امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 739 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شهرام كرمی:

نگاه من به امام موسی صدر نگاهی هنری است/ مترصد به روی صحنه بردن «مردی برای همیشه» هستم

خبرایران : شهرام كرمی نویسنده، كارگردان و منتقد تئاتر كشورمان كه چند ماهی است كار نگارش نمایشنامه زندگی امام موسی صدر با عنوان «مردی برای همیشه» را در دست دارد، در این رابطه گفت: نگاه من به این شخصیت در نگارش نمایشنامه نگاهی هنری است و به شخصیت پنهان این فرد خواهم پرداخت.
نگاه من به امام موسی صدر نگاهی هنری است/ مترصد به روی صحنه بردن «مردی برای همیشه» هستم

به گزارش خبرایران شهرام كرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره شخصیت امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر یكی از شخصیت های شناخته شده و قابل احترام برای ایرانی هاست. من در دوران جوانی بارها درباره شخصیت امام موسی شنیده بودم و او را فردی قابل احترام و بزرگوار می دانم.

كرمی ادامه داد: به پیشنهاد محمد سرشار رییس حوزه هنری تهران مبنی بر نگارش نمایشنامه هایی درباره شخصیت های مهم جهان اسلام، نگارش نمایشنامه ای با موضوع امام موسی صدر را پذیرفتم.

این كارگردان تئاتر با اعلام اینكه "مردی برای همیشه" عنوان نمایشنامه در دست نگارش اوست، افزود: رییس حوزه هنری تهران مقدمات دیدار با خانواده امام موسی صدر را فراهم كرد و منابع مختلفی را از خانواده او برای انجام تحقیقات دریافت كردم.

شهرام كرمی این نمایشنامه را دربرگیرنده 5 بخش دانست و خاطر نشان كرد: این اثر زندگی امام موسی را از زمان تولد او یعنی 1307 تا سال 1347 شامل می شود. درتمام اپیزودهای این نمایشنامه سعی شده است كه شخصیت موسی صدر بر اطرافیان نشان داده شود.

وی بیان داشت: "اذان برای موسی"، "یك شاخه گل برای پروین"، "روزگار بیروت"، "گفتگوی بی پایان با سنگ" و "مردی برای همیشه" عناوین این نمایشنامه را تشكیل می دهند.

 

امام موسی شخصیتی زنده در تمام دوره هاست

 

 این نمایشنامه نویس نگاه خود را به امام موسی صدر نگاهی فراتر از زمان و انسان دانست و اضافه كرد: این نگاه كه امام موسی در حال حاضر در كجا قرار دارد و آیا در قید حیات هست یا خیر نگاهی روزمره به این شخصیت محسوب می شود. معتقدم انسان های بزرگ در زمان جاری هستند و جذابیت امام موسی صدر در غیبت او لحاظ می شود.

كرمی تصریح كرد: اندیشه، فكر و مذهب امام موسی او را به عنوان شخصیتی زنده در تمام دوره ها مطرح كرده است و توانسته بر مسلمانان داخل و خارج كشور تاثیر گذار باشد.

 

ساختار نمایشنامه اپیزودیك است

 

 وی اضافه كرد: نگاه من در نگارش نمایشنامه به این شخصیت نگاه تاریخی نیست زیرا من تاریخ نگاری نمی كنم. نگاه من به این شخصیت نگاهی هنری است زیرا كار مستندی را نگارش می كنم و به شخصیت پنهان این فرد خواهم پرداخت.

این كارگردان تئاتر با بیان اینكه نگارش نمایشنامه  "مردی برای همیشه" بر اساس شخصیت امام موسی صدر نوشته شده است، افزود: چند اپیزود از این نمایشنامه را ظرف سه ماهی كه از آغاز آن گذشته است نوشته ام  و فكر می كنم نگارش این اثر تا پایان سال 92 به اتمام برسد.

 

نمایشنامه  "مردی برای همیشه" را حوزه هنری تهران به چاپ می رساند

 

این هنرمند كشورمان با بیان اینكه این نمایشنامه توسط حوزه هنری تهران به چاپ خواهد رسید گفت: مترصد فرصتی برای به روی صحنه بردن این نمایشنامه به كارگردانی خودم هستم. اكنون كه این كار را می نویسم جزئیات نمایش آن را نیز تجسم می كنم و فكر می كنم این كار هنگامی توسط من كامل می شود كه آن را به روی صحنه برده و اجرا كنم.

كرمی در تشریح ویژگی نمایشنامه  "مردی برای همیشه" بیان داشت: این اثر از جهت ساختاری اپیزودیك با دیگر آثار متفاوت است. نكته مهم دراین نمایشنامه ندیدن شخصیت امام موسی صدر در صحنه به طور مستقیم است. شخصیت هایی مانند پدر، همسر، معمر قذافی و حتی شخصی كه در اپیزود آخر نمی توان تشخیص داد كه امام موسی صدر است یا خیر نشان دهنده تاثیر این شخصیت در جامعه ایرانی،خارجی و لبنانی كاملا است.

این نمایشنامه نویس افزود: بعد از انجام تحقیقات درباره امام موسی صدر پی به شخصیت پیچیده و تاثیر گذار او بردم. او انسانی مهم و قابل احترام است و من خوشحالم كه درباره این شخصیت تاثیر گذار می نویسم.

امام موسی صدر، در روز ۱۴ خرداد سال ۱۳۰۷ هجری شمسی، در محله چهارمردان شهر قم به دنیا آمد. پدر او سید صدرالدین صدر، جانشین شیخ عبدالكریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم و از مراجع بزرگ زمان خود بود. او در میان شیعیان به «امام موسی صدر» مشهور است. صدر در اواخر سال ۱۳۳۸ و به دنبال توصیه‌های افرادی هم‌چون بروجردی، حكیم و شیخ مرتضی آل یاسین، وصیت سید عبدالحسین شرف الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان را پاسخ گفت و به عنوان جانشین وی، سرزمین مادری خود ایران را به سوی لبنان ترك كرد.او در ۹ شهریور ۱۳۵۷، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد. در حالی كه بسیاری گزارش‌ها حاكی از قتل او در همان زمان توسط قذافی است، برخی گزارش‌ها حاكی از وجود او در زندان‌های لیبی بوده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب