امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 742 تاریخ انتشار: شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی خبر داد؛

بسیاری از تخلفات گزارش نمی‌شود / 50 درصد تخلفات مربوط به برداشت از حساب‌های بانکی است

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: گزارش‌هایی که به مقامات انتظامی ارائه می شود مبنی بر آن است که 50 درصد تخلفات مربوط به برداشت از حساب‌های بانکی است چرا که پای پول در میان است اما باید توجه کرد که بسیاری از تخلفات گزارش نمی‌شود
بسیاری از تخلفات گزارش نمی‌شود / 50 درصد تخلفات مربوط به برداشت از حساب‌های بانکی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرایران، نشست خبری سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت صبح امروز با حضور«ناصر حکیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی،«فرهاد نیلی» رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور و اصحاب رسانه درساختمان اصلی بانک مرکزی برگزارشد.

دراین نشست خبری «ناصر حکیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اظهارداشت: بسیاری از تحولاتی که در سال‌های اخیر رحضورخ داده نشان از ورود گوشی‌های هوشمند بوده و به نظر می‌رسد بحث بانک و پرداخت‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند مساله بسیار مهمی است که بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور باید برای آن طرح و راهبرد داشته باشد.

وی تصریح کرد: معتقدم که برای ارایه سبد کالایی ابزار جدیدی در اختیار مردم قرار نمی گیرد و سبد کالایی از طریق فروشگاه ها ارائه می‌شود. به همین دلیل این بانک امکان ارائه یارانه نقدی و غیرنقدی را با امکانات موجود دارد و می تواند به صورت ترکیبی نیز سبد و یارانه ارایه دهد. به همین دلیل پیشنهاد بانک مرکزی برای تغییر زمان واریز یارانه نقدی به اواسط هر ماه و اواخر هفته خواهد بود .

حکیمی افزود: از ابتدای سال 1389 که بحث واریز یارانه نقدی آغاز شد بانک مرکزی همواره خواستار همزمان نبودن واریز یارانه با حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران برای جلوگیری از افزایش حجم تراکنش و بروز اختلال در این شبکه بود و برهمین اساس بانک مرکزی پیشنهاد واریز یارانه نقدی در اواسط هر ماه و روزهای پایانی هفته را به سازمان هدفمند کردن یارانه ها ارائه داده ولی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این زمینه ملاحظاتی دارد و در صورت توافق، یارانه نقدی اواسط هر ماه و برای جلوگیری از تراکم در بانک ها اواخر هفته واریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تسویه تراکنش ها در گذشته 48 ساعته بود که با انتقال سیستم‌ها به شاپرک این زمان به 24 ساعت کاهش یافته و با توجه به اینکه تسویه کارت به کارت  تا سقف 3 میلیون تومان اینترنتی آنی است، اگر این امر با تاخیر انجام شود، تخلف است و هرچند گمانه زنی هایی برای جریمه هزار تومانی در صورت تاخیر در انتقال مبلغ یادشده صورت گرفته بود اما تاکنون در این خصوص تصمیم‌گیری انجام نشده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ابرازداشت: برخی بانک ها برای انتقال به سیستم شاپرک از آمادگی‌های لازم برخوردار نبودند و نیازمند زمان بیشتر برای عملیات انتقال بودند و انتقال سیستم تمام بانک ها به سامانه شاپرک خوادهد بود و دو بانک برای پیوستن به شاپرک با مشکلاتی مواجه بودند که این مشکل در بخش فروشندگان اینترنتی بود و از آنجایی که شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت های PSP است و استانداردسازی پرداخت‌‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت، بازتوزیع سرمایه‌گذاری های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه را مقدور می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: آنچه که طی سه چهار سال اخیر در نظام بانکی دنیا مشاهده می‌شود این است که به جای این که مشتریان به سراغ بانک‌ها بروند بانک‌ها مشتریان خود را شناسایی می‌کنند و این امر دیر یا زود نظام بانکی ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و بهتر است در این زمینه از تجربیات سایر کشورها استفاده کرده و مسیر کوتاه‌تری را طی کنیم. به همین دلیل در این راستا بحث بزرگ داده (Big Data) مطرح می‌شود که درواقع اطلاعاتی است که فرد پس از فعالیت در فضای مجازی از خود به جای می‌گذارد و شبکه بانکی با جمع آوری این اطلاعات و آگاهی از علایق و خواسته‌های مشتری می‌تواند اقدام به جذب مشتری کند.

 حکیمی تاکید کرد: گزارش‌هایی که به مقامات انتظامی ارائه می شود مبنی بر آن است که 50 درصد تخلفات مربوط به برداشت از حساب‌های بانکی است چرا که پای پول در میان است اما باید توجه کرد که بسیاری از تخلفات گزارش نمی‌شود و از آنجایی که حجم تخلفات در فضای مجازی ایران تفاوت معناداری با حجم تخلفاتی که در دنیا رخ می دهد ندارد، بیشتر تخلفات مربوط به فریب مردم است که در میان مدت با اطلاع رسانی بانک‌ها و با رشد فرهنگ استفاده از تراکنش‌های اینترنتی شاهد کاهش این نوع تخلفات خواهیم بود.

 مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی درباره ارائه سبد کالایی به مردم گفت: در این زمینه نیز صحبت‌هایی شده و امروز عصر نیز جلسه‌ای داریم تا موضوع را نهایی کنیم اما ترجیح ما این است که کارت هوشمند یا ابزار جدیدی در اختیار مردم قرار نگیرد و از طریق کارت‌هایی که پرداخت یارانه صورت می گیرد کالا به مردم ارائه شود و در صورتی که دولت نخواهد مبلغ سبد کالایی قابل برداشت باشد شرایط فراهم است و می توانیم با امکانات و اطلاعات موجود در سایت رفاهی در ارائه سبد کالایی کمک کنیم.

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب