امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7156 تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

چهار خبر ازجشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی؛

گسترش کتاب‌خانه‌های خانگی در همه‌ ابعاد زندگی/سرگرمی‌های در دسترس، عامل اصلی کاهش مطالعه/سیاست‌گذاری‌های کلان‌ محصول جشنواره‌های کوچک

خبرایران: مدير گروه كودک شبكه‌ي دو سیما معتقد است که جشنواره‌هایی مانند کتاب‌خانه‌های خانگی زمانی مي‌تواند مفيد باشد كه در همه‌ي ابعاد زندگی ما گسترده شود.
گسترش کتاب‌خانه‌های خانگی در همه‌ ابعاد زندگی/سرگرمی‌های در دسترس، عامل اصلی کاهش مطالعه/سیاست‌گذاری‌های کلان‌ محصول جشنواره‌های کوچک

به گزارش خبرایران از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان،علي زارعان در آستانه‌ی برگزاری سومین دوره‌ی این جشنواره با بيان اين مسئله كه اهداف بزرگ با به هم پيوستن اهداف كوچك محقق مي‌شود، افزود: گسترده‌شدن این جشنواره‌ها به این معنی است که  اگر ما توي راهروي ساختمانمان يك كتاب برمي‌داريم و مطالعه مي‌كنيم توي فرودگاه و ايستگاه اتوبوس و... هم يك كتاب در دسترس‌مان باشد»

وي  ادامه داد: برای كتاب‌خوان كردن مردم بايد فرآيند مطالعه براي همه ملموس و قابل درك باشد. به عنوان مثال در خصوص كودكان نمي‌توان به آن‌ها گفت :«كتاب بخوان» بلكه بايد والدين در حضور آن‌ها مشغول مطالعه شوند.

زارعان اضافه كرد:« ما نبايد سنتي رفتار كنيم. براي گسترش مطالعه در كشور نياز به يك حركت انقلابي است. نويسنده‌هاي كودك و نوجوان ما بايد براي كودكان بنويسند نه آن‌كه خاطرات كودكي‌شان را كه اغلب براي سال‌هاي دهه 50 و 60 است به بچه‌هاي دهه 80 و 90 ارایه بدهند.»

مدير گروه كودك شبكه‌ي دو سیما بيان داشت كه براي بالاتر بردن سطح مطالعه كودكان، شايد احتياج به يك گروه بزرگ نباشد، حتي يك شوراي كوچك متشكل از متوليان چاپ، نشريات و... با اهداف كوتاه مدت هم مي‌تواند در اين زمينه مفيد باشد.

زارعان تاكيد كرد :«اهداف اين شورا بايد قابل سنجش باشد و بتوان بعد از مدتي نتيجه كار را ديد. ما در كشورمان چند سازمان داريم كه در اين خصوص كار مي‌كنند اما مشكل اصلي اينجاست كه همه‌ي اين سازما‌ن‌ها همگرا نيستند»

زارعان در ادامه اشاره كرد كه نياز جامعه‌ي امروز، محصولات ميان خطي است. محصولاتي كه محدود به رسانه‌هاي درون خطي و برون خطي نيست. به طور مثال محصولاتي كه به شكل سنتي خود پايبندند و همچنين به تلويزيون هم نزديكند.

وي در خصوص عرضه‌ي كتاب گفت:«يك زماني در خصوص عرضه‌ي محصولات بر روي لوح فشرده مشكلاتي وجود داشت اما تفكر هوشمندانه‌ای اين محصولات را از حدود ويديو كلوپ‌ها خارج كرد و به سوپر ماركت‌ها برد. من معتقدم كه بايد با حفظ منزلت كتاب و كتاب‌خانه‌ها، عرضه‌ي كتاب‌ها را كمي عام‌تر كنيم و مثلا در سبد خوراكي‌هاي كودكان قرار دهيم.»

سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی در حالی روز 1 آذر برگزار می‌شود که برای شرکت در آن تنها تا روز 25 آبان 1393 فرصت باقی مانده است.

این جشنواره را انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می‌کند و فراخوان کامل آن در سایت انجمن به نشانی اینترنتی www.nevisak.ir  قابل دسترسی است.

 

 سرگرمی‌های در دسترس، عامل اصلی کاهش مطالعه

 فاطمه زمانی کارشناس ارشد کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی معتقد است عواملی چون نداشتن انگیزه، گرفتاری‌های روزمره، نداشتن عادت یا فرهنگ مطالعه و وجود امکانات سرگرم کننده سهل الوصول مانند تلویزیون و کامپیوتر مسبب اصلی فاصله گرفتن مردم ایران از کتاب و کتاب‌خوانی است.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، وی با استقبال از برگزاری جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی و به عنوان یکی از متخصصان کتاب‌داری گفت: نظم بخشی به این کتاب‌خانه‌ها می‌تواند  مدیران آن‌ها را به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهد.

زمانی می‌گوید:« ویژگی مهمی که بهتر است کتاب‌خانه‌های خانگی داشته باشند، این است  که علاوه بر تهیه و گردآوری و نگهداری و نظم بخشیدن به کتاب‌ها که خود مقوله‌ای مهم است، درصدد اشاعه اطلاعات، در دسترس قرار دادن کتاب‌ها و منابع برای دیگران، ایجاد فعالیت‌های گروهی مانند بحث و گفت‌وگو، نقد کتاب و معرفی کتاب باشند. فعالیت‌های جنبی دیگر هم که می‌تواند در جهت بالا بردن درک و اطلاعات باشد بسیار مفید است.

وی تماشای فیلم؛ مطالعه فیلم‌نامه و بحث‌های گروهی، قرارهای گروهی برای رفتن به سینما و تئاترها و فرهنگ‌سراها و سر زدن به فروشگاه‌های شهر کتاب و ... و هر گونه گفت‌وگوهایی که در این رابطه باشد را برای ایجاد روابط گرم و دوستانه و ایجاد محافل علمی مفید و تشویق افراد به مطالعه‌ی بیشتر مفید دانست.»

زمانی در پاسخ به این سوال که عدم تجهیز کتاب‌خانه‌ها سبب کم بودن مطالعه در ایران است یا عدم تالیف کتاب‌های مناسب؟ توضیح داد هیچ‌کدام از این عوامل را نمی‌توان عامل بسیار موثری در دوری جستن مردم ایران از مطالعه دانست و در واقع فرهنگ عمومی مطالعه  بین مردم ایران وجود ندارد.

وی با بیان این که اگر شیوه‌ی امانت کتاب در کتاب‌خانه‌ها تغییراتی داشته باشد کودکان بیشتری جذب مطالعه می‌شوند، افزود:« به نظر من برای کودکان و خردسالان می‌توان شرایط آسان‌تری در نظر گرفت که پایبند تحویل به‌موقع کتاب نباشد گاهی آنان دوست دارند بارها و بارها کتابی را بخوانند و مدتی پیش خود نگه دارند. اگر این کار به آنان کمک می‌کند تا به مطالعه علاقه‌مندتر شوند و با کتاب بیش‌تر انس بگیرند بهتر است پایبند قوانین شان نکرد.

این کارشناس ارشد کتاب‌داری در عین حال گفت درمورد نوجوانان و بزرگ‌سالان روش کتاب‌خانه‌ای مناسب‌تر است زیرا این روش به پایبند کردن آنان به قوانین، رعایت نوبت، ایجاد روند مطالعاتی و ... کمک می‌کند.»

سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی روز 1 آذر در تهران برگزار می‌شود و برای شرکت در آن تا روز 25 آبان مهلت تعیین شده است.

در عین حال فراخوان این جشنواره که از سوی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود در سایت انجمن به نشانی  www.nevisak.ir  در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

 محمد علی طالبی: کودکان بیمارستانی بی کتاب نمانند

محمدعلی طالبی کارگردان سینما بر لزوم اهدای کتاب به کودکان بیمارستانی و کودکان ساکن در مناطق محروم اشاره کرد و تجهیز کتاب‌خانه‌های این مناطق و در دسترس قرار دادن کتاب را شیوه‌ای مناسب برای ترویج فرهنگ مطالعه برشمرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان محمدعلی طالبی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در آستانه‌ی برگزاری سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی، در گفت‌وگویی کوتاه کوشش تبلیغاتی برای همه گیر کردن کتاب‌خوانی را ضروری خواند .

 او که پیش از این بخش بزرگی از کتاب‌های کودک و نوجوان خود را به کتاب‌خانه‌ی فرزندش اهدا کرده است اعلام کرد:« اهدای کتاب به مکان‌هایی که امکاناتی در اختیار ندارند روش موثری برای دسترسی عموم مردم به کتاب است. به طور مثال در فضاهای بیمارستانی که بچه‌ها ساعت‌های زیادی را بدون تفریح سپری می‌کنند می‌توان کتاب‌خانه افتتاح کرد و یا در اتوبوس‌ها کتاب‌هایی را در اختیار افراد قرار داد. کتاب در مکان‌هایی که اغلب افراد ساعات زیادی را به اجبار در آن‌ها می‌گذرانند، تاثیر خود را خواهد داشت.»

کارگردان فیلم چکمه با اشاره به عدم اطلاع خود از شیوه‌ی مدیریت کتاب‌خانه‌های خانگی اظهار نظر درباره‌ی آن را بحثی کارشناسی دانست و بیان کرد چنین کتاب‌خانه‌هایی اگر بخواهد حرفه‌ای‌تر عمل کنند نیازمند بندهای اجرایی  هستند.

طالبی با ابراز تاسف از کاهش شمارگان کتاب در ایران امانت‌دادن کتاب را شیوه‌ی مناسبی برای مطالعه دانست. کارگردان فیلم تیک تاک گفت:« این فرهنگ تاثیرات مفید اجتماعی بر روی کودکان نیز خواهد داشت. امانت‌داری؛ مراقبت از کتاب و بعد توجه به اینکه این اثر بایستی در اختیار نسل دیگری هم برای مطالعه قرار بگیرد ابعاد دیگر فرهنگی‌، اجتماعی این نوع حرکت‌ها هستند.

وی اضافه کرد: درست است که در شیوه‌ی امانی کتاب، ممکن است کتاب‌هایی از بین بروند و حتی بازگردانده نشوند اما من می‌توانم از بازنگرداندن کتاب تعبیر خوبی داشته باشم و استنباط من رابطه‌ی فرد با کتاب است که ضروری دانسته است تا کتاب را تا ابد در کنار خود نگاه دارد. با تمام این صدمات که ممکن است گریبانگیر یک کتاب‌خانه شود با این حال نمی‌توان از تاثیرات مهم آن غافل شد.»

طالبی با تقدیر از شکل‌گیری چنین فعالیت‌هایی؛ نیاز مردم به کتاب را مشهود دانست و چنین اقداماتی را موثر خواند.

سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی از سوی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران روز 1 آذر در تهران برگزار می‌شود.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا روز 25 آبان تعیین شده است و اطلاعات کامل فراخوان این رویداد نیز در سایت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به نشانی www.nevisak.ir قابل دسترسی است.

سیاست‌گذاری‌های کلان‌؛ محصول جشنواره‌های کوچک

در زمانه‌ای که خبرهای رسانه‌ای و انفجار اطلاعات از طریق اینترنت باعث شده کتاب‌خواندن و لذت دل سپردن به آن کم‌رنگ شود هر حرکتی در جهت کتاب‌خوان کردن افراد جامعه نقش مهم و به‌سزایی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، پژمان رحیمی‌زاده نقاش و تصویرگر در استقبال از طرح کتاب‌خانه‌های خانگی، این حرکت را تاثیرگذار و تداوم آن را ضروری می‌داند.

رحیمی‌زاده معتقد است ترویج کتاب‌خوانی  در بخش کلان خود که شامل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای همه گیر شدن این فرهنگ است، می تواند توسط جشنواره‌های ادبی شکل بگیرد.

او که پیش از این با جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی آشنایی نداشته است، این جشنواره را غافل‌گیر کننده ‌خواند و با بیان تجربه‌ی اهدای کتاب به کتاب‌خانه‌ها گفت:«خود من پیش از این بارها کتاب‌هایی را به کتاب‌خانه‌ی محل یا  مدارس اهدا کرده‌ام و گمان می‌کنم آگاهی مردم از این نوع کتاب‌خانه‌ها و تشویق آن‌ها می تواند مسیری را تداوم ببخشد که باعث گشوده‌شدن دریچه‌ای جدید برای فرهنگ و اندیشه شود. معتقدم گسترش این رفتار اجتماعی برای جامعه‌ای پویا و زنده دل گرم کننده است.»

رحیمی‌زاده معتقد است که هرچند مراکز فرهنگی؛ کتاب‌خانه‌ها  و دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و ادبی و متولیان فرهنگ کتاب‌خوانی در دید و دسترس قرار دارند اما سر منشا دل سپردن به این لذت، در خانواده‌ها شکل می‌گیرد.

با این حال او بیان می‌کند که  بهترین شیوه‌ی اشتراک گذاری کتاب در زمان حال امانت دادن آن به دیگران نیست و افراد می‌توانند با اهدای کتاب‌های خود  به کتاب‌خانه‌های دیگران، افراد زیادی را در بهره‌مندی از این لذت شریک کنند.

فراخوان سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی در سایت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به نشانی www.nevisak.ir  قرار داده شده است.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره 25 آبان و زمان اهدای جوایز آن 1 آذر 1393 اعلام شده است.

در عین حال این جشنواره تنها به کتاب‌خانه‌های کودک و نوجوان اختصاص ندارد و تمامی کتاب‌خانه‌های خانگی را شامل می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب