امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7257 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قزلی در نشست خبری جایزه جلال آل احمد اعلام کرد؛

محمود دولت آبادی شانیت داوری ندارد/ انتشار و آماده‌سازی ویژه‌نامه‌ این دوره جایزه جلال/ در برخی بخش‌ها برنده نداریم و تقدیری معرفی می‌کنیم / اعلام آماری از نامزدهای این دوره/ کتاب‌ اولی در این دوره در بخش داستان کوتاه و رمان

خبرایران: دبیر اجرایی جایزه جلال آل احمد گفت: در این دوره در برخی بخش‌ها برنده نداریم و تقدیری معرفی می‌کنیم و در برخی بخش‌ها برگزیده خواهیم داشت و تقدیری نداریم.
محمود دولت آبادی شانیت داوری ندارد/ انتشار و آماده‌سازی ویژه‌نامه‌ این دوره جایزه جلال/ در برخی بخش‌ها برنده نداریم و تقدیری معرفی می‌کنیم / اعلام آماری از نامزدهای این دوره/ کتاب‌ اولی در این دوره در بخش داستان کوتاه و رمان

   به گزارش خبرنگارخبرایران، دومین نشست خبری هفتمین دوره جایزه ادبیات جلال آل احمد امروز با حضور «مهدی قزلی» سخنگوی این جایزه و مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزارو دراین نشست خبری «مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی اظهار داشت: تقریباً این جایزه مراحل پایانی را طی می‌کند و ابعاد مختلف آن روشن شده و تقریباً برگزیدگان محرز شده‌اند هر چند که نهایی شدن را به هیأت علمی سپرده‌ایم و برترین‌ها در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود و امیدواریم با کمک رسانه‌ها یک توجه ویژه به آثار برتر این دوره و دوره‌های پیشین صورت گیرد و آژانس‌های ادبی به برترین‌های جایزه جلال توجه کنند تا معرفی خوبی از آثار برتر این جایزه و منتخبین دوره‌های گذشته در سطح بین‌المللی را شاهد باشیم.

قزلی با بیان این مطلب که کم‌کم نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب باید با این جایزه برترین‌های آن آشنا شوند تصریح کرد: این ارتباط دو سویه در بهبود وضعیت جایزه و معرفی آثار خوب ایرانی در خارج کمک می‌کند و امیدواریم مبدل به شاخصی برای شناخت ادبیات ایران باشد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی به انتشار و آماده‌سازی ویژه‌نامه‌ای مخصوص این دوره اشاره کرد و گفت: این ویژه‌نامه از بولتن فراتر است زیرا علاوه بر اینکه معرفی نامزدها روند کار و حاوی آیین‌نامه است عملاً ویژه‌نامه‌ای است و دارای مطالب تولیدی و بکر خواهد بود.

به گفته وی، مستندی کمتر دیده شده از جلال آل احمد تهیه شده که مربوط به زندگی وی در سالهای پایانی عمر است که شاهدان عینی و زنده‌ای که جلال را درک کرده بودند تهیه شده امیدواریم بخش‌هایی از آن در مراسم اختتامیه پخش شود و در فرصت مناسب از رسانه ملی شاهد پخش آن باشیم.

سخنگوی جایزه جلال با بیان اینکه در این دوره در برخی بخش‌ها برنده نداریم و تقدیری معرفی می‌کنیم و در برخی بخش‌ها برگزیده خواهیم داشت و تقدیری نداریم گفت: نشانی طراحی شده که به برترین‌های این دوره اهدا خواهد شد، امسال جایزه 20 نامزد داشت البته یکی از کتاب‌ها دو نویسنده‌ای بود که فخرالدینی و همسرش مؤلفان آن بودند و مجموعاً 21 نویسنده در هفتمین دوره داشتیم که از این میان 6 نفر خانم هستند و تقریباً در هر بخش یک خانم داریم جز در بخش نقد ادبی که کار دو خانم در آن منتشر شده است و بالاترین سن نامزدها مربوط به آقای صفدری با 65 سال است که در بخش رمان نامزد هستند و کم‌ سن و سال‌ترین نامزد آقای خانلری در بخش داستان کوتاه است که تنها 31 ساله است، کم‌حجم‌ترین کتاب مربوط به گرمازدگی فرشته احمدی با 79 صفحه است.

مدیرعامل بنیاد عنوان داشت: در بین مجموعه رمان‌ها که نامزد شدند کم‌حجم‌ترین رمان، رمان آقای صفدری با 144 صفحه است و پرحجم‌ترین آن «آه باشین» نوشته محمدکاظم مزینانی با 355 صفحه است و میانگین سن نامزدها 47 سال است ضمن اینکه سه کتاب اولی در بخش داستان کوتاه داریم و رد بخش رمان یک کتاب اولی به نویسنده خانم عبدی با نام روز حلزون را شاهد هستیم. دو نامزد ایرانی به نام‌های آقای صابری و خانم عبدی در ایران حضور ندارند که امیدواریم در مراسم اختتامیه شرکت کنند.

قزلی ضمن اشاره به مهمترین خبری که روز گذشته پیرامون این جایزه اعلام شد و بر این اساس تعداد سکه‌های جایزه جلال از 110 سکه به 30 سکه کاهش یافته بود گفت: همزمان با حضور من و حتی پیش از آن کارگروهی فعالیت خود را آغاز کرده بود تا پیرامون جوایز ادبی تصمیم‌گیری کند. این تصمیم‌گیری‌ها در ابعاد میزان جوایز، گستره آنها، ملی بودن یا نبودن آن و ... بود. همین کارگروه تشخیص داد که سه جایزه پروین اعتصامی شعر فجر و جلال آل احمد اجرایش بر عهده بنیاد شعر و ادبیات داستانی باشد. در آن کارگروه پیرامون جوایز هم تصمیم‌گیری شده بود و چون بخشی از آن ریشه‌اش در شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی مانده بود تا برایش تعیین تکلیف شود، از این رو خبر روز گذشته اعلام شد اما امیدوار بودیم این مسئله قبل از اینکه جایزه جلال به این مرحله برسد تکلیفش مشخص شود که در نهایت روز گذشته آقای امیرزاده خبر کاهش میزان جوایز جایزه جلال را اعلام کردند و من به عنوان سخنگوی هیأت علمی نه بلکه به عنوان دبیر اجرای جایزه حامل پیام هیأت علمی هستم آنها از من خواستند نارضایتی خود را از این خبر اعلام کنم البته در میان هیأت علمی برخی موافق و برخی مخالف هستند و هیأت علمی خرسند نیست تا این دوره با 30 سکه کاهش پیش رود و برترین‌هایش مشخص گردند.

قزلی اسامی هیأت داوران را اعلام کرد اما قزلی در پاسخ به چند سؤال خبرنگاری نکات جالبی را مورد اشاره قرار داد. سؤال اول این بود که روز گذشته آقای امیرزاده از کاهش میزان جوایز خبر دادند آن هم جایزه‌ای که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. آیا کارگروه ارشاد سند بالادستی‌تر از شورای انقلاب فرهنگی است که پیرامون میزان جوایز تصمیم‌گیری کرده که مدیرعامل بنیاد گفت: نکات مربوط به آقای امیرزاده را بهتر از خود ایشان بپرسید من آدم تمام عیار حقوقی نیستم که بگویم چه کسی بالادست چه کسی قرار دارد من به عنوان سخنگوی اعضای هیأت علمی به نقد داشتن این هیأت اشاره کرده‌ام و اعلام کردم که قرار است جلسه مشترکی روز پنج‌شنبه با حضور هیأت علمی و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شده و تصمیم‌گیری صورت گیرد. در مورد آنچه آقای امیرزاده گفتند توضیحاتی نمی‌توانم بدهم اما باید بگویم جایزه جلال هیأت امنا، علمی و داوران دارد. خواهش می‌کنم شیوه‌نامه اجرایی را مطالعه کنید و ببینید.

وی ابراز داشت: از سوی دیگر آقای وزیر ارشاد رئیس هیأت امنای جایزه هم هستند و از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری جایزه را به وزارت ارشاد سپرده است بنابراین هم معاونت و هم ارشاد از شأنیت جدی در اجرا برخوردارند اینکه کارگروه می‌تواند بدون مصوبه کار را انجام دهد یا نه درباره‌اش اظهارنظری نمی‌کنم زیرا باید بررسی شوند چون صراحتاً اعلام شده شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا را به معاونت فرهنگی سپرده است.

مدیرعامل بنیادادبیات داستانی پیرامون ارزش ادبی آثاری که به مرحله نهایی آمده‌اند گفت: با توجه به حضور 12 نفر از آدم‌هایی که در حوزه ادبیات کارنامه خوبی دارند و از سوی دیگر حضور 9 نفر در هیأت علمی که یک نفر از آنها به نام خانم بلقیس سلیمانی مشترک با داوران است می‌توان گفت 70 یا 80 درصد این افراد کسانی نیستند که در شأنیت علمی‌اشان در حوزه ادبیات تشکیک وجود داشته باشد من فکر می‌کنم ارزش ادبی داشتن این جایزه با توجه به شأنیت داوران و هیأت علمی مصنوع نیست.

وی افزود: برخی گروه‌های نهایی در بیانیه‌ها حتی ابراز امیدواری کردند تا دور آینده بهتر شود، اما سر جمع تصمیم گرفتیم یا تقدیر کنند یا برگزیده معرفی شود بضاعت ادبیات ما در سال 92 همین است این کتابها در سال 92 منتشر شده‌اند و هیأت داوران و علمی پیرامون نامزدها به جمع‌بندی رسیدند و فکر می‌کنم روند ماجرا نشان می‌دهد آثار از سطح پایینی برخوردار نیست ضمن اینکه در برخی بخش‌ها هم بسیار این آثار به هم نزدیک بودند و انتخاب اثر نهایی را با مشکل همراه کرد. این آثار را افرادی بررسی کرده‌اند که شأنیت علمی و ادبی دارند و حداقل در چند جایزه و جشنواره به داوری آثار پرداخته‌اند. این بضاعت ادبیات ما در سال 92 است نه کل ادبیات معاصر.

قزلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد داوران از یک‌طیف خاص انتخاب شده‌اند، یادآور شد: طیف‌بندی از نظر رسانه‌ها با هم متفاوت است و نمی‌توان حتی در میان اهالی رسانه به یک جمع‌بندی درباره افراد و طیف‌بندی آنها رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما نویسنده‌ای مانند دولت‌‌آبادی شأنیت داوری دارد یا خیر، گفت: به نظر من شأنیت ندارد زیرا ایشان کتاب‌های نویسندگان داخلی را مطالعه نمی‌کند. علاوه بر این داروان ما از کسانی بوده‌اند که در طول سال این آثار را خوانده و بررسی کرده‌اند.

وی در انتهای این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به عنوان نویسنده و کسی که در بخش نامزدها حضور داشته‌اید نظرتان پیرامون کاهش جوایز چیست گفت: به عنوان نویسنده دوست دارم جوایز بیش از این باشد اما به عنوان فردی که در حوزه ادبیات کار می‌کرده و تا پیش از محول شدن جایزه به بنیاد نظر شخصی‌ام این است که تعداد 110 سکه برای این جایزه غیرعرفی بوده و اختلافش با سایر جوایز خوب نبوده است همین هم باعث شده حول و حوش آن حاشیه‌های جدی پدید آید مثلاً در دوره‌های گذشته گفته‌اند اگر عدد برای کتابی در این جایزه 80 باشد اینجا باید آن کتاب امتیاز 90 را حاصل کند بر همین مبنا بود که اثری حائز رتبه نمی‌شد و حساسیت داوران بالا می‌رفت.

وی افزود: نباید کم می‌شد باید عرفی می‌شد و در مقابل جایزه کتاب سال هم افزایش می‌یافت قائل نیستم، اگر از نویسنده‌ای که چند سال زحمت مستقیم و غیرمستقیم برای کتابی کشیده تا کاری خلق شود خوب نیست که با 30 یا 40 سکه تقدیر کنند کما اینکه در سایر بخش‌ها مثل ورزش عددهایی که اعلام می‌شود، بیش از این است در مورد اصل زیاد بودن جایزه نکته‌ای نیست اما در مورد غیرعرفی بودن آن صحبت وجود دارد، زیرا از همین مورد غیرعرفی بودن ضربه خورده است. ای کاش تعداد جوایز نزدیک به جایزه کتاب سال می‌بود آن وقت 6 دوره از این جایزه را شاهد نبودیم که برگزار شده که 5 دوره ‌آن بدون اهدای 110 سکه باشد.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب