معيد فر با اشاره به اينكه سال گذشته حدود 300 هزار نفر مصدوم و معلول شدند، گفت: اين آمار در كنار خسارات هاي بالايي كه به مصدومان سوانح و مسائل مالي وارد مي شود به رقم بسيار بالايي مي رسد.

مشاور وزير راه و شهرسازي افزود: از سال 85 تا پنج ماهه ابتداي امسال حدود 2 ميليون و 700 هزار نفر در سوانح رانندگي مصدوم شدند و در اين مدت 130 هزار نفر هم با معلوليت روبرو شده اند.

معيدفر با اشاره به اينكه تلفات و معلوليت مردان 3.5 برابر زنان است، تصريح كرد: هر ساله خسارت هاي مادي كه از سوانح رانندگي به كشور اعمال مي شود 6 درصد از رشد ناخالص ملي است.

رئيس كارگروه اجتماعي، آموزش و فرهنگ ايمني حمل و نقل كميسيون ايمني راه ها با اشاره به تلاش براي هوشمندسازي جاده‌ها و تحول در رفتار ترافيكي كاربران اظهار داشت: مردم بايد خود با تفكر خود نسبت به بهينه‌سازي فرهنگ ترافيكي اقدام كنند ضمن آنكه پليس نيز بايد به مردم نزديكتر شود.

 

تخفيف قيمت بليت اتوبوس و معاينه فني در دهه ايمني راه‌ها

 

معاون دفتر ايمني و ترافيك سازمان راهداري كه در اين نشست خبري سخن مي گفت، از اعمال تخفيف در بليت اتوبوس در دهه ايمني راه‌ها خبر داد و گفت: در اين روزها معاينه فني خودروهاي سنگين و نيمه سنگين مشمول تخفيف خواهد بود.

محمد مخبر با اشاره به اينكه  ناوگان عمومي جاده‌اي قبل از آنكه در زمينه جابه‌جايي بار و مسافر حركت كند بايد كنترل شود گفت: ناوگان بايد هر 6 ماه يك‌بار به مراكز معاينه فني تحت نظر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مراجعه كرده و از نبود مشكل فني مطمئن شوند، البته قبل از هر سفر ناوگان عمومي جاده‌اي وسايل نقليه توسط مديران فني كنترل مي‌شود ضمن آنكه نظارت و بازديدهايي نيز توسط نمايندگان سازمان راهداري در پايانه‌ها و استان‌ها انجام مي‌شود.

معاون دفتر ترافيك سازمان راهداري با اشاره به اينكه در 5 سال گذشته با كاهش 9.1 درصدي تلفات رانندگي در ناوگان عمومي جاده‌اي مواجه بود‌ه‌ايم، افزود: در اين راستا با اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي حمل و نقل مسافري عمومي برون شهري هماهنگ شده است تا در زمينه بليت تخفيفاتي را در دهه ايمني راه ها اعمال كنيم.

وي با بيان اينكه همچنين در اين ايام معاينه فني خودروهاي سنگين و نيمه سنگين مشمول تخفيف خواهد بود، گفت: شماره پيامكي به مسافران اتوبوس و ناوگان عمومي جاده‌اي اعلام مي‌‌شود تا اگر از نحوه برخورد و رانندگي رانندگان رضايت داشتند به ما اعلام كنند كه در تاريخ 17 آبان‌ماه (روز سفر سالم با وسايل حمل و نقل عمومي) از اين راننده‌ها قدرداني شود.

معاون دفتر ايمني و ترافيك سازمان راهداري با اعلام اينكه در اين ايام، توزيع اقلام ترافيكي جهت ناوگان بار و مسافر انجام مي‌شود، بيان كرد: روز 18 آبان ماه در اين دهه ،با نام «راه و خودروي ايمن» نامگذاري شده است، در اين راستا از قبل بخشنامه‌اي به ادارات ارسال كرده‌ايم تا راهداران با لباس فرم راهداري و با نصب تابلو در جاده‌ها حضور فعال داشته باشند.

مخبر افزود: روز 19 آبان ماه‌ به نام «دانش‌اموزان و ايمني» نام گذاري شده است و تلاش كرده‌ايم تا مدارس به نام «دانش‌اموزان و ايمني» نام گذاري شده است. ‌

وي با اشاره به اينكه تلاش كرده‌ايم تا مدارس حاشيه راه‌ها ايمن‌تر شود، اظهار داشت: ايمن سازي مدارس حاشيه راه‌ها در دستور كار سازمان راهداري قرار دارد و تا امروز بيش از 500 هزار نفر دانش‌آموز تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند.

معاون دفتر ايمني و ترافيك سازمان راهداري، تصريح كرد: اين اقدام موجب شده است كاهش 11 درصدي تلفات عابر پياده دانش‌آموز در سوانح رانندگي داشته باشيم. وي بيان كرد: در 22 آبان‌ماه (موتورسيكلت سواري ايمن) موضوع طرح ارتقاء ايمني موتورسيكلت سواران را دنبال مي‌كنيم.

مخبر افزود: از 3 سال پيش تاكنون موضوع ارتقاء ايمني موتورسيكلت سواران پيگيري شد كه در اين مدت زمان كاهش 14 درصدي تلفات موتورسيكلت سواران را در سوانح رانندگي داشتيم.

در دهه ايمني راهها كه از 14 تا 25 آبان ادامه دارد روز چهاردهم به عنوان فرهنگ عمومي و ايمني، روز پانزدهم به نام امداد و نجات و فوريت هاي پزشكي در راه، روز شانزدهم با عنوان آموزه هاي ديني و ايمني، روز هفدهم سفر سالم با وسايل حمل و نقل عمومي، روز هجدهم راه و خودروي ايمن، روز نوزدهم دانش آموزان و ايمني، روز بيستم مشاركت مدني و ايمني، روز بيست و يكم عابران پياده و ايمني، روز بيست و دوم موتورسيكلت سواري ايمن، روز بيست و سوم خانواده و ايمني، روز بيست و چهارم با عنوان بهداشت جسم و روان و ايمني و روز بيست و پنجم با نام يادمان قربانيان سوانح رانندگي نامگذاري شده است.

در جلسه هر يك از اعضاي كاركروه كارگروه اجتماعي، آموزش و فرهنگ ايمني حمل و نقل كميسيون ايمني راه ها به بيان برنامه‌هاي خود در سازمان‌ها و نهادهاي عضو كميسيون ايمني راه‌ها پرداختند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب