امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7452 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مراسم افتتاحیه دومین همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» برگزار شد؛

رحمت امینی: از فعالان تئاتر دانشگاهی دعوت كردیم / كارگاه نمایش‌های آیینی احداث می شود

خبرایران: مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در مراسم افتتاحیه دومین همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» گفت: مطابق آنچه وعده داده بودیم، كارگاهی برای نمایش‌های آیینی و سنتی احداث می‌شود.
رحمت امینی: از فعالان تئاتر دانشگاهی دعوت كردیم / كارگاه نمایش‌های آیینی احداث می شود
به گزارش خبرایران از حوزه هنری، عصر روز شنبه هشتم آذر ماه ۱۳۹۳، افتتاحیه دومین همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم، سیاوش قائدی دبیر دومین همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» اظهار كرد: با حمایت مركز نمایشی حوزه هنری، تصمیم گرفته شد كه با سیاست‌ها و رویكرد جدید، اقدامی در حوزه تئاتر دینی انجام شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل، از نویسندگان و گروه‌های جوان و فعال تئاتر دانشگاهی دعوت كردیم كه در این همایش آثارشان را ارائه دهند. ضمن این كه با حضور اساتیدی كه با رویكردهای جدید در حوزه تئاتر آّشنا هستند، سلسله‌نشست‌هایی در این چند روز برگزار خواهد شد.

قائدی همچنین با تاكید بر این كه این دوره، برنامه‌ای متفاوت نسبت به سایر دوره‌ها محسوب می‌شود، گفت: سعی داریم آسیب‌شناسی نقاط قوت و ضعف در حوزه تئاتر و به ویژه تئاتر دینی داشته باشیم و در آینده بتوانیم این نقاط قوت و ضعف را پوشش دهیم.

با متخصصان تئاتر دانشگاهی بیشتر همكاری می‌كنیم

در ادامه این مراسم افتتاحیه و بعد از پرده‌خوانی مرشد میرزاعلی، دكتر رحمت امینی، مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سخنانی به معرفی این همایش پرداخت.

امینی اظهار كرد: حوزه هنری سعی دارد متون دینی را به صورت درست و به شكلی كه شاخصه‌های هنری هم داشته باشد ارائه كند. در همین زمینه تصمیم گرفته شد از بهترین افراد حوزه تئاتر دانشگاهی برای دومین همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» دعوت شود.

وی با بیان این كه آینده تئاتر، در دست تئاتر دانشگاهی است، بیان داشت: اگر نبض تئاتر دانشگاهی ما خوب بزند، تئاتر كشور در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد؛ بنابراین ازجمله برنامه‌های ما این است كه با متخصصان دانشگاهی این عرصه همكاری بیشتری داشته باشیم.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین خبر داد: اتفاق خوبی كه قرار است بیفتد و وعده‌اش را داده بودیم این است كه احداث كارگاه نمایش‌های آیینی و سنتی در این روزها كلنگ می‌خورد تا سالن مناسبی ویژه نمایش‌های ایرانی و آیینی داشته باشیم.

این كارشناس تئاتر همچنین در پایان ابراز امیدواری كرد كه در همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها»، افراد متخصص حوزه تئاتر، فعالان این حوزه و علاقه مندان به این نوع نمایش‌ها حضور داشته باشند و نشست‌هایی كه برگزار می‌شود برای وضعیت تئاتری كشورمان مفید باشد.

 

{PS..1}{PS..2}یاد‌آور می‌شود برنامه‌ها‌ی نمایشنامه‌خوانی «سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» در تماشاخانه‌ ماه و نشست‌های پژوهشی در سالن «اوستا»ی حوزه هنری، پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. تماشاخانه‌ ماه و سالن «اوستا» در ساختمان مركزی حوزه هنری به نشانی: خیابان سمیه، نبش خیابان حافظ، واقع است.

نشست‌های پژوهشی با حضور فرهاد مهندس‌پور، منصور براهیمی و فارس باقری با موضوعات «رویكردهای نظری به امر دینی و نمایشی» و «آسیب شناسی نسبت متضاد رشد كمی و كیفی آثار نمایشی دینی پس از انقلاب اسلامی» به ترتیب در روزهای یك شنبه و سه شنبه – نهم و یازدهم آذر‌ماه- ساعت 16 در سالن اوستا برگزار می‌شود.
همچنین برنامه‌ اجراخوانی و نمایشنامه‌خوانی به شرح زیر اعلام شده است:
 
· شنبه، 8 آذرماه (ساعت 18): نمایشنامه‌ «غروب غریبان» نویسنده و كارگردان: ناصر حبیبیان
 
· یك شنبه، 9 آذرماه (ساعت 18): نمایشنامه‌ «شب واقعه» نویسنده: محمد عارف، كارگردان: توحید معصومی
 
· دوشنبه، 10 آذرماه (ساعت 18): نمایشنامه‌ «بی‌وقتی» نویسنده و كارگردان: رضا شاهبداغی
 
· سه‌شنبه، 11 آذرماه (ساعت 18): نمایشنامه‌ «طامات بافی یا رقعه خوانی دشت سرخ» نویسنده و كارگردان: محمود احدی‌نیا
 
· چهارشنبه، 12 آذرماه (ساعت 18): نمایشنامه‌ «حقیقت دارد تو را در خواب بوسیده‌ام» نویسنده: میلاد اكبر‌نژاد، كارگردان: عمار خطی
 
·  پنج شنبه، 13 آذرماه (ساعت 17): نمایشنامه‌ «راست پنجگاه» نویسنده و كارگردان: سید محمد مساوات

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب