امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7603 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امیرحسین شفیعی خبرداد؛

اهداء تندیس سوگواره «خمسه» به محمدعلی کشاورز/ نشست آسیب شناسی سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه قبل از پایان مراسم اختتامیه / پرداخت قسط اول گروه های نمایشی امروز

خبرایران: امیرحسین شفیعی قائم مقام نخستین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه با تشریح برنامه ها و زمان اجرای نمایش‌های این جشنواره گفت: تندیس این سوگواره به محمدعلی کشاورز پیشکسوت تئاتر اهدا می‌شود.
اهداء تندیس سوگواره «خمسه» به محمدعلی کشاورز/ نشست آسیب شناسی سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه قبل از پایان مراسم اختتامیه / پرداخت قسط اول گروه های نمایشی امروز

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست رسانه ای نخستین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» صبح امروز 17 آذرماه با حضور «مجید رفیعی» دبیر نخستین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه،«امیرحسین شفیعی» قائم مقام نخستین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست «مجید رفیعی» با توضیح دلایل برپایی این رویداد هنری دینی اظهارداشت: معمولا در ماه های محرم و صفر حجم برنامه های هنری پایین می آید بنابراین با برپایی این سوگواره که با موضوع نمایش های آیینی برگزار می شود خواستیم این خلاء را پر کرده و برنامه ای فرامنطقه ای در سراسر شهر تهران برگزار کنیم.

رفیعی با اشاره به اینکه بخش های تعزیه، پرده خوانی و نقالی در 13 روز ابتدایی ماه محرم برگزار شده است، توضیح داد: از 20 آذرماه نیز شاهد شروع بخش صحنه ای جشنواره خواهیم بود. 14 اثر در این بخش به مرحله پایانی رسیدند که 12 اثر در بخش مسابقه و 2 اثر به بخش نهایی راه یافتند. در بخش خیابانی نیز 48 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان 8 نمایش برای اجرا در سوگواره انتخاب شدند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم این آثار در فرهنگسراهای مختلف شهر تهران به صحنه بروند که مردم همه نقاط بتوانند از دیدن این نمایش ها لذت ببرند. همچنین قرار بر این است که یکی دو نشست تخصصی هم جزو برنامه های این سوگواره آیینی باشد تا دستاورد این نشست ها بتواند در دوره های بعدی مورد استفاده ما قرار گیرد.

دبیر سوگواره خمسه یادآور شد: متولی برگزاری این جشنواره فرهنگسرای ابن سینا و و شهرداری منطقه 2 تهران است که این امر نشان دهنده توجه ویژه این فرهنگسرا به هنر تئاتر است. در کنار برگزاری این سوگواره در این فرهنگسرا روزهای شنبه شاهد اجرای نمایشنامه خوانی ایران زمین هستیم که اقدامی قابل ستایش است.

در ادامه «امیرحسین شفیعی» قائم مقام جشنواره درباره این سوگواره نیز اظهارداشت: قرار است فردا سه‌شنبه 18 آذرماه بخش صحنه ای به صورت نمادین آغاز به کار کند به این شکل که با حضور کارگردان های این بخش و شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که از حامیان ما در برگزاری این جشنواره بوده است، تندیس این سوگواره به محمدعلی کشاورز در منزل شخصی اش به وی اهدا شود.

وی ادامه داد: نگاهی که به این سوگواره شده نگاهی گذرا نبوده است بلکه ما تلاش کردیم در این سوگواره هم گروه ها با هم رقابت کنند و هم اجرای عمومی داشته باشند چون در این جشنواره هر نمایش حداقل 4 اجرا و حداکثر 8 اجرا خواهد داشت. هر نمایش نیز در روز آخر اجرایش میزبان داوران خواهد بود تا در طول روزهای قبل گروه ها بتوانند معایب کارشان را برطرف کنند.

شفیعی متذکر شد: تالار ماه حوزه هنری، دو سالن تالار محراب، فرهنگسراهای بهمن، انقلاب، ابن سینا، خاوران و خانه فرهنک فدک سالن هایی هستند که این نمایش ها در آن به صحنه می روند. در بخش تئاتر خیابانی نیز قرار است به صورت یکپارچه همه نمایش ها در روز اربعین در یک ساعت مشخص اجرا شوند. اختتامیه جشنواره نیز 7 دی ماه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قسط اول گروه های نمایشی امروز پرداخت می شود، ابراز کرد: به غیر از حوزه هنری و اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران باید از شهرام کرمی هم بسیار سپاسگزاری کنم که در برپایی این سوگواره به ما کمک بسیاری کرده است. اجراهای صحنه ای از 20 آذرماه با نمایش «در سایه سار سوگ سکوت» به کارگردانی سمانه کیایی در تالار محراب آغاز خواهد شد و قرار است نشست آسیب شناسی این سوگواره قبل از پایان مراسم اختتامیه برگزار شود تا بتوانیم به نقاط ضعف و قوت جشنواره برای دوره های بعدی اشراف پیدا کنیم.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب