امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7464 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور سامی سردار ملی نواده ستارخان؛

هشتمین جشنواره سینما‌‌حقیقت افتتاح شد

خبرایران: مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با نمایش دو فیلم «عیار مشروطه» محمود یارمحمدلو و «میراث مجید» مصطفی آتشمرد در سالن شماره دو سینما فلسطین برگزار شد.
هشتمین جشنواره سینما‌‌حقیقت افتتاح شد

به گزارش خبرایران ، پیش از نمایش این فیلم‌ها، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر هشتمین جشنواره سینماحقیقت با اشاره به نمایش فیلم «عیّار مشروطه» محمود یارمحمدلو گفت: «خوشحالیم افتتاحیه این دوره از جشنواره با ولادت امام موسی کاظم (ع) و نمایش دو فیلم «عیار مشروطه» و «میراث مجید» همزمان شده است. امیدوارم این امر موجبات برکات جشنواره را فراهم سازد.

وی ادامه داد: «امروز سامی سردار ملی نواده ستارخان در سالن حضور دارند. یکصدمین سالروز شهادت ستارخان را با نمایش مستند «عیّار مشروطه» که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است گرامی می‌داریم. نمایش این فیلم برای شروع سینماحقیقت بهترین انتخاب بود. همچنین مستند «میراث مجید» که به زندگی شهید هسته‌ای مجید شهریاری می‌پردازد، از برکات جشنواره هشتم است.

در بخش دیگری از این مراسم محمود یارمحمدلو کارگردان مستند «عیار مشروطه» درباره ساخت این مستند توضیح داد: «خیلی به حرف زدن عادت ندارم و معمولا مشغول فیلمسازی هستم اما می‌خواهم از دبیر جشنواره هشتم سینماحقیقت و دوستان دیگری که من را در ساخت این مستند یاری کردند تشکر کنم. در نام این مستند ایهام وجود دارد. «عیار» را هم می‌شود با تشدید خواند و هم بدون تشدید و هر کدام از این دو نوع معانی مختلف و مرتبطی با ستارخان دارند.

او افزود: «زمانی که ستارخان توانست مشروطه را به پیروزی برساند از قدرت کنار کشید و درخواست زمینی کشاورزی کرد تا در‌‌ همان جا فعالیت کند. او گفت هر وقت مردم به من نیاز داشتند دوباره برمی‌گردم. یکی از نکات حائز اهمیت برای من این است که زمان ساخت فیلم با توجه به موضوع آن مردم با جان و دل به ما کمک می‌کردند. متاسفانه و به دلیل عمل جراحی گردن ساخت فیلم شش ماه به تعویق افتاد و مرکز گسترش در این رابطه ‌‌نهایت همکاری را با ما داشت.

در این مراسم سامی سردار ملی از نوادگان ستارخان نیز روی سن رفت و در سخنانی گفت: «هنر کاری است که ماهرانه و زیرکانه انجام شود. سردارخان هم هنرمندانه کار کرد. از کنسول‌گری روسیه نزد وی آمدند و گفتند برایتان امان نامه می‌گیریم تا زیر پرچم ما در امان باشید، اما ستارخان نپذیرفت و گفت من می‌خواهم هفت دولت زیر پرچم اسلام بیاید.

نواده ستارخان با اشاره به محاصره یازده ماهه تبریز، خاطرنشان کرد: «زمانی که تبریز در یک نبرد یازده ماهه محاصره شد ستارخان مقابل همه محاصره کنندگان ایستاد و مبارزه کرد و ذره‌ای از حق ملی خود کوتاه نیامد. مستند «عیار مشروطه» از صفاتی چون شجاعت، شهامت و جوانمردی که در ستارخان دیده می‌شد، الهام گرفته است و رابطه مستقیم با خالقش دارد. در آخر می‌خواهم بگویم زنده باد مرام ستارخان، زنده باد آذربایجان و زنده باد ایران.

مصطفی آتشمرد نیز یکی دیگر از حاضران روی سن بود. او در برنامه افتتاحیه جشنواره یادآور شد: «برای اولین بار است که فیلم من در جشنواره سینماحقیقت پذیرفته می‌شود. «میراث مجید» ابتدا به من سفارش داده شد و فیلمی سفارشی بود، اما زمانی که با دانشجویان شهید شهریاری روبرو و متوجه علاقه آن‌ها به وی شدم، مراحل تحقیق را با نگاه ویژه‌ای تری دنبال کردم و «میراث مجید» را ساختم.

او درباره مستند دیگر خود با عنوان «ما اینجاییم موگادیشو» هم گفت: «این فیلم به دلیل قوانین موجود در جشنواره سینماحقیقت در این دوره شرکت داده نشد. با توجه به شرایط سخت سومالی برای ساخت این مستند و کسب جایزه جشنواره الجزیره، خواهش دارم در بخش جنبی جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآید.

اولین کارگاه تخصصی جشنواره سینماحقیقت نیز صبح امروز با حضور ترولس لی و جمع زیادی از هنرپژوهان، با موضوع فیلم- مقاله در فرهنگستان هنر برپا شد.

* مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران آغاز کرد. این جشنواره تا ۱۶ آذر ماه میزبان فیلم های مستند خواهد بود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب