امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7553 تاریخ انتشار: جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کاترین اشتون به عنوان نماینده اروپا در مذاکرات هسته‌ای ابقاشد /حضور موگرینی در نشست‌های وزیران خارجه ایران و 1+5

خبرایران: مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا از «کاترین اشتون» خواسته است که همچنان به عنوان نماینده اروپا در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور داشته باشد.
کاترین اشتون به عنوان نماینده اروپا در مذاکرات هسته‌ای ابقاشد /حضور موگرینی در نشست‌های وزیران خارجه ایران و 1+5
به گزارش خبرایران، اتحادیه اروپا روز جمعه (امروز) اعلام کرد که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سلف خود، «کاترین اشتون»، خواسته تا همچنان به عنوان نماینده اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 ایفای نقش کند.

در حالی که مأموریت اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو ماه قبل به پایان رسید، وی به دلیل آشنایی با جو مذاکرات هسته‌ای و با هدف حفظ روند گفت‌وگوها همچنان به عنوان نماینده بروکسل در گفت‌وگوها حضور داشت.

تازه‌ترین دور از مذاکرات ایران و شش کشور هفته گذشته در حالی به پایان رسید که طرفین توافق کردند گفت‌وگوها را برای هفت ماه دیگر، تمدید کنند. همین امر موجب شد تا تردیدهایی در رابطه با ادامه حضور خانم اشتون در مذاکرات شکل گیرد.

در بخشی از بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «در پی تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران در تاریخ 24 نوامبر، فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و خط مشی امنیتی و معاون رئیس کمیسیون اروپا تصمیم گرفته است که کاترین اشتون را به عنوان مشاور ویژه خود در امر تسهیل این مذاکرات، منصوب کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «از آنجا که ادامه مذاکرات نیازمند تلاش فعالیت تمام وقت است، کاترین اشتون گفت‌وگوها را تسهیل کرده و مرتبا به نماینده عالی گزارش می‌دهد.»

در بیانیه اتحادیه اروپا عنوان شده است که موگرینی در نشست‌هایی که با حضور وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 برگزار می‌شود، شخصا حضور می‌یابد.

گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 قرار بود تا روز سوم آذر به توافق نهایی ختم شود، اما وجود اختلافات موجب شد تا مذاکرات تا نهم تیر سال آینده تمدید شود. نماینده اروپا در مذاکرات مسئولیت هماهنگی مواضع شش کشور را بر عهده دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب