امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7451 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی اکبر اشعری اعلام کرد؛

مسئولیت باغ کتاب خود ناشران را برعهده داشته باشند/ همکاری ناشران، شرط اصلی گردش در اقتصاد نشراست / باید ویترین کتاب را با استانداردهای مناسب توسعه دهیم

خبرایران: علی اکبر اشعری، مدیرعامل باغ کتاب در نخستین همایش اقتصاد نشر کتاب کودک گفت: باید ویترین کتاب را در کشور با استانداردهای مناسب توسعه دهیم و نیازسنجی کنیم و بر اساس همین دستاوردها وتوجه به تراکم جمعیت، با کمک ناشران یک کتابفروشی بزرگ دایر کنیم .
مسئولیت باغ کتاب خود ناشران را برعهده داشته باشند/ همکاری ناشران، شرط اصلی گردش در اقتصاد نشراست / باید ویترین کتاب را با استانداردهای مناسب توسعه دهیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، علی اکبر اشعری، مدیرعامل باغ کتاب در نخستین همایش اقتصاد نشر کتاب کودک اظهارداشت: باید ویترین کتاب را در کشور با استانداردهای مناسب توسعه دهیم و نیازسنجی کنیم و بر اساس همین دستاوردها وتوجه به تراکم جمعیت، با کمک ناشران یک کتابفروشی بزرگ دایر کنیم تا بیش از پیش گامی برای اقتصاد نشر بخصوص در حوزه کودک و نوجوان برداریم.

وی افزود: باید فکر کنیم چه تحول اساسی در حوزه نشر ایجاد کنیم تا بازاری را در کنار بازار جهانی در اختیار داشته باشیم. وقتی با جمعیت چند میلیونی کشورمان مواجه هستیم چرا باید هفت روز و یک هفته نمایشگاه را برپا کنیم و در سال 83 قرار شد که مکانی را به عنوان باغ کتاب ایجاد کنیم تا به عنوان نمایشگاه دائمی کتاب در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. با مطالعات پژوهش‌های میدانی صورت گرفته تصمیم گرفتیم که باغ کتاب تهران را مهیا کنیم. برای بهره‌برداری کتاب در بخش‌های عمومی و حوزه کودک ونوجوان، توسط کارشناسان زبده، اساسنامه ای از یک موسسه فرهنگی کشور انگلستان تهیه و ترجمه کردیم و با همکاری برخی از ناشران حرفه‌ای توانستیم  بومی‌سازی آن را برمبنای طبقه‌بندی خودمان آغاز کنیم.

اشعری خاطرنشان کرد: مزایای این طرح آن است که در طول سال مردم می‌توانند کتاب تهیه کنند و هیچ شتاب و سرعتی برای این کار نداشته باشند. مشاورانی در این طرح حضور دارند که به مراجعه‌کنندگان اطلاعات ارائه می دهند. علاوه بر این ،در کنار این موارد پیش‌بینی شده مناسبت‌های برگزاری تولد و بزرگداشت نویسنده‌ها و امکانات جانبی هم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: بخش کودک و نوجوان از باقی بخش‌ها مجزا‌ست و شامل 8 هزار متر مربع ،براساس گروه‌های سنی صفر تا 5 سال، 5 تا 8 سال، 8 تا 12 سال و 12 تا 16 سال طرح ریزی شده است. در این بخش‌‌‌ها ،طبقه بندی موضوعی هم صورت گرفته است و مجلات کودکان و نوجوانان هم در آن وجود دارد. در بخشی دیگر از این طرح حدود 70 بازی و کارگاه هم برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و آنها می‌توانند تحت نظر مربی و کارشناسان مربوطه به مطالعه کتاب بپردازند و از دیگر امکانات باغ کتاب، وجود 6 سالن همایش، یک سالن حرفه‌ای تئاتر، سالن روباز مربوط به همایش و نشست‌هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی، مطالعه، نشست‌های گرافیستی و تصویرگری، نمایش فیلم، انیمیشن، کلینیک کتاب‌درمانی و استودیوی تلویزیونی برای تولید برنامه در راستای کتاب کودک است.

مدیرعامل باغ کتاب تصریح کرد: ما باید بتوانیم ویترین کتاب را در کشور با استانداردهای مناسب توسعه دهیم و نیازسنجی کنیم و بر اساس همین دستاوردها وتوجه به تراکم جمعیت، با کمک ناشران یک کتابفروشی بزرگ دایر کنیم تا بیش از پیش گامی برای اقتصاد نشر بخصوص در حوزه کودک و نوجوان برداریم و باغ کتاب یک نرم افزار برای کسانی که می‌خواهند کتابی را بخرند یا بفروشند طراحی کرده و در اختیار همگان قرار داده است.نرم افزاری که به دوطرف مجال ارتباط با یکدیگر را می‌دهد تا با کتاب‌های تک نسخه‌ای که به عنوان کتاب الکترونیکی عرضه خواهند شد ارتباط داشته باشند. کسانی که به محل باغ کتاب دسترسی ندارند با وصل شدن به شبکه مجازی، به اولین فروشگاه کتاب نزدیک به محله خود وصل می‌شوند و کتاب مورد علاقه‌شان را تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: از آخر این هفته تمام امکانات و تجهیزات باغ کتاب برای استفاده همگان فراهم است و تا دو ماه آینده این امکانات تکمیل تر می‌شود و از فناوری‌های روز دنیا برخوردار خواهد بود. امیدوارم همه در باغ کتاب احساس راحتی کنند و از کتاب‌های گوناگون بهره ببرند تا به ارتقای صنعت نشر کمک شود.

اشعری در پایان گفت: قصد ما این است که خود ناشران مسئولیت باغ کتاب را برعهده داشته باشند و فضایی لازم هم در اختیار آنان قرار گیرد . ما قصد داریم برای بخش بزرگسال هم دنبال طرحی مشابه باشیم. ما همچنین می‌خواهیم مانند کلانشهرها در شهرهای کوچکتر هم نمونه کوچکتر باغ کتاب را فراهم کنیم که امیدوارم با کمک شهرداری‌های آن شهرستان‌ها این کار هرچه زودتر شروع شود.ما برای ناشران فضایی را ایجاد کرده ایم تا در فضای بین‌المللی هم بتوانند فعالیت کنند و خرید و فروش رایت کتاب را در بخش بین‌المللی داشته باشند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب