امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7056 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب خبرداد؛

مشارکت 40 نهاد، سازمان و وزارتخانه در برگزاری این دوره/ برنامه‌ریزی در سه سطح ملی، تخصصی و استانی / کاهش تصدی‌گری‌های دولت و تفویض امور به بخش‌های خصوصی و استان‌های کشور

خبرایران: برزین ضرغامی دبیر ستاد بیست و دومین هفته کتاب گفت:در این دوره به کاهش تصدی‌گری‌های دولت و تفویض امور به بخش‌های خصوصی و استان‌های سراسر کشور اقدام کرده‌ایم.
مشارکت 40 نهاد، سازمان و وزارتخانه در برگزاری این دوره/ برنامه‌ریزی در سه سطح ملی، تخصصی و استانی / کاهش تصدی‌گری‌های دولت و تفویض امور به بخش‌های خصوصی و استان‌های کشور

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری بیست و دومین هفته کتاب با حضور «برزین ضرغامی» دبیر ستاد بیست و دومین هفته کتاب ،«محسن رضایی» مشاور عالی دبیر هفته کتاب و اصحاب رسانه در اداره کل ارشاد استان تهران برگزار و دراین نشست خبری «برزین ضرغامی» دبیر ستاد بیست و دومین هفته کتاب درخصوص برنامه های این دوره هفته کتاب اظهارداشت: بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سالی که به نام اقتصاد فرهنگ نامگذاری شده است از 24 آبان تا اول آذر با شعار ترویج کتاب، ترویج امید برگزار خواهد شد. بیش از 40 نهاد، سازمان و وزارتخانه در برگزاری این دوره مشارکت دارند و این تعداد غیر از زیرمجموعه های مرتبط با سازمان های غیردولتی است که با احتساب این تعداد بیش از 200 مقام در برگزاری هفته کتاب مشارکت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در سطح «ملی» می‌کوشیم از افرادی که در حوزه کتاب و فعالیت‌های مرتبط با کتاب، چاپ و نشر اقداماتی را انجام داده‌اند، قدردانی کنیم. همچنین در سطح «تخصصی» وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف، برنامه‌های حوزه کتاب را برگزار و از برگزیدگان خود تجلیل خواهد کرد؛ به‌طور مثال، وزارت کشاورزی، از برگزیدگان کتاب سال جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست، از برگزیدگان کتاب سال محیط زیست تجلیل خواهند کرد.

ضرغامی با اشاره به سطح استانی برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: امسال سعی کرده‌ایم نقش استان‌ها در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب، پُررنگ‌تر و غنی‌تر باشد. بنابراین، در هراستانی، ستاد استانی هفته کتاب راه‌اندازی شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیش از 400 شهرستان، دفتر و نمایندگی دارد که در ایام هفته کتاب، می‌تواند از این فرصت برای برپایی هرچه بهتر برنامه‌ها استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به تقارن هفته کتاب با ایام محرم، به همه استان‌ها تأکید کرده‌ایم که اجرای برنامه ویژه‌ای با موضوع «قیام و معرفت عاشورایی» در دستور کار داشته باشند. همچنین امسال برای نخستین بار جایزه «فرهنگ و ادب محتشم» برگزار خواهد شد و پایان آبان ماه سال جاری از برگزیدگان حوزه‌های شعر، کتاب، پایان‌نامه، فعالیت‌های تجسمی، فیلم و عکس عاشورایی تجلیل خواهیم کرد.

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار جشنواره «دوستداران روستای کتاب» در سطح کشور برگزار خواهد شد؛ در این جشنواره، هر روستایی که ازنظر تعداد و کیفیت برنامه‌های فرهنگی ازجمله کتاب امتیاز بیشتری کسب کند، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مبلغی را برای مباحث فرهنگی ازجمله تجهیز کتابخانه‌های روستا، اهدا خواهند کرد و «انتخاب پایتخت کتاب در کشور» یکی دیگر از برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است. چارچوب‌های این برنامه ابلاغ‌شده است؛ بر این اساس شهرستانی که بتواند فعالیت‌‌های فرهنگی خوبی داشته باشد، به سازمان یونسکو معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: در این دوره به توسعه نشر الکترونیک و دیجیتال، استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع و قانونمند کردن فعالیت‌های فرهنگی استان‌ها توجه ویژه داریم. بر اساس این ویژگی‌ها، هرروز از ایام هفته کتاب را نام‌گذاری کرده‌ایم؛ این نام‌گذاری‌ها به ترتیب عبارت‌اند از 24 آبان ماه با عنوان «کتاب، مسجد و محرم»، 25 آبان ماه با عنوان «کتاب، آگاهی و سبک زندگی»، 26 آبان ماه با عنوان «کتاب، فرهنگ و صنعت»، 27 آبان ماه با عنوان «کتاب، مدرسه و دانشگاه»، 28 آبان ماه با عنوان «کتاب، پدیدآورندگان، خادمان و پیشکسوتان حوزه نشر»، 29 آبان ماه با عنوان «کتاب، مدیریت جهادی و توسعه کشاورزی»، 30 آبان ماه با عنوان «کتاب و شهروندی» و درنهایت یکم آذرماه با عنوان «کتاب، رسانه و فناوری‌های نوین» نام‌گذاری شده‌اند.

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: برنامه‌های این دوره از هفته کتاب، بر اساس نام‌گذاری‌های صورت گرفته طراحی‌شده‌اند؛ ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به ارائه کتاب سال محیط زیست، تجلیل از پدیدآورندگان کتاب سال دانشجویی، برپایی آیین نکوداشت 2 هزارمین کتاب دانشگاه پیام نور، قدردانی از کتابخوان برتر و برپایی آیین 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه اشاره کرد.

وی عنوان داشت: تجلیل از خادمان چاپ و نشر، تجلیل از ناشران پیشکسوت، برپایی مراسم شناسایی و قدردانی از صاحبان کتابخانه‌های خانگی، تجلیل از مروجان امر کتاب در نهادهای غیردولتی و قدردانی از اصحاب رسانه که در حوزه کتاب فعالیت‌ می‌کنند، از دیگر برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آیند.

در این نشست خبری «محسن رضایی» مشاور عالی دبیر هفته کتاب هم درخصوص وضعیت کتابخوانی در کشور و تاکید برنامه‌های هفته کتاب در ارتقای این وضعیت، یادآورشد:هنوز آمار دقیق و جامعی از سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد و تمام آمارهایی که منتقل شده، منتج از مطالعات بخشی و قابلیت تعمیم به کل جامعه را ندارد و ما عمیقا متاسفیم که هنوز نتوانسته‌ایم برآورد دقیقی از میزان مطالعه ایرانی‌ها داشته باشیم.

بنابراین گزارش ، بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای دولتی و غیردولتی از 24 آبان‌ تا یکم آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب