امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7282 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئيس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اعلام داد؛

نبايد ما را متولی افزايش يا کاهش کيفيت ساختمان های ساخته شده بدانند/ برای اجرای درست ساخت و ساز دست اندرکاران به وظايف قانونی خود عمل کنند/ گودبرداری های غيراصولی از مشکلات عمده شهر تهران است

خبرایران: مهندس سعيد غفرانی رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت : برای اجرای درست فرايند ساخت و ساز، همه دست اندرکاران اين حوزه بايد وظايف قانونی خود را به طور بهتری انجام دهند.
نبايد ما را متولی افزايش يا کاهش کيفيت ساختمان های ساخته شده بدانند/ برای اجرای درست ساخت و ساز دست اندرکاران به وظايف قانونی خود عمل کنند/ گودبرداری های غيراصولی از مشکلات عمده شهر تهران است

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران صبح امروز با حضور« مهندس سعيد غفرانی» رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران « مهندس حسن کاظمی» نائب رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران،«مهندس محمد محمدی نژاد» خزانه دار نظام مهندسي ساختمان تهران،«رضا حيدريون» معاون فني و اجرايي نظام مهندسي ساختمان تهران،« فرشاد امير خانی» دبير نظام مهندسي ساختمان تهران و اصحاب رسانه  در سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران برگزار و دراین نشست خبری« مهندس سعيد غفرانی» رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران  اظهار داشت: با توجه به اينکه در بحث ساخت و ساز نهادها و ارگان هاي متعددي از جمله وزارت راه، مسکن و شهرسازي، اداره استاندارد، شهرداری و ... دخيل هستند تنها نبايد سازمان نظام مهندسي را متولي افزايش يا کاهش کيفيت ساختمان هاي ساخته شده دانست و کيفيت و ايمني ساختمان از اهداف اصلي شناسنامه فني ملکي است که از ابتداي کار يعني دريافت مجوز، زمان اجراي طرح و حتي لحظه پايان طرح بايد لحاظ شود.

رئيس نظام مهندسي ساختمان استان تهران با بيان اينکه براي اجراي درست فرايند ساخت و ساز، همه دست اندرکاران اين حوزه بايد وظايف قانوني خود را به طور بهتري انجام دهند، افزود : نبايد اين تصور وجود داشته باشد که تنها پاسخگو مهندس ناظر است. ما در بخش صنعت ساختمان بايد يک دوره گذار از سنتي سازي به صنعتي سازي را طي کنيم و اين اصل نهادينه شود که هر کسي با هر تخصصي نمي تواند در حوزه ساختمان فعاليت داشته باشد و در حوزه هاي مختلف به همکاري و همنوايي ارگان هاي ذيربط نياز داريم.

وی با بيان اينکه استفاده از فناوري هاي نوين و اجراي کامل وظايف مهندسي قطعا در افزايش کيفيت ساختمان و واقعي بودن شناسنامه فني ملکي تاثير بسزايي خواهد داشت، تصريح کرد: اگر ارتباط دوطرفه در ديگر حوزه ها به وجود ايد ، شاهد ساخت ساختمان هاي با کيفيت خواهيم بود و شهرداري موظف است هنگام ارائه پايان کار بيمه تضمين کيفيت را هم بر رسي کند.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت : داشتن خانه ايمن و استاندارد حق هر ايراني است و نبايد اين تصور وجود داشته باشد که خدمات مهندسي به معناي عوارض است و همگان بايد بدانند که در جهت افزايش کيفيت ساخت و ساز ارتباط عوامل مربوطه حائز اهميت است و با ارائه خدمات مهندسي با کيفيت، به نتيجه مطلوب خواهيم رسيد و در مرحله اجرا، کار به صورت پلکاني به افراد حرفه اي سپرده مي شود و اميد است با يک سازمان دهي قابل قبول بتوان طرح شناسنامه فني ملکي را در متراژهاي زير 2000 متر هم در شهر تهران اجرايي کرد.

وي با بيان اينکه موفقيت نظام مهندسي استان ها در گرو يکي همبستگي، همراهي و تعامل با مديران ارشد است، اظهار داشت: نظام مهندسي دو هدف کنترل هفت رشته مهندسي در عرصه شهرسازي و شکل گيري شهرهاي اصولي و خوب خلاصه مي شود و اگر مهندسان حاضر در هفت رشته نظام مهندسي ساختمان حضور حرفه اي داشته باشند ف شهرهاي با کيفيت خواهيم داشت.

غفرانی حضور نظام مهندسي يا شرکت هاي حرفه اي با رتبه هاي بالا را از عوامل تاثيرگذار در ايجاد شهرهاي اصولي بر شمرد و گفت : اگر ساختمان هاي در حال ساخت را با ساختمان هاي ساخته شده در سال هاي گذشته مقايسه کنيد شاهد افزايش کيفيت ساخت و ساز در سطح شهرها خواهيد بود و حضور ناظران در طرح ساختماني در واقع يک رويداد بسيار مهم است، چرا که ارتباط با نظام قوي تر شده و به شکل حقيقي و حقوقي اين امر در سطح شهر اشکار است.

وی گودبرداري هاي غيراصولي را از مشکلات عمده شهر تهران دانست و گفت : در حال حاضر اين مهم تحت کنترل، نظارت و بازرسي دست اندرکاران است و ما شاهد کاهش عوارض جاني و مالي در اين زمينه بوده ايم و متوقف کردن گودهاي پرخطر به مراتب خطرناک تر از ادامه کار آنها است و بايد اين طرح ها هر چه سريعتر به اتمام برسد و قانون اوليه مقررات ملي ساختمان در زمان خودش يک قانون کامل بوده و نقاط ضعف هر قانوني در زمان اجراي آن مشخص مي شود به همين دليل نسبت به بازنگري قانون نظام مهندسي و مقررات ملي هم اقدامات لازم صورت گرفته است. اميد است که با اصلاح قانون بخشي از ايرادات و نارسايي موجود برطرف شود.

در ادامه اين نشست خبری« مهندس حسن کاظمی» نائب رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با اشاره به اينکه طرحي که به نام شناسنامه فني ملکي مد نظر سازمان نظام مهندسي بوده تمامي جوانب را در نظر گرفته است، اظهار داشت: اگر در تمامي مراحل کار به صورت گام به گام، شناسنامه فني وجود داشته باشد و همچنين در زمان اجراي کار تمامي نقشه هاي ساختمان و تاسيسات مربوطه به طور حرفه اي تهيه و همگي با حضور متخصصان مربوطه تاييد شود، ديگر نگراني از کيفيت ساختمان وجود نخواهد داشت.

«مهندس محمد محمدی نژاد» خزانه دار نظام مهندسي ساختمان تهران نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به  دريافت گواهينامه ISO9002 اظهارداشت: دريافت اين گواهي نامه که در نهادهاي معتبر جهاني تاييد شده، بيانگر کيفيت کار سازمان نظام مهندسي ساختمان اين استان است و يکي از دستاوردهاي قابل توجه اين دوره به شمار مي رود.

درادامه این نشست مطبوعاتی «رضا حيدريون» معاون فني و اجرايي نظام مهندسي ساختمان تهران ضمن تاکيد بر اينکه سازمان نظام مهندسي استان تلاش کرده است فعاليت هايش به روز و قابل دسترس همگان باشد، گفت: سازمان هاي نظامات مهندسي بايد در جهت شفاف سازي فعاليت هايشان حرکت کند و در حال حاضر در نظام مهندسي تهران طرح ارجاع کار کاملا به روز است و همه اطلاعات به صورت آنلاين در اختيار مهندسان قرار دارد و با شفاف سازي مي توان مانع شايعه پراکني شد.

فرشاد امير خاني دبير نظام مهندسي ساختمان تهران هم با اشاره به اهميت اجراي طرح مجريان ذيصلاح اظهار داشت: برغم اينکه به هنگام تصويب قانون نظام مهندسي طرح مجريان ذيصلاح هم ديده شده است اما متاسفانه اکنون اين مورد اجرايي نمي شود و هر گونه کوتاهي به پاي مهندس ناظر نوشته مي شود. چطور مي توان حضور کارگر حرفه اي، مجری ذی صلاح و ديگر مواردي که در قانون مذکور مطرح شده را ناديده گرفت و بعد انتظار ساختمان با کيفيت داشت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب