امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7272 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی وزارت ارشاد خبرداد؛

اعلام سیاست های ارشاد برای حمایت از خبرنگاران و هنرمندان در زمینه مسکن و بیمه/ تجهیز 50 هزار کتابخانه در سطوح استانی/افتتاح فروشگاه های زنجیره ای کتاب

خبرایران:حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کسب جوایز هنرمندان از سوی سایر کشورها به معنای تفقد، تشویق و حمایت آنها از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.
اعلام سیاست های ارشاد برای حمایت از خبرنگاران و هنرمندان در زمینه مسکن و بیمه/ تجهیز 50 هزار کتابخانه در سطوح استانی/افتتاح فروشگاه های زنجیره ای کتاب

به گزارش خبرنگار خبرایران ، دومین نشست «حسین نوش آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 27 آبان برگزار و دراین نشست خبری نوش آبادی با بیان اینکه سیاست خرید کتاب از ناشران در وزارت فرهنگ ادامه دارد، گفت: به منظور توسعه فرهنگ کتابخوانی و ترویج آن کتاب های مفید که در چهارچوب ضوابط تولید شده را خریداری می کنیم و در محیط های فرهنگی عمومی در اختیار مردم قرار می دهیم و تسهیلاتی فراهم می کنیم که دسترسی آسان به کتاب برای مردم فراهم شود برگزاری نمایشگاه کتاب در راستای این سیاست است.

وی از تأسیس فروشگاه های زنجیره ای کتاب در شهرستان ها خبر داد و عنوان کرد: برای گسترش فرهنگ مطالعه و ارتباط سهل و آسان مردم با کتاب این فروشگاه ها را راه اندازی می کنیم که تاکنون برخی از آنها راه اندازی شده است.

سخنگوی وزیر ارشاد در مورد فیلم محمد (ص) مجیدی اظهار داشت: تاکنون فیلم های زیادی در مورد پیامبر ساخته شده است. ما به عنوان یک کشور اسلامی که مقصدمان تحقق آموزه های دینی است باید نسبت به معرفی شخصیت جامع پیامبر که خاتم الانبیاست، تلاش کنیم و فیلمی بسازیم که موید این شخصیت الهی و آسمانی باشد. تاکنون فیلم هایی که در این مورد ساخته شده ایرادهایی داشته است.برای اولین بار می خواهیم فیلمی با حضور هنرمندان مسلمان و ایرانی و کارگردان برجسته و توانمندی تولید کنیم و آن فیلم فاخر و بزرگ را به جهان اسلام عرضه کنیم. امیدواریم کارگردان بتواند حرکت عظیمی را که آغاز کرده متفاوت از گذشته باشد.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تقویت کتابخانه های مدارس تصریح کرد: دانش آموزان باید از مقاطع ابتدایی با کتابخانه ای برخوردار از کتاب های متنوع و ارزشمند مواجه شوند تا انس بیشتری با کتاب بگیرند. سیاست آموزش و پرورش در راستای تقویت این کتابخانه هاست و ما هم وظیفه حمایتی داریم. بیش از 50 هزار کتابخانه در سطوح استانی، ملی و روستایی تجهیز و تقویت می شود.

نوش آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حضور نوازنده زن در کنسرت ها بیان کرد: برگزاری کنسرت های موسیقی که به صورت جمعی باشد، اشکال ندارد. حضور بانوان در گروه های نوازندگی به صورت تلفیقی و جمعی بلامانع است اما تاکنون مجوزی برای خانم ها برای اجرای فردی و تک خوانی نداشتیم و آنچه مهم است عدم صدور این مجوزهاست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که برنامه وزارت ارشاد در حوزه هنرهای نمایشی را پرسید، اظهار داشت: سیاست وزارت فرهنگ حمایت از حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی و تولید آثاری است که بتواند در جهت عمق بخشی این هنر باشد، یکی از ضعف های این حوزه تولیدات ضعیف بود که باعث کاهش تماشاچی شد، از هنر نمایشی حمایت می کنیم و اعتقاد تعمیق و گسترش آن داریم.

نوش آبادی با بیان اینکه حمایت ارشاد از تولید و توزیع کتاب به معنای دولتی کردن آن نیست، گفت: بخش خصوصی را باید تقویت کنیم تأسیس فروشگاه های زنجیره ای کتاب با حضور ناشران، کتابفروش ها و افراد توانمند در این حوزه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که روند جشنواره فجر امسال را جویا شد، تصریح کرد: جشنواره فجر امسال قوی تر از پارسال برگزار می شود و قطعا آثار ارزشمندی خواهیم داشت. برنامه ریزی ها و تشکیل هیئت های داوری در دستور کار قرار دارد و هیچ بخشی از این جشنواره حذف نخواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وزارت ارشاد هم به هنرمندان خارجی جایزه می دهد، اظهار داشت: سیاست های فرهنگی ما از سیاست های بین المللی پیروی نمی کند. هنرمندانی که در بخش خصوصی فعال اند می توانند با تمام کشورهایی که ما به آنها روابط دیپلماتیک داریم ارتباط داشته باشند. سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تبعیت از سیاست های سایر کشورها نیست. افرادی که موفق به کسب جوایز از سایر کشورها می شوند به معنای مورد حمایت، تفقد و تشویق قرار گرفتن از سوی وزارت ارشاد نیست.

نوش آبادی در پاسخ به خبرنگاری که گفت آیا وزارت ارشاد برای جمع آوری کتاب روال کنلل که در شیراز به طور جعلی پخش شده اقدامی می کند، گفت: آقای دولت آبادی از نویسندگان بزرگ و بنام هستند که برای ایشان احترام قایلیم. برای کتاب ایشان تاکنون مجوزی صادر نشده اما این به معنای حذف کتاب نیست، نشر آن بستگی به همکاری و انعطاف آقای دولت آبادی دارد.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: کتابی به نام ایشان توسط افرادی به طور جعلی و غیرقانونی چاپ و توزیع شده حرکتی قابل پیگیری است و ایشان می توانند شکایت کنند و ما نیز با چنین حرکتی برخورد می کنیم.

نوش آبادی با بیان اینکه ارشاد به آثار مجوز می دهد نه به اشخاص یادآور شد: مجوزی که به محصولات فرهنگی، هنری می دهیم فارغ از نگاه به شخص تولیدکننده اثر است. اگر اثری منطبق بر قوانین و مطابق فرهنگ ایرانی اسلامی باشد به آن مجوز می دهیم.

وی در مورد پیگیری ارشاد در خصوص ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک که سوال یکی از خبرنگاران بود، بیان کرد: ما می توانیم ارکستر ملی در شأن این مردم داشته باشیم، موانعی که در این زمینه بود برطرف شده وزیر تاکیداتی در این خصوص داشته بر این اساس ممکن است کاری زمان بر باشد اما به شدت در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد کاغذ و صنعت چاپ خاطرنشان کرد: برای حمایت از ناشران و نویسندگان کمک هایی در نظر گرفته ایم با توجه به اینکه در زمینه چاپ کتاب مشکلات زیادی داریم واردات کاغذ دنبال می شود زیرا تولیدات داخلی کفاف نیاز ما را نمی دهد.

وی در مورد احتمال انتقال احسانی و جعفری جلوه به صدا و سیما که سوال یکی از خبرنگاران بود، بیان کرد: با توجه به تغییری که در حوزه مدیریت صدا و سیما اتفاق افتاده است بنا داریم ارتباط خود را نزدیک تر کنیم و رابطه سرد گذشته را به گرمی پیش ببریم. صدا و سیما و وزارت ارشاد وظایف مشابهی دارند بر این اساس می توانند ارتباطات خوبی داشته باشند و از نیروهای فعال و با تجربه هم استفاده کنند.

وی در پاسخ به خبرنگاری که اقدام وزارت ارشاد در زمینه جلوگیری از کتاب سازی را جویا شد، عنوان کرد: اولویت ما حمایت از کتاب های دربرگیرنده اصالت ها، سنت ها، آرمان ها و باورهای ایرانی اسلامی است. گاهی آثاری عرضه می شود که مغایر منافع ملی و مصالح دینی ماست ما به این کتاب ها مجوز نمی دهیم. از طرفی کتاب هایی هستند که نه صددرصد ارزشی هستند و نه مخالف ارزش های نظام هستند ما بر اساس مصلحت ضوابط را در مورد آنها برای چاپ پیگیری می کنیم ما هم مانند بسیاری از کشورها نمی توانیم آن قدر فضا را باز کنیم که هر اثری چاپ شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد پرداخت وام مسکن به خبرنگاران اظهار داشت: ما با رویکرد جدید با راه اندازی صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان و هنرمندان نگاه می کنیم و به سمت خودکفایی و تقویت بخش اقتصادی این حوزه هستیم. با پالایش ابزار قبلی صندوق مطابق نیازها و ظرفیت های خود کار را دنبال می کنیم. در آینده نزدیک سیاست های ارشاد برای حمایت از خبرنگاران و هنرمندان در زمینه مسکن و بیمه اعلام می شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب