امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 704 تاریخ انتشار: جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر بهداشت خبرداد؛

نیمی از مشکلات درمان کشور در تهران است

خبرایران: وزیر بهداشت در جلسه شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران که با موضوع تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران و وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: نیمی از مشکلات درمانی کشور در تهران متمرکز است، بنابراین پیشنهاد می‌شود وزیر کشور به این شورا بپیوندد.
نیمی از مشکلات درمان کشور در تهران است

به گزارش خبرایران، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، اظهار داشت: با اینکه یک سوم جمعیت کلانشهرهای کشور در تهران ساکن هستند ولی نیمی از مشکلات درمانی این شهرها در تهران و حاشیه آن متمرکز است. متاسفانه هر روز این مشکلات زیادتر می‌شود و سرریز شدن مشکلات سایر شهرها به پایتخت نیز عامل تشدید آن است و موضوع حاشیه نشینی در کلانشهرها نیز موضوع مهم دیگری است که باید در این شورا مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا شاخص های بهداشتی در این مناطق از روستاها نیز پایین تر است.

هاشمی در خصوص موضوع جلسه شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران نیز بیان داشت: استفاده از ظرفیت‌های شهرداری تهران در حوزه سلامت و مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از اهداف برنامه‌های همکاریهای مشترک وزارت بهداشت با کلانشهر تهران است که خوشبختانه با اقدامات جهادی سال‌های گذشته شهردار تهران در زمینه توسعه سلامت، این هم افزایی امروز فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در ایجاد زمینه این همکاری مشترک قدردانی کرد.

 

 

ضرورت پوشش بهداشتی حاشیه کلانشهرها و شهرها

 

وزیر بهداشت ادامه داد: تأکید من اینست که در مدلی که برای این کار طراحی می کنید حاشیه کلانشهرها را به صورت ویژه لحاظ کنید زیرا متأسفانه برای این بخش تقریباً هیچ کاری صورت نگرفته است و طرح شما در آینده برای سایر کلانشهرها و شهرهای کشور الگو خواهد شد.

هاشمی افزود: پیشنهاد من اینست که در آینده به مجموعه افراد این شورا وزیر کشور نیز افزوده شود زیرا این اقدام برای پیشبرد اجرایی تصمیمات شورا مهم است.

وی بر واحد بودن تولیت اجرای طرح تأکید کرد و گفت: برای پرهیز از ایجاد مشکلات در آینده بهتر است تولیت کار واحد باشد و باید سنگ بنایی بگذاریم که بعدها با آمدن مدیران جدید در هر دو مجموعه یعنی وزارت بهداشت و شهرداری تهران نیز کار ادامه یابد و مشکل ایجاد نشود.

 

جای خالی ستاد اجرایی در شورای راهبردی

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران که متشکل از مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و شهرداری است برای پیشبرد کارها نیاز به یک ستاد قوی اجرایی نیز دارد که حضور رؤسای 4 دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در آن ضروری است.

وی با توصیه اعضای شورا به پرهیز ار کار سیاسی گفت: به دلیل مشکلات عدیده ای که وضعیت بهداشتی، درمانی تهران دارد در انتخاب رؤسای دانشگاه‌های این شهر تمام توجه من به این بود که افرادی انتخاب کنم که سیاسی نباشند و تنها به پیشبرد علم، پژوهش و ارتقای بهداشت و درمان فکر کنند.

وی همچنین توصیه کرد برای شناسایی بهتر شاخص‌ها و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت همچون اعتیاد، طلاق و ایدز و رجوع آسوده چنین بیمارانی به مراکز بهداشتی، درمانی برای دریافت خدمات باید از نگاه امنیتی به این مقوله‌ها پرهیز شود.

 

از واگذاری اختیارات به شهرداری و مردم استقبال می کنیم

 

وزیر بهداشت از واگذاری اختیارات به شهرداری تهران برای اداره بهتر این مراکز سخن گفت و بیان داشت: با توجه به شناختی که از شهردار تهران داریم از

 واگذاری اختیارات به وی و مردم که اداره کننده اصلی مجموعه‌های شهرداری هستند استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به کسری بودجه 6 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت، تصریح کرد: با توجه به این موضوع هیچ راهی جز تکیه به مردم و کمک گرفتن از ظرفیت‌های آنان برای پیشبرد کارها و ساماندهی و توسعه بهداشت و درمان در کشور نداریم.

 

گفتنی است در این جلسه که با حضور قالیباف شهردار تهران و معاونان و مدیران شهرداری، علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، حافظی رییس کمیته محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران، قاضی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، جعفرنژاد، علی اصغر پیوندی، میراسماعیلی و جغتایی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی، سیاری معاون بهداشت، آقاجانی معاون درمان، امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها و مدیران حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت برگزار شد جمعی از حاضران نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب