امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 723 تاریخ انتشار: جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛

هیچ تشکلی بدون مجوز ما حق ورود به مدارس را ندارد

خبرایران : حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ضمن تبیین محورهای هشت گانه حوزه پرورشی ورود تشکل‌ها را به مدارس بدون مجوز آموزش و پرورش ممنوع اعلام کرد.
هیچ تشکلی بدون مجوز ما حق ورود به مدارس را ندارد

به گزارش خبرایران، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این اجلاس که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، گفت: این هشت محور که به طور مستقیم معاونت پرورشی و فرهنگی متولی آن است، در بخش ها و حوزه های مختلف ستادی، کمیته های کاری و اتاق های فکر که با حضور پیش کسوتان و افراد باتجربه تربیتی تشکیل شده در حال تدوین است.

وی تصریح کرد: مجموعه سیاست ها و برنامه هایی که به حوزه پرورشی و فرهنگی مربوط می شود، در 40 محور احصاء شده است.

کفاش با بیان اینکه از این 40 محور، 8 بند آن اصلی و 32 محور آن فرعیست،  اظهار داشت: 8 محور اصلی به معنای حضور و میدان داری معاونت  در اجرا و عملیاتی کردن آن و 32 بند دیگر مشارکت در بخش های دیگر آموزش و پرورش برای اجرایی کردن هر کدام از این سیاست هاست.

 

وی در ادامه محورهای 8 گانه حوزه پرورشی این گونه بیان کرد:

 

1- تدوین و استقرار نظام جامع و مشاوره هدایت تحصیلی در تمام پایه های پیش بینی شده در سند تحول بینادین که به صورت اصلی مربوط به این حوزه می‌شود.

2- ارتقای مستمر دانش و مهارت های حرفه ای مربیان کارشناسان و معلمان برای احیای نقش تربیتی آن در راستای قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی با توجه به رویکرد تلفیقی و شایستگی محور در طراحی و اجرای برنامه های تربیتی است.

3- تدوین و ترویج برنامه های پرورشی موثر، به منظور ارتقای آگاهی و مصون سازی دانش آموز در مقابله با تهاجم فرهنگی و آسیب های اجتماعی با استفاده از فناوری های نوین ورسانه ها.

4- استفاده از ظرفیت های برنامه های درسی، کانون ها، اردوها و فعالیت های برون مدرسه ای بویژه مساجد و کانون های مذهبی برای تقویت معرفت و زمینه سازی و تعمیق باور معارف الهی.

5- تدوین واجرای برنامه جامع و یکپارچه آموزش قرآن اعم از روان خوانی و فهم قرآن در آموزش و پرورش رسمی و عمومی.

6- ایجاد ساز وکارهای مناسب و موثربه منظور اجرای طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی.

7- گسترش و نهادینه سازی مشارکت دانش آموزان  در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و فراغت.

8- افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های آموزشی وتربیتی از طریق سامانه تشکل های دانش آموزی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، انجمن های اسلامی و مجلس دانش آموزی.

 

معاونت پرورشی و فرهنگی متولی تمام دین و تربیت نیست

 

کفاش گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی متولی تمام دین و تربیت نبوده بلکه متولی تربیت وزارت آموزش و پرورش است و معاون پرورشی نماینده اداره کل برای مطالبه تربیت در بخش های مختلف است نه متولی تربیت لذا نسبت به انتخاب معاونین پرورشی حساس بوده  و به سمت شخصیت های عالم، دانشمند و صاحب نظر در مسائل تربیتی با نگاه والا و همکاری با بخش های دیگر و نه رقیب  و با نگاه مثبت تربیتی بروید و افراد شاخص و سطح بالایی را  انتخاب کنید.

وی با بیان اینکه  همزمان با این اجرا، کمیته های کاری و اتاق های فکر 40 برنامه اصلی و فرعی را نهایی می کنند، تصریح کرد: بعد از تایید نهایی، اوایل سال آینده که معاونین پرورشی استان ها تثبیت شوند، دوره های آموزشی را برای توجیه و شروع مقدمات، اجرا خواهیم کرد.

کفاش با بیان این مطلب که نقش معاونت پرورشی و فرهنگی حاکم بودن فکر و سند تربیتی است، اظهار داشت: انتظار ما از مدیران کل استان ها در انتصاب معاونین غیر پرورشی این است که این نگاه و تفکر را تعمین دهند.

وی اضافه کرد: اگر کسانی را منصوب کنید که علاوه بر ویژگی‌های تخصصی، نگاه تربیتی جامع نسبت به مقوله تعلیم و تربیت داشته باشند، بخش عظیمی از کارهای ما انجام  شده است.

 

هیچ تشکلی بدون مجوز آموزش و پرورش حق ورود به مدارس را ندارد

 

 مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورشمعاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت : مدیریت واحد تشکل هاست که کار را جلو می برد و ما در سطح ستاد با اقتدار این کار را انجام می دهیم که هیچ تشکلی نتواند بدون مجوز آموزش و پرورش به مدارس ورود پیدا کند.

حمیدرضا کفاش با بیان اینکه تعدد تشکل ها در سطح پایین به مجموعه ضربه نمی زند، اظهار داشت: مدیریت واحد این تشکل هاست  که کار را می تواند پیش ببرد و مدیران  از تنوع تشکل ها نگارن نباشند.

وی با تاکید بر این مطلب که چتر گسترده حوزه تشکل های دانش آموزی باید به وسعت دانش آموزان گسترده شود، افزود: ما در سطح ستاد این کار را انجام داده و با اقتدار جلو می بریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان داشت: شعار محوری که بر ما تکلیف شده، زندگی اجتماعی و جمعی دانش آموزان است.

وی افزود: طراحی یک روز با نشاط در مدرسه بدون کیف و وسایل مدرسه در دستور کار قرار دارد و آنرا سال آینده به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور انجام خواهیم داد.

کفاش همچنین در خصوص پرسش مهر رئیس جمهور گفت: مدیران کل باید نسبت به پیگیری این موضوع اهتمام جدی داشته و به عنوان یک تکلیف به این موضوع فرهنگی بپردازند.

وی با بیان اینکه مدیران کل، معاونینی انتخاب کنند که نگاه قطره چکانی نداشته باشند، اظهار داشت : معاون پرورشی باید نگاه مشارکت جویانه و مبتنی جلب منابع در استان را داشته باشد.

کفاش عنوان کرد: از این به بعد توزیع بودجه به استان ها براساس فعالیت استان ها در این خصوص خواهد بود و هر استانی که  اعتبار ومنابع بیشتری را جذب کند بیشتر کمکش می‌کنیم.

وی در خصوص مجلس دانش آموزی و شوراها با تاکید بر اینکه مرحله استانی و منطقه ای آن باید با جدیت برگزار شود از مدیران استانی خواست این موضوع را جدی بگیرند و با آن اداری برخورد نکنند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب