امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7478 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد؛

همه باید از قاچاق کالا انتقاد داشته باشیم / واردات مارلبرو مشکلی ندارد/ نزدیک شدن دلار بودجه به نرخ واقعی رانت بازار را از بین می‌برد

خبرایران: محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نرخ دلار در بودجه باید به نرخ واقعی نزدیک‌تر شود، این اتفاق را زمینه‌ساز حذف رانت در بازار ارز عنوان کرد و با اشاره به مسائل مطرح‌شده درباره واردات سیگار مارلبرو، تأکید کرد این اقدام مشکلی ندارد.
همه باید از قاچاق کالا انتقاد داشته باشیم / واردات مارلبرو مشکلی ندارد/ نزدیک شدن دلار بودجه به نرخ واقعی رانت بازار را از بین می‌برد
به گزارش خبر ایران، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بعدازظهر امروز در حاشیه مراسم امضای توافقنامه که بین صندوق ضمانت صادرات ایران و روسیه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در وزارت صنعت برگزار شد در مورد دلایل افزایش نرخ ارز و نقش تعیین نرخ دلار 2850 تومانی در بودجه سال 94 گفت: معتقدیم هر چقدر به قیمت واقعی نزدیک‌تر شویم به نفع کشور است و رانت را ریشه‌کن می‌کند.

به گفته نعمت‌زاده، رسیدن به یک رقم مشخص و یکسان در شرایط فعلی خیلی ممکن نیست ولی جهت‌گیری دولت به این سمت است.

وی در پاسخ به اینکه چرا مجلس در خصوص واردات سیگار مارلبرو (فیلپ‌موریس) وزارت صنعت را تحت فشار قرار داده گفت: همه باید از قاچاق کالا انتقاد داشته باشیم چرا که این نوع سیگار یکی از اقلامی بود که چند بار برای نمایندگی آن در ایران درخواست داشتیم اما این شبهه وجود داشت که شاید ارتباط بین این شرکت و دولت صهیونیستی وجود داشته باشد که در نهایت با حضور دستگاه‌های مختلف در وزارت امور خارجه بررسی‌های کاملی صورت گرفت و به این جمع‌بندی رسیدیم که مشکلی وجود ندارد اما ظاهراً از نظر وزارت اطلاعات شبهه‌ای وجود دارد.البته این ادعا از سه سال پیش است اما بنده تأکید می‌کنم که مشکلی وجود ندارد و جهت جلوگیری از قاچاق سیگار مارلبرو مانند بقیه برندها که اجازه ورود دارند به این هم اجازه داده شد و طرح کردن این موضوعات از روی بی‌اطلاعی برخی افراد است.

در ادامه نعمت‌زاده به جزئیات موافقت‌نامه‌ای که امروز بین صندوق ضمانت صادرات ایران و روسیه به امضا رسید گفت: در تابستان اجلاس کمیسیون مشترک به مسئولیت وزارت نفت ما و طرف روسی برگزار شد که در آنجا مطالب مهمی در جهت توسعه روابط اقتصادی و نحوه انجام آن تصمیم‌گیری شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون این مسئله مراحل اجرایی را طی می‌کند خاطرنشان کرد: البته این امر به عهده وزارت نفت است ولی ما باید به تسهیل آن کمک کنیم که بیمه نمودن تضمین کار تجاری و سرمایه‌گذاری از جمله آنهاست.

به اعتقاد نعمت‌زاده در این زمینه لازم بود تا با مؤسسه بیمه ضمانت صادراتی روسیه که از سال 2011 تشکیل شده تفاهمنامه‌ای را امضا کنیم تا صادرات دو طرف در قالب مقررات بین‌المللی تضمین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار امیدواری کرد تا امضای این تفاهمنامه سبب رونق در تجارت بین دو کشور شود.

وی در عین حال به امضای تفاهمنامه دیگری که در مورد تصمیمات کلی به ویژه در عرصه لجستیک و حمل‌ونقل بود اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته آقای خسرو تاج به همراه تیمی از صادرکنندگان عازم آستراخان روسیه شده بودند تا مسائل موجود بازار را بررسی کنند چرا که راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل بین دو کشور کمی زمان‌بر است.

وی همچنین در مورد تأثیر روند مذاکرات بر رشد اقتصادی کشور گفت: من هم مانند دیگران به این مسئله خوش‌بین هستم و برخلاف اظهار برخی افراد که می‌گویند تحریم ادامه دارد باید گفت تحریم‌ها وجود داشته ولی با مذاکرات بخشی از آن برطرف شده و بخشی از ‌آن هم معلق است ولی به تدریج جهت‌گیری‌ها مثبت است چون مذاکرات در تمام زمینه‌ها به تفاهم‌ رسیده اما اختلاف چند ده ساله که وجود داشته روی هم جمع شده و برطرف کردن آن دقت‌های خاص خود را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری مذاکرات را تأیید کرده‌اند افزود: مذاکرات رو به پیشرفت است و به آینده امیدواریم که روند رو به بهبودی را طی کند. در بخش صنعت نیز اگر چه محدودیت‌های تحریم به ویژه در روابط بانکی و پوشش بیمه‌های صادراتی موجود است اما بازرگانان و صادرکنندگان تلاش خود را دارند.

نعمت‌زاده در مورد حجم صادرات غیرنفتی به روسیه در حال حاضر گفت: این رقم حدود یک میلیارد دلار است اما در جلسه امروز رقمی را تعیین نکرده‌ایم.

وی همچنین در مورد برطرف شدن مشکل روادید بازرگانان برای رفت و آمد به روسیه نیز به این نکته اشاره کرد که بنا داریم تفاهمنامه‌ای امضا کنیم که در این صورت صدور روادید درازمدت و ورود و خروج مکرر تجار ما به روسیه اصلاح خواهد شد و همین الان نیز روادید 6 ماه برای تجار صادر می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب