امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7508 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛

تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای هنوز مشخص نشده است/تمدید مذاکرات یک توافق دو طرفه بود

خبرایران: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با بیان اینکه تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هنوز مشخص نشده، گفت همانطور که پیشتر اعلام شده، طرفین در ماه جاری میلادی نشستی خواهند داشت.
تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای هنوز مشخص نشده است/تمدید مذاکرات یک توافق دو طرفه بود
به گزارش خبرایران، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت ایران و گروه موسوم به 1+5 در ماه جاری میلادی نشستی خواهند داشت، اما هنوز زمان و مکان دقیق برگزاری این دیدار مشخص نشده است.

وی ضمن تاکید بر عدم تمایل دولت آمریکا بر اجرای تحریم‌های جدید در زمان انجام «اقدام متشترک» میان ایران و ۵+۱ ابراز امیدواری کرده است طرف‌ها تا پایان ماه مارس به توافقی برای یک اقدام جامع برسند و پس از آن کارشناسان جزئیات را به پایان برسانند.

خانم ساکی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «همانطور که وزیر خارجه و دیگران هم پیش از آنکه ما وین را ترک کنیم و دیگران از وین بروند، اعلام کردند، برنامه این بود که تیم‌ها بار دیگر در ماه دسامبر دیدار کنند.»

وی با بیان اینکه جزئیات دقیق این نشست هنوز مشخص نشده، گفت: «این (تاریخ) هنوز تعیین نشده، اما قطعا داریم کار می‌کنیم تا تاریخ و مکان را مشخص کنیم. مطمئنا همزمان با شرکایمان در 1+5 در تماس خواهیم بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا پس از بازگشت از مذاکرات اتمی در وین با اعضای کنگره آمریکا از نزدیک در تماس است.

ساکی درباره پایبندی به تعهدات ژنو گفت: «همانطور که ما از ایران خواسته‌ایم به تعهدات خود تحت توافق اقدام مشترک (تعلیق برخی فعالیت‌های اتمی در برابر برخی تحریم‌ها) عمل کند، ما هم باید همین کار را انجام دهیم، به این معنی که مادامی که اقدام مشترک در جریان است، نباید تحریم‌های جدیدی [علیه تهران] اعمال کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تمدید مهلت مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت، که تمدید مذاکرات یک توافق دو طرفه بود و ادامه داد: «ما احساس کردیم مفید و ضروری است که مذاکرات را تمدید کنیم.»

جن ساکی همچنین افزود که واشنگتن امیدوار است تا ۳۱ ماه مارس با تهران به توافق جامعی برسد که «جهان را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران مطمئن سازد. پس از آن کارشاسان می‌توانند به فعالیت‌های خود بر سر جزئیات ادامه داده و آن‌ها را مشخص کنند».

 

طبق این گزارشف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدامات پیش رو را «تلاشی دو مرحله‌ای» توصیف کرده است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور هفته گذشته در حالی با توافق برای تمدید هفت ماهه مذاکرات به پایان رسید که بر اساس برنامه اقدام مشترک که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین نهایتا تا سوم آذر برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای زمان داشتند.

پابرجا بودن اختلافات بر سر موضوعات کلیدی موجب شد تا نمایندگان ایران و اعضای دائم شورای سازمان امنیت سازمان ملل مهلت مذاکرات هسته‌ای را تا 9 تیر ماه سال آینده تمدید کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب