امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7193 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدی: ترویج کتاب‌خوانی به حمایت‌های کلان دولتی نیاز دارد

خبرایران: ترویج کتاب‌خوانی در سطح‌های خرد و جشنواره‌ای تنها نشان از بالندگی نهادها در ایده‌پردازی و حرکت دارد؛ اما این حرکت‌های کوچک زمانی جریان‌ساز است که از حمایت رسمی دولت برخوردار شود.
محمدی: ترویج کتاب‌خوانی به حمایت‌های کلان دولتی نیاز دارد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، محمدهادی محمدی نویسنده و پژوهشگر معتقد است:« حرکت‌هایی که یک خانواده یا یک نهاد انجام می‌دهند تاثیرات کلان ندارد. جامعه‌ی ایران جامعه‌ی حرکت‌های خرد است که اگر این حرکت‌ها حذف شود ما با سایر جوامع غیر فرهنگی برابر خواهیم شد.

وی در آستانه‌ی برگزاری سومین جشنواره‌ي کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی افزود: بنابر این نهادها و جشنواره‌ها ایده‌ساز هستند و بالندگی خود را به نمایش می‌گذارند. در این میان یک مساله مطرح است و آن این است که تا زمانی که آموزش و پرورش نتواند واسط بین کتاب و کودک باشد همین حرکت‌ها هم در سطح خرد تاثیر گذار خواهند بود.»

محمدی ضمن خرسندی از برگزاری دوباره‌ی جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی وقفه‌ی چندساله در برگزاری این جشنواره را نشان از آن دانست که در مقطعی از زمان به کتاب‌خوانی به‌ویژه در مدارس کم‌توجهی شده است و  عنوان کرد:« متاسفانه بسیاری از معلمان ما و حتی استادان دانشگاه که شغل آن‌ها با آموزش و پژوهش گره خورده است با کتاب مانوس نیستند .بنابر این ما به اصلاحات بنیادین نیازمندیم و نمی‌توانیم ادعا کنیم یک جشنواره به تنهایی قادر به جریان‌سازی خواهد بود.»

او کمبود بودجه در حوزه‌ی فرهنگ را علت اصلی عدم توجه به کتاب و کتاب‌خوانی دانست و گفت:«درحالی که  آموزش و پرورش خبر از کمبود بودجه‌ی پرداختی خود دارد و صحبت از اختصاص ساعت‌های کتاب‌خوانی در مدارس می‌شود نگاه به کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری در تهران هم نشان از آن می‌دهد که نمی‌توان در سطح خرد حرکت کرد و هدف‌گذاری کلان کرد.»

این نویسنده و پژوهش‌گر می‌گوید:« با یک نگاه اجمالی جمعیت تهران را ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر عنوان می کنند و تعداد کتاب‌خانه‌های کانون در تهران ۴۶ تاست . اگر در حسابی سر انگشتی هر کتاب‌خانه‌ی کانون ۲هزار عضو داشته باشد خواهیم دریافت که میزان توجه به کتاب چه‌قدر بوده و هست.»

 محمدی در پاسخ به این‌که نگاه او به حرکت خودجوش کتاب‌خانه‌های خانگی چیست؟ پاسخ داد:« سنت تعاون در ایران ریشه‌دار است. بخشی از منش ما را سنت تعاون ساخته است و در تعبیرهای جهانی ما مردمی مهمان‌نواز هستیم. این‌که افراد در محله‌ی خود کتاب‌های‌شان را به اشتراک می‌گذارند به همین خصلت پسندیده برمی‌گردد. بی‌تردید انجمن نویسندگان کودک و نوجوان علاوه بر نگاه فرهنگی خود به ترویج تعاون در کتاب  و کتاب‌خوانی نیز نگاهی داشته است  و این حرکت پسندیده را آغاز کرده است. »

او در پایان ابراز امیدواری کرد که  موانع کتاب  و کتاب‌خوانی  با حرکت‌های کلان  از میان برداشته شود.

سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی از سوی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود.

 

فرهاد حسن‌زاده: فعالان اقتصادی به توسعه‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی کمک کنند

فرهاد حسن‌زاده نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان بر این باور است که فعالان اقتصادی می‌توانند بخشی از درآمدهای خود را به حوزه‌ی فرهنگ اختصاص دهند و به این درخت نحیف برگی و باری ببخشند.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نویسنده‌ی رمان پرمخاطب «هستی» در آستانه‌ی برگزاری سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی خواستار راه‌ افتادن نهضتی برای حمایت بدون چشم‌داشت فعالان اقتصادی از بخش فرهنگ به‌ویژه کتاب‌خانه‌های خانگی شد و گفت: حرکت‌های فرهنگی در تمام دنیا احتیاج به حمایت و مراقبت بخش‌های خرد و کلان اقتصادی دارند و کشور ما بیشتر از هرجای دیگری تشنه‌ی این حمایت است.

وی که در سال 1381 دبیری نخستین دوره‌ی این جشنواره را نیز برعهده داشته است تاکید کرد: در دوره‌ای که مطالعه بی‌رمق شده و مردم یکی از دلایل آن را گرانی کتاب می‌دانند و از طرفی احساس می‌کنند کتاب‌خانه‌های عمومی به شکل گزینشی کتاب تهیه می‌کنند و ممکن است کتاب مورد نظرشان در آن کتاب‌خانه نباشد، کتاب‌خانه‌های خانگی می‌توانند فضای مناسبی برای رشد فرهنگ خواندن باشد.

به اعتقاد حسن‌زاده، مردم ما اگر در شرایط و جو مناسبی قرار بگیرند، بهتر حرکت می‌کنند. و از آن‌جایی که در آیین ما هیئت و صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ی خانوادگی و محلی با همت مردم راه‌اندازی می‌شود، کتاب‌خانه‌های خانگی هم می‌تواند در جهت تشویق افراد به کتاب‌خواندن، ادامه‌ی همان حرکت‌های مردمی باشد.

نویسنده کتاب «کوتی کوتی» هدف از راه‌اندازی این جشنواره را از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، دغدغه‌های نویسندگان در مسیر بالابردن سطح مطالعه‌ی مردم دانست و یادآور شد که والدین کتاب‌خوان، کودکان خود را به مطالعه علاقه‌مند می‌کنند و کودکان کتاب‌خوان نیز که مخاطبان اصلی آثار نویسندگان هستند، باعث رشد و اعتلای ادبیات و فرهنگ جامعه خواهند بود.

به گفته‌ي وی مهم‌ترین ویژگی‌ کتاب‌خانه‌های خانگی، ساختار مردمی آن‌ها است چرا که آن‌ها از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند بنابراین می‌توانند با توجه به نیاز و سلیقه گروهی‌شان کتاب تهیه کنند. وجه دیگر این کتاب‌خانه‌ها در دسترس بودن است و در دوره‌ای که طی کردن مسیرهای شهری طولانی و برای رسیدن به کتاب‌خانه یک مانع محسوب می‌شود، کتاب‌خانه در محل کار یا مجتمع مسکونی و... کارگشاست.

حسن‌زاده با بیان این که داشتن رده‌بندی موضوعی و امکانات فنی در این نوع کتاب‌خانه‌ها گرچه حرفه‌ای است، ولی ضروری نیست، توضیح داد که در دوره‌های پیشین با نمونه‌های مواجه شدیم که به عنوان مثال افرادی در محل اداره یا محل کسب و کار شخصی یا در مجتمع‌های مسکونی خود یا خانمی در بخشی از خیاط‌خانه‌اش کتاب‌خانه دایر و یا فردی جاکفشی خانه یا مردی بخشی از قفسه‌های مغازه‌اش را به قفسه‌ی کتاب‌خانه تبدیل کرده بود.

این نویسنده در عین حال فعالیت‌های جنبی مانند برگزاری نشست‌های شعر و قصه‌خوانی و یا نمایش و نقد فیلم و فعالیت‌های خیرخواهانه‌ي فرهنگی در این کتاب‌خانه‌ها را در همان مسیر ترویج خواندن و رشد فرهنگی دانست.

به اعتقاد وی امانت دادن کتاب و راه‌اندازی کتاب‌خانه، کاری گروهی است که روحیه‌ی تعاون و همکاری را گسترش می‌دهد و می‌توان در کنار امانت کتاب، برنامه‌های نشست مثل شاهنامه‌خوانی و حافظ‌شناسی هم راه انداخت.

نویسنده کتاب «عقرب‌های کشتی بمبک» پیشنهاد کرد که با یاری گرفتن از سرمایه‌های کوچک و امکانات رایگان، نذورات مردمی را هم به این سو سوق داده شود تا در جهت رشد آن حرکت کنیم. آموزش کتاب‌دارها هم در سازمان‌دهی و ارایه خدمات بهتر مفید خواهد بود اگر نگاهی کلان پشت ایجاد این کتاب‌خانه‌ها باشد.

بر اساس این گزارش مهلت ارسال اثر به سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی که از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود، روز 25 آبان به پایان می‌رسد.

فراخوان کامل این جشنواره در سایت انجمن به نشانی www.nevisak.ir  قرار داده شده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب