امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7181 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛

نباید خیلی درگیر اعتبارات و بودجه دولتی در شوراهای فرهنگ عمومی باشیم

خبرایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تنگناهای اقتصادی که دولت با آن مواجه است، ما در شوراهای فرهنگ عمومی نباید خیلی درگیر اعتبارات و بودجه دولتی باشیم.
نباید خیلی درگیر اعتبارات و بودجه دولتی در شوراهای فرهنگ عمومی باشیم

به گزارش خبرایران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجلاس ارتقای توانمندی‌های شوراهای فرهنگ عمومی کشور در جمع خبرنگاران و اصاحاب رسانه درباره برگزاری این اجلاس گفت: این اجلاس که امروز برگزار شده متشکل از مجموعه‌ای از دبیران شوراهای فرهنگ عمومی کل استان‌ها و مدیران کل اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و معاونان برنامه‌ریزی استان‌ها و برخی از ائمه محترم جمعه استان‌ها به اضافه اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور.

وی ادامه داد: این همایش بیشتر به منظور تبادل نظر و بحث راجع به اهم مسائلی است که در شوراهای فرهنگ عمومی سراسر کشور مطرح است. 5 کارگروه برای این اجلاس در نظر گرفته شده است و درباره موضوعات متعددی بحث و گفت‌وگو می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع «فرهنگ عمومی» و اهمیت آن خاطرنشان کرد: بحث فرهنگ عمومی یکی از مهمترین مسائلی است که امروز ما در کشور در حوزه فرهنگ داریم. چون اعتقاد داریم که فرهنگ عمومی مجموعه‌ای از اهداف و باورها و اعتقادات و ارزش‌ها و سنت‌ها و آئین‌هایی است که هویت ملت ما را شکل می‌دهد و مجموعه رفتارهای اجتماعی است که به طور همگانی در بین ملت ما رواج دارد و طبیعتا ما در معرض تغییر این رفتارها و باورها هستیم.

وی گفت: به دلیل انفجار اطلاعاتی که امروز در صحنه جهانی داریم، از طریق ماهواره‌ها و اینترنت و سایر رسانه‌های جمعی، به خصوص نسل نو ما و جوانان ما که بیشتر در معرض این جنگ نرم و آفت‌ها و نابسامانی‌های فرهنگی هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد، بایستی تلاش کنیم که پیوستگی فرهنگی را بین نسل گذشته و نسل جدید برقرار کنیم و به جوانان جامعه خودمان در برابر تهاجمی که همه در برابر آن قرار داریم مصونیت ببخشیم .

همچنین برای تغییر سبک زندگی و اسلوب زندگی خودمان باید به فرهنگ عمومی اهمیت بدهیم. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشتند و ما باید بتوانیم الگوهای مناسبی را از سیک زندگی ارائه کنیم که مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ایرانی خودمان باشد؛ مجموعه این مسائل ایجاب می‌کرد که نشستی با همه دست‌اندرکاران شورای فرهنگ عمومی در کشور داشته باشیم. امیدوایم این همایش به ارتقای فرهنگ عمومی در کشور بینجامد.

وی در پاسخ به این پرسش که «به گفته اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور گویا یکی از مهمترین مشکلات این شوراها بحث بودجه است، آیا امسال فکری برای بودجه این شوراها شده است؟» گفت: امسال یک اعتباری برای فعالیت جاری این شوراهای فرهنگ عمومی گذاشته شده است، اما اصولا با توجه به اینکه شوراهای فرهنگ عمومی کارشان ایجاد هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌های فرهنگی است و برخی از شخصیت‌های فرهنگی هر منطقه‌ای به عنوان شخصیت حقیقی در این شوراها شرکت می‌کنند، اصولا نباید به دنبال بودجه دولتی باشند.

جنتی افزود: البته اگر هم قرار است اعضای شوراها برخی فعالیت‌های پژوهشی‌ این شوراها را انجام دهند، باید بخشی از اعتبارات فرهنگی در اختیارشان قرار بگیرد، اما باقی آن را باید از نهادهای مردمی مانند انجمن‌های اسلامی و برخی از نهادهای مردم‌نهاد و ثمن‌ها و سایر هیئت‌ها و انجمن‌ها و ... به دست بیاورند و به نظر من با توجه به تنگناهایی که در این زمینه دولت با آن مواجه است ما نباید خیلی درگیر اعتبارات و درگیر بودجه دولتی باشیم. باید به ظرفیت‌هایی تکیه کنیم که هر دستگاه خودش دارد، مثلا استانداری‌ها از جاهایی است که نایب رئیس استاندار، نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان است، در شهرستان‌ها فرمانداران در شورای فرهنگ عمومی هستند، مدیران ارشاد خودشان اعتباراتی دارند که باید از همان اعتبارات در فعالیت‌های خودشان استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: این شوراهایی که به عنوان «شورای فرهنگ عمومی» تشکیل می‌شود بیشتر برای هماهنگی و بحث و تبادل نظر و یافتن راه‌ها و شیوه‌های مناسبی برای برخورد با نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی برگزار می‌شود که نباید در این خصوص زیاد به بودجه دولتی چشم داشت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب