امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7535 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ضرورت جلسه هم‌اندیشی روحانی با هاشمی ، خاتمی و احمدی نژاد/ تابویی که باید شکسته شود

خبر ایران : حسن روحانی با شعارهای مشخصی پای به عرصه سیاسی کشور گذاشت و به تخت ریاست جمهوری ایران رسید و ردای ریاست قوه مجریه ایران را به تن کرد. او با هدف حل مسئله پرونده هسته‌ای، بازکردن درب‌های سیاست خارجی و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم دولت خود را آغاز کرد و در این یک سال و چندماهی که از عمر دولت تدبیر و امید گذشته است، رئیس جمهور نشان داده است که به شعارهایش در عرصه سیاست خارجی پایبند است.
ضرورت جلسه هم‌اندیشی روحانی با هاشمی ، خاتمی و احمدی نژاد/ تابویی که باید شکسته شود
در کنار این مسئله اما مشکلات اقتصادی کشور همچنان پابرجاست و دولت روحانی هنوز آنچنان که شایسه و بایسته است نتوانسته باری از دوش مردم در زمینه‌های اقتصادی بردارد. قطعا تحریم‌های بین المللی علیه ایران در وجود این مشکلات عدیده بی تاثیر نبوده است و اگر روحانی بتواند قفل پرونده هسته‌ای را باز کند، اقتصاد ایران دچار یک تحول بزرگ خواهد شد اما تا آن روز، رئیس دولت و وزرا باید فکری عاجل به حال معیشت مردم انجام دهند. آنچه که حائز اهمیت است بیان این مسئله است که روحانی و دولتش به تنهایی نمی‌توانند این بار را به دوش بکشند و روحانی باید دست کمک خود را به سوی چهره‌های با نفوذ نظام دراز کند و در یک هم اندیشی بزرگ راه حلی جامعی برای مشکلات کشور پیدا کند.

روسای جمهور ایران بیش از این عادت به مشورت با رئیسان قوه مجریه قبل از خود نداشتند و ترجیح می‌دادند تمام مشکلات خود را بر اساس تجریه و کمک دوستان خود حل کنند. این تک رایی به ویژه در زمان محمود احمدی نژاد قابل مشاهده بود. احمدی نژاد حتی دولت‌های قبل از خود را به کم کاری، خیانت و فساد متهم می‌کرد.

روحانی از همان روزهای ابتدایی دولتش با توجه به تجربه بسیاری در نهادهای مختلف جمهوری اسلامی نشان داده است که مردی است که تعامل و گفت‌وگو را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد وسعی می‌کند با مشورت کارهای خود پیش ببرد. همین معنا باعث می‌شود به این فکر کنیم که چه اتفاق مبارکی در کشور شکل خواهد گرفت اگر روحانی در جلسات مختلف به هم اندیشی با روسای جمهور سابق ایران یعنی، هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد بپردازد.

روحانی می‌تواند در ابتکاری تحسین برانگیز تا پایان دوران ریاست جمهوری‌اش در جلساتی با حضور روسای سابق جمهور ایران به بررسی مشکلات و فرصت‌های پیش روی کشور بپردازد. هر سه رئیس جمهور پس از دوران جنگ ایران، دوره‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند که می‌تواند کمک بزرگی به رئیس جمهور روحانی باشد.

جلسات سران قوا می‌تواند در جلسات روسای جمهور ایران تکرار شود. تجربه والای هاشمی رفسنجانی در کشورداری و سیاست ورزی، دوران نسبتا با ثبات خاتمی و تجربه‌های متفاوت احمدی نژاد ، می‌تواند راه روشنی را پیش روی پای دولت تدبیر و امید بگذارد.

قطعا رابطه خوب هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی با روحانی می‌تواند به تشکیل این جلسه کمک بسیاری کند و قطعا احمدی نژاد نیز بدش نمی‌آید چنین جلساتی را تجربه کند. حسن این جلسات با احمدی نژاد این است که در جریان کشور و برخی اخبار ریز آن قرار می‌گیرد.

شاید بسیاری بگویند که چگونه می‌شود هاشمی و خاتمی که سال‌ها در زیر تیغ انتقادهای احمدی نژاد قرار داشتند با او دور یک میز بنشینند و نظراتش را بشنوند؟ آری شاید این امر با توجه به سابقه این سه رئیس جمهور ایران کمی محال باشد اما یادمان نرود، احمید نژاد در مجمع تشخیص کنار تمام منتقدان خود می‌نشیند و منتقدان نیز او را تحمل و حتی نظرات او را می‌‍‌شنوند و گاهی به سخنان و نظرات او رای مثبت می‌دهند.

حالت دومی نیز برای این جلسات وجود دارد که در صورت نپذیرفتن حضور احمدی نژاد از سوی خاتمی و هاشمی، می‌تواند جلسات روحانی و احمدی نژاد به صورت دو نفره برگزار شود. مسئله‌ای که در این میان حائز اهمیت است، استفاده از نظرات نخبگان کشور به ویژه روسای جمهور گذشته ایران است. نمی‌شود به سادگی از 24 سال تجربه چشم پوشی کرد.

دوران هشت سال احمدی نژاد و پشت کردن او با تجربه‌های گذشته قطعا می‌تواند درس بزرگی برای دولت روحانی باشد. رئیس جمهور باید تمام سخنان و نظرات را بشنوند حتی اگر بر خلاف میل و رفتار او باشد. روحانی امروز در حساس ترین زمان‌ها در طول تاریخ ایران سکان قوه مجریه را بدست گرفته است و موفقیت دولت او می‌تواند پل بزر گ ایران به سوی پیشرفت و موفقیت باشد. تغییر گفتمان جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی نشان می‌دهد که تغییر در ایران آغاز شده است اما این تغییر احتیاج به هم اندیشی با تمام گروه‌ها و جناح‌های سیاسی کشور دارد. روحانی که تا کنون تابوهای گوناگونی را در کشور شکسته است با این جلسه هم اندیشی می‌توان نام خود را در تاریخ ایران جاودانه کند. مردم نیز از روحانی به عنوان یک رئیس جمهور فراجناحی همین انتظار را دارند که او برای بهبود شرایط کشور از تمام کارت‌های بازی خود استفاده کند تا ایران در مسیر واقعی خود که همان پیشرفت و رسیدن به قله‌ها موفقیت است برسد.

نامه نیوز

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب