امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7146 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد الهیاری اعلام کرد؛

تشریح برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در هفته کتاب /ارائه بسته مطالعاتی عاشورا و نذر کتاب/ تجلیل از مقام علامه طباطبایی در ۲۷ آبان‌ماه/ تجدید بیعت کتابداران با آرمان‌های امام(ره)

خبرایران: محمد الهیاری فومنی معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ای با اعلام برنامه‌های این نهاد در هفته کتاب، گفت: برپایی مراسم یادبود علامه طباطبایی در ۲۷ آبان، از برنامه‌های اصلی نهاد کتابخانه‌ها در این هفته است
تشریح برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در هفته کتاب /ارائه بسته مطالعاتی عاشورا و نذر کتاب/ تجلیل از مقام علامه طباطبایی در ۲۷ آبان‌ماه/ تجدید بیعت کتابداران با آرمان‌های امام(ره)

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست اعلام برنامه‌های هفته کتاب در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز، 20 آبان‌ماه در محل این نهاد با حضور «محمد الهیاری فومنی» معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ای، «مسعود شجاعی طباطبایی»، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی کارتون کتاب و «ابوالقاسم مقیمی»، مدیرکل امور فرهنگی این نهاد برگزار شد.
الهیاری در این نشست عنوان کرد: در معاونت توسعه کتابخوانی طی دو ماه گذشته برنامه‌ریزی در این راستا انجام شده است که بالغ بر 1000 نفر ساعت وقت در این باره گذاشته شده است. همچنین پس از تشکیل ستاد مرکزی، مدیران کل نهاد کتابخانه‌های استان ابلاغیه‌هایی با عنوان دبیر هفته کتاب نهاد در استان‌ها دریافت کرده‌اند و  پس از این اقدام، فعالیت در کمیته‌های سه‌گانه آغاز شد. نکته مهم این است که برنامه‌ها در تهران متمرکز نیست و برابر تقویم اجرایی، مراسم‌های تکریم استانی طی امسال، جزء مهمترین برنامه‌های نهاد در سراسر کشور است.
الهیاری عنوان کرد: تمامی مدیران ستاد به تدبیر دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها از روز پنجشنبه، که برنامه‌های نهاد به صورت رسمی آغاز می‌شود، در استان‌ها حاضر می‌شوند و مراسم تکریم کتابداران، کتابخوانان و خیران و افرادی که در ترویج کتابخانه‌سازی فعالیت می‌کنند صورت می‌گیرد و در اکثر استان‌ها مراسم تجلیل با حضور استانداران، معاونان استانداران، نمایندگان مجلس و ... برگزار می‌شود و دیدار با نمایندگان ولی فقیه در استان نیز انجام می‌شود.
کتابداران با آرمان‌های امام(ره) تجدید بیعت می‌کنند
الهیاری ادامه داد: طی روز پنجشنبه، 22 آبان، مراسم تکریم کتابداران در دو استان یزد و آذربایجان غربی برگزار می‌شود. همچنین در روز شنبه که روز آغازین هفته کتاب به شمار می‌رود، کتابداران استان تهران، البرز و کارکنان ستاد تهران در حرم مطهر حضرت امام(ره) حاضر می‌شوند و با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند.
به گفته وی، نشست خبرنگاران و فعالان عرصه خبر در هتل انقلاب طی روز شنبه شب برگزار می‌شود. با توجه به اینکه یکی از مزیت‌های نهاد کتابخانه‌ها ترویج کتابخوانی است و رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه نقش موثر داشته باشند، علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با اصحاب رسانه به هم‌اندیشی می‌پردازد.
الهیاری با اشاره به اینکه اصحاب رسانه در این نشست می‌توانند به بیان دیدگاه‌های خود در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی بپردازند، ادامه داد: با این راهکارها می‌توان به نتایجی برای ترویج بهتر کتاب و کتابخوانی در سطح کشور رسید.
وی گفت: در این روز همچنین شاهد برگزاری برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها در چهار استان کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران و خراسان جنوبی خواهیم بود. همچنین در روز یکشنبه، دبیرکل نهاد شخصاً در مراسم تکریم کتابداران استان همدان حضور می‌یابد. این مراسم در استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، کرمانشاه و سمنان برگزار می‌شوند.
برپایی اختتامیه کارتون کتاب
به گفته الهیاری، ساعت 15 روز دوشنبه، 26 آبان به اختتامیه دومین جشنواره دوسالانه کارتون کتاب در فرهنگسرای اندیشه اختصاص دارد. برای اهدای جوایز برگزیدگان خارجی که امکان حضور نداشته‌اند، از سفارتخانه‌های مقیم آن کشورها دعوت به عمل آمده است.
وی از حضور چهره‌های فرهنگی مختلف در این برنامه یاد کرد و افزود: همچنین دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها با کتابداران غیرتهرانی در فرهنگسرای اندیشه نشستی را خواهد داشت. برنامه تکریم از کتابداران طی این روز به صورت همزمان در استان هرمزگان و البرز نیز برگزار می‌شود.
معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ای در اعلام بخش دیگری از برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد: در روز سه‌شنبه، 27 آبان مراسم تکریم از کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در تالار وحدت طی ساعت 9 برگزار می‌شود. این مراسم همچنین در یادبود عالم فقید و مفسر گرانقدر، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی برگزار می‌شود که از برنامه‌های اصلی نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب به شمار می‌رود.
برپایی جلسات نقد کتاب
الهیاری در ادامه سخنانش از برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «عطا» در استان البرز و «قصه‌های نو» در استان تهران خبر داد. معدل کتابداران در تالار وحدت حاضر می‌شوند و جمعی از کتابداران سراسر کشور برگزار می‌شوند.
وی با اعلام اینکه طی روزهای آینده درباره حضور مسئولان در تالار وحدت اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: در روز 28 آبان، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها به قزوین سفر می‌کند و در مراسم تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی حاضر می‌شود. این برنامه به صورت همزمان در استان‌های خوزستان، همدان و خراسان رضوی نیز برگزار خواهد شد.
الهیاری درباره روز پنجشنبه، 29 آبان نیز گفت: مراسم تکریم کتابداران در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، کرمان، گیلان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، خوزستان و سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.
امضای دو تفاهم‌نامه با ارشاد و مجمع ناشران
معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ای همچنین درباره برنامه‌های روز نخست آذرماه عنوان کرد: در این روز تفاهم‌نامه واگذاری پارک دانشجو به بنیاد ادبیات داستانی به امضاء می‌رسد. همچنین مراسم تکریم کتابداران در استان‌های زنجان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در این روز است.
وی با بیان اینکه امسال نهاد چند تفاهم‌نامه را در دستور کار دارد که رسانه‌ای می‌شود که این تفاهم‌نامه‌ها با مجمع ناشران انقلاب اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضاء می‌رسد، گفت: اقدام مطلوبی با همکاری ناشران کودک و نوجوان انجام شده است که در این همکاری مشترک، بالغ بر 110 هزار جلد کتاب اهدایی انجمن را به کتابخانه‌های روستایی و کمتربرخوردار خواهیم داد.
الهیاری در ادامه این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه در فضای ماه محرم و صفر هستیم و فضای عزاداری حاکم است، برای غافل نماندن از این ایام، بسته مطالعات عاشورا را با معرفی کتاب‌های نوشته شده درباره عاشورا را با سبک‌ها و نگاه‌های مختلف آماده کرده‌اند که از طریق کتابخانه‌ها و پورتال نهاد در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
اجرای نذر کتاب با کمک دو، سه ناشر
وی از در نظرگیری  سیر مطالعاتی ساده و سختی که ماحصل بررسی ساعت‌ها بررسی در این بسته مطالعاتی است یاد کرد و افزود: نذر کتاب را نیز با کمک دو، سه انتشارات در دستور کار داریم. نهاد کتابخانه‌ها علاوه بر موضوع انجمن خیران کتابخانه‌ساز، موضوع اهدای کتاب و ارتباط با خیران که این کار را انجام می‌دهند در دستور کار قرار دارد و در ماه‌های آینده در این باره کارهایی را که قابل اجراست بیان می‌کنیم.
الهیاری اظهار کرد: در پوستر هفته کتاب نهاد، جمله‌ای با عنوان اینکه «با کتاب زندگی کنیم» زیر تصویر علامه طباطبایی درج شده است. امسال مجموعه فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه کتاب بازخوانی شده است و از هر کدام یک شعار مستخرج شده است که مشتمل بر 15 ـ 20 شعار می‌شود. این شعارها برای استان‌ها انتخاب شده است و شعار «با کتاب زندگی کنیم» شعار سمبل هفته کتاب در نهاد کتابخانه‌هاست که در اقلام ترویجی خود اطلاع‌رسانی می‌کند.
24 کتابخانه به نام علامه طباطبایی متبرک هستند
وی با اشاره به اینکه 24 کتابخانه عمومی در سراسر کشور به نام علامه طباطبایی نامگذاری شده است، عنوان کرد: مجموعه کارهایی که درباره علامه انجام شده است برای این کتابخانه‌ها ارسال می‌شود و این کتابخانه‌ها هم به صورت خاص به بازمعرفی آثار علامه می‌پردازند.
معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ای تصریح کرد: جلسات نقد علمی و تخصصی آثار در سراسر کشور برگزار می‌شود و استادان مبرّز حوزه شعر در سراسر کشور در این جلسات حاضر می‌شوند و آثارشان در اختیار حاضران قرار می‌گیرد و علاوه بر نقد آثار، این نشست‌ها گرامیداشت شاعران نیز به شمار می‌آید.
وی گفت: برنامه‌های هفته کتاب تا سوم آذرماه ادامه دارد. استان فارس، آخرین استان برگزارکننده برنامه‌های نهاد در هفته کتاب است. در حال حاضر سازمان‌هایی در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، ولی اینکه نهاد از جایگاه ممتازی در این راستا برخوردار است به این دلیل است که بیش از 3200 کتابخانه عمومی در سراسر کشور داریم و نهاد از جمله سازمان‌هایی است که امکان ریزترین ارتباطات با مخاطبان را دارد.
الهیاری با اشاره به اینکه 670 کتابخانه در روستاها زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: با توجه به نقص شبکه توزیع و بیشتر بودن تعداد ناشران از کتابفروشان، همه افراد نمی‌توانند به نمایشگاه کتاب و حتی نمایشگاه‌های استانی مراجعه کنند و در صورت مراجعه نیز امکان خرید همه کتاب‌ها را ندارند. بنابراین مزیت نسبی برای کتابخانه ایجاد می‌شود و آنچه که به دنبال آن هستیم این است که در این باره اطلاع‌رسانی شود و به تبلیغ و ترویج کتابخانه بپردازیم.

ارسال 1348 اثر به جشنواره کارتون کتاب

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دومین جشنواره کارتون کتاب نیز با اعلام اینکه مهلت ارسال آثار تا 15 شهریورماه اعلام شده بود، افزود: کیفیت بالای آثار بسیار چشمگیر بود و هنرمندان در دور نخست از 61 کشور شرکت کردند که این دوره به 64 کشور افزایش یافته است. در این راستا 1348 اثر از 468 هنرمند به این جشنواره ارسال شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین آثار رسیده از هنرمندان ایرانی بوده است، اظهار کرد: حضور هنرمندان کاریکاتوریست ایران در عرصه بین‌الملل نیز چشمگیر بوده است و می‌توان گفت که ایران مدعی این حوزه در جهان به شمار می‌آید.
شجاعی با اشاره به برخی از جشنواره‌هایی که با موضوع کاریکاتور در اقصی نقاط جهان برگزار شده‌اند، گفت: حضور کاریکاتوریست‌های ایرانی در این جشنواره‌ها به حدی چشمگیر بوده است که فارسی را به عنوان زبان سوم این جشنواره‌ها برگزیدند.
وی با بیان اینکه ترکیه، چین و برزیل بیشترین آثار ارسالی را به این جشنواره داشته‌اند، اظهار کرد: نکته مهم این است که موضوع کتابخوانی، کتابخانه دیجیتال و کتابخانه‌سازی را در پوستر به صورت تصویری ارائه کردیم.
شجاعی با اشاره به طرح علیرضا پاکدل که این اقدام را در قالب تصویری ارائه کرده است، گفت: تمام مضامین مورد نظر در قالب تصویر ارائه شده است. از سویی دو ترکیب در هیئت داوری داشتیم که متشکل از علی میرایی، شهرام شیرزادی و مهدی محمدی روزبهانی بوده‌اند و ترکیب دوم اینکه تصمیم گرفتیم که نفر برگزیده دور قبل را در هیئت داوران شرکت دهیم.
وی از هیئت داوران خارجی نیز یاد کرد و گفت: ایگور والچنکو از کشور روسیه که در قبرس ساکن و مارسین بوندارویچ، هنرمندان خارجی ارزیاب آثار هستند. در نهایت نیز بهرام عظیمی،  علیرضا ذاکری و محمدرضا دوست‌محمدی طی نشست طولانی به انتخاب نفرات برگزیده در قالب اول تا سوم و پنج شایسته تقدیر اقدام کردند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب