امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7418 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شبهای پرکاری فیلمسازان و سینماگران برای شرکت در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور

خبرایران: در حالی که حدود دو ماه دیگر به جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، فیلمسازان و دیگر سینماگران روزها و شبهای پرکاری را برای شرکت در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور سپری می‌کنند.
شبهای پرکاری فیلمسازان و سینماگران برای شرکت در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور
به گزارش خبرایران از سایت جشنواره  فیلم فجر ، مهلت ثبت نام فیلم های متقاضی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر جمعه هفته گذشته به پایان رسید و هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) و بخش مسابقه فیلم های اول (نگاه نو) این جشنواره متشکل از احمد امینی، رسول صدرعاملی، حسین کرمی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد احسانی، مجید رضابالا و بهنام بهزادی کار بازبینی فیلم ها را از روز گذشته به طور رسمی آغاز کردند.
ضمن این که عزیزاله حاجی مشهدی، پیروز کلانتری، جعفر صانعی مقدم، حامد شکیبانیا و محمدحسین مهدویان هم به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه مستند این جشنواره با پایان مهلت ثبت نام آثار، شروع به دیدن و بررسی فیلم ها برای حضور در بخش رقابتی کرده اند.
استقبال فیلمسازان
مدیر امور اجرایی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر از استقبال بالای فیلمسازان برای حضور در جشنواره امسال خبر داد و گفت: تا آخرین روز ثبت نام، ۱۱۵ اثر سینمایی در دبیرخانه جشنواره به ثبت رسید که از این تعداد، تهیه کنندگان ۶۱ فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ، ۵۴ عنوان فیلم در بخش نگاه نو و ۱۱۷ فیلم در بخش مستند جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده اند. ناصر باکیده همچنین بیان کرد: از میان ۱۱۵ عنوان فیلم ثبت نام شده از سوی متقاضیان، ۲۵ فیلم به صورت ویدئویی به دبیرخانه ارائه شده که طبق مقررات جشنواره سی و سوم آثار ویدئویی جایی در میان فیلم های نهایی جشنواره نخواهد داشت.
آخرین مهلت ارسال فیلم ها
طبق مقررات سی و سومین جشنواره فیلم فجر تهیه کنندگان آثار متقاضی تا پایان این ماه فرصت دارند نسخه بازبینی فیلم ها و عکس و پوستر و نمونه سه دقیقه ای کارها را به دفتر جشنواره تحویل دهند و در صورت ارائه نشدن فیلم در زمان مقرر، آن اثر از دایره انتخاب خارج خواهد شد و جایی در جشنواره نخواهد داشت.
پس از این مرحله هم سازندگان فیلم هایی که آثارشان برای حضور در بخش های مسابقه سینمای ایران، نگاه نو و مستند پذیرفته شده است، باید تا نوزدهم دی نسخه کامل و نهایی کارها را تحویل دبیرخانه جشنواره دهند.
سینماگران دونده
با اتمام مهلت ثبت نام فیلم ها و تعیین زمان بندی تحویل آثار از سوی تهیه کنندگان، تلاش ها و تکاپوها برای تکمیل و پایان ساخت فیلم های سینمایی متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هم بیشتر شده و سینماگران همه سعی خود را می کنند تا آثارشان را بموقع و در زمان مشخص شده به مهم ترین رویداد سینمایی کشور برسانند.
الان همه سینماگران حکم امیرو، همان نوجوان تنهای فیلم «دونده» ساخته امیر نادری را دارند که برای موفقیت فقط و فقط می دوند؛ دوندگی برای رساندن فیلم هایشان به سی و سومین جشنواره فیلم فجر.
در چنین وضعی هم مثل هر سال گمانه زنی ها برای حضور چهره های مطرح فیلمسازی به وجود آمده است و علاقه مندان به سینما، کارشناسان و رسانه ها پیش بینی هایی را برای شرکت کارگردانان شاخص در این رقابت معتبر سینمایی انجام می دهند.
آنچه مسلم است جشنواره فیلم فجر امسال مثل دوره پیش پرسروصدا و پرطمطراق نیست و در این دوره با تجمیع آن همه فیلمساز چهره و سرشناس روبه رو نخواهیم بود. هرچند این مساله با توجه به فیلم های ضعیف و متوسطی که در جشنواره سی و دوم از بزرگان عرصه فیلمسازی کشور دیدیم، اتفاقا خوشایند است و با پایین آمدن انتظارات این امید به وجود می آید که دیگر آن سرخوردگی سال قبل پیش نخواهد آمد.
با این حال امسال هم شاهد حضور فیلمسازان شناخته شده ای در جشنواره فیلم فجر هستیم و آنها با آثاری ان شاءالله خوب و جذاب می توانند تنور رقابت این رویداد بزرگ را گرم کنند.
مسعود جعفری جوزانی
نویسنده و کارگردان سرشناس تلویزیون و سینما و سازنده سریال «در چشم باد» از جمله چهره های سرشناسی است که امسال با فیلمی کمدی به نام «ایران برگر» در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود.
علی نصیریان و محسن تنابنده در این فیلم برای برنده شدن در انتخابات شوراها با یکدیگر به رقابت می پردازند. سحر جعفری جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، احمد مهرانفر، شهره لرستانی، گوهر خیراندیش، فریبا متخصص، فتح الله جعفری جوزانی، اسماعیل خلج، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی و سیاوش چراغی پور دیگر بازیگران این فیلم هستند.
بهروز افخمی
بهروز افخمی هم از جمله کارگردانان سرشناسی است که امسال هم در جشنواره فیلم فجر شرکت می کند. حضور او در این دوره با توجه به موفقیت فیلم قبلی اش یعنی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را به دست آورد، دور از ذهن نبود.
سازنده «سن پترزبورگ» و «شوکران» با فیلم پلیسی «روباه» در جشنواره حاضر خواهد بود که با محوریت ترور دانشمندان هسته ای ساخته می شود. بابک حمیدیان، حمید گودرزی، آرش مجیدی و مرجان شیرمحمدی از بازیگران این فیلم هستند.
سامان مقدم
کارگردان فیلم هایی چون «مکس» و «کافه ستاره» و سریال های «پریدخت» و «شمس العماره» امسال با فیلم که «نهنگ عنبر» به جشنواره فیلم فجر می آید. این فیلم داستان زندگی فردی به نام ارژنگ صنوبر با بازی رضا عطاران را روایت می کند، همچنان در مرحله فیلمبرداری است. مهناز افشار، ویشکا آسایش، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، امید روحانی، حسین سلیمانی و هانیه توسلی از دیگر بازیگرانی هستند که در تازه ترین ساخته سامان مقدم بازی می کنند.
خسرو سینایی
خسرو سینایی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران وقتی دید طرح پرسروصدای «قطار زمستانی» او به دلیل فراهم نشدن شرایط، امکان ساخت ندارد، تصمیم گرفت فیلم دیگری به نام «جزیره رنگین» را بسازد. این فیلم که این روزها مراحل فنی پس از ساخت را سپری می کند، داستان هایی از جزیره هرمز را به تصویر می کشد.
مهدی احمدی، بازیگر فیلم های «شب های روشن» و «عروس آتش» به همراه چند بازیگر بومی در این اثر سینایی ایفای نقش می کنند.
ابوالحسن داوودی
داوودی که در این ماه ها به عنوان رئیس شورای صنفی نمایش فعالیت می کند، پس از این که فیلم «زادبوم» او پس از چند سال راهی به اکران پیدا نکرد، تصمیم گرفت از فیلمسازی کناره بگیرد. غیبت خودخواسته ای که با کارگردانی «رخ دیوانه» به پایان رسید تا یکی از کارگردانان خوب کشور بار دیگر به عرصه کارگردانی برگردد.
این فیلم که داستان آشنایی خطرناک چند جوان در اینترنت را روایت می کند، از بازیگرانی چون طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، گوهر خیراندیش و بیژن امکانیان بهره می برد.
مصطفی کیایی
فیلمنامه نویس و کارگردان جوان سینما که ساخت آثاری چون «ضدگلوله» و «بعدازظهر سگی سگی» را در کارنامه دارد، امسال هم با یک فیلم دیگر راهی جشنواره فیلم فجر می شود.
«عصر یخبندان» که مضمونی اجتماعی دارد، از وجود بازیگران مطرحی چون بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی، ژاله صامتی و فرهاد اصلانی بهره می برد. کیایی سال گذشته با فیلم «خط ویژه» در جشنواره فیلم فجر حاضر بود و توانسته بود سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به همراه فیلم «شیار ۱۴۳» از آن خود کند.
بجز این فیلمسازان، کارگردان شناخته شده دیگری هم خود را آماده حضور در جشنواره فیلم فجر امسال می کنند که نام برخی از آنها و آثارشان از این قرار است: بهرام توکلی (من دیگو مارادونا هستم)، سام قریبیان (۳۶۰)، مجید جوانمرد (آدم باش)، عباس رافعی (آوازهای سرزمین من)، سیدروح الله حجازی (مرگ ماهی)، حسن برزیده (مزارشریف)، خسرو معصومی (تابو)، بهمن فرمان آرا (دلم می خواد)، سیاوش اسعدی (سال تحویل)، علیرضا رئیسیان (دوران عاشقی)، سیروس الوند (این سیب هم برای تو) و فرزاد موتمن (خداحافظی طولانی).
ضمن این که باید به حضور فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی در جشنواره امسال اشاره کرد که به دلیل عنوان مجیدی که رئیس هیات داوران این دوره است، در بخش غیررقابتی به نمایش درمی آید.
با نگاهی به این نام ها می توان گفت که جشنواره سی و سوم فیلم فجر ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به جشنواره ای به یادماندنی را دارد، به شرط این که این فیلمسازان شناخته شده همچون کارگردانان سال قبل تماشاگران را پس از دیدن فیلم ها ناامید و سرخورده نکنند.
منبع: روزنامه جام جم،
 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب