امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7243 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سید عباس صالحی در جشنواره کارتون کتاب عنوان کرد؛

کارتون می‌تواند به کمک کتاب و حفظ فرهنگ مکتوب بیاید

خبرایران: اختتامیه جشنواره بین‌المللی کارتون کتاب عصر روز دوشنبه (26 آبان) با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی، علی اصغر مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور و جمعی از اهالی فرهنگ در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
کارتون می‌تواند به کمک کتاب و حفظ فرهنگ مکتوب بیاید

به گزارش خبرایران، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این جشنواره بین‌المللی گفت: در دنیایی به سر می‌بریم که سلطه فرهنگ تصویری را احساس می‌کنیم و این فرهنگ تلاش می‌کند خود را به عنوان فرهنگ غالب تحمیل کند. در سایه این تحول، فرهنگی فرهنگ مکتوب در خطر تخریب و از بین رفتن قرار دارد.

وی افزود: این اتفاقی است که در حال شکل گیری است و ضرباتی را به فرهنگ مکتوب وارد می‌‌کند. اگر بشریت فرهنگ مکتوب خود را از دست بدهد، دریچه‌هایی از فرهنگ وجودی خود را از دست داده است. از این رو باید فکری برای فرهنگ مکتوب و کتابت کرد. این خطر در کشورهای در حال توسعه‌ای به مانند کشور ایران مضاعف است زیرا کشورهای توسعه یافته قرن‌ها فرصت داشتند که فرهنگ مکتوب خود را نهادینه کنند. به همین دلیل غلبه فرهنگ تصویری و تخریب و تضعیف فرهنگ مکتوب در کشورهای رو به توسعه بیشتر احساس می‌شود.

معاون امور فرهنگی با اشاره به برگزاری جشنواره کارتون کتاب گفت: خواندن و کتاب در خطر فرهنگ تصویری قرار دارد اما اینکه جشنواره‌ای به مانند «جشنواره کارتون کتاب» به کمک کتاب آمده است، فرصت مغتنمی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که می‌توان کتاب را به کمک تصویر نگه‌داشت و آن را حفظ کرد.

صالحی درباره ویژگی‌های کارتون در فرهنگ تصویری گفت: در حوزه فرهنگ تصویری کارتون رسانه‌ای به غیر از تلویزیون و فیلم است. این سخن را از این رو نمی‌گویم که در جشنواره کتاب کارتون حضور پیدا کرده‌ام بلکه باید توجه داشت که کارتون بسیار کم هزینه است و با یک قلم می‌توان به تولید کارتون پرداخت. این ویژگی کارتون همانند خطاطی با قلم است؛ خطاطانی که آثار ایرانی را در سطح جهان مطرح کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کارتون انفرادی است. گفته می‌شود که ایرانیان در کارهای تیمی ضعف دارند و از آنجا که کارتون انفرادی است، ایرانیان می‌توانند در این حوزه نیز موفق باشند. همچنین کارتون یک ژانر انتقادی است و نقد دلربا و جانگشاست. ویژگی‌های دیگری نیز می‌توان درباره کارتون گفت و امیدوارم که بتوان از آن برای کمک به فرهنگ مکتوب استفاده برد.

صالحی با اشاره به حضور هنرمندان بسیار در هنرهای تجسمی و تصویری عنوان کرد: در کشور ما در دو دهه گذشته در هنرهای تجسمی و تصویری استعدادهای خوبی ظهور کرده‌اند. ما در برخی از این حوزه‌ها مزیت نسبی داریم و می‌توانیم در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و حتی به رقابت با دیگران بپردازیم. در این حوزه‌ها نظام اسلامی-ایرانی قوی شده است.

وی افزود: باید به این صدها و هزاران هنرمندی که وارد این عرصه شده‌اند کمک کنیم. در حال حاضر این استعداد به کمک فرهنگ مکتوب آمده است و کارتون می‌تواند با تلفیق و بازآفرینی به اشاعه و حفظ فرهنگ مکتوب کمک کند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب