امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7636 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر ارتباطات خبرداد؛

لزوم حمایت قوه‌قضائیه ازسازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی / محاسبه و اندازه‌گیری پارازیت‌ها به روشی جدید/ پایان اختلالات موبایلی نزدیک است

خبرایران، علی‌اصغر عمیدیان گفت: اختلال اپراتور همراه اول به دلیل ارتقا به نسل بالاتر است و طبق اعلامی که به اپراتور شده این اختلال‌ها باید حداکثر تا بهمن‌ماه برطرف شود و تا 12 بهمن رومینگ ملی به این اپراتورهای تلفن همراه به پایان می‌رسد و در 22 بهمن جشن رومینگ ملی برگزار می‌شود.
لزوم حمایت قوه‌قضائیه ازسازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی / محاسبه و اندازه‌گیری پارازیت‌ها به روشی جدید/ پایان اختلالات موبایلی نزدیک است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «علی‌اصغر عمیدیان» رئیس سازمان تنظیم ‌مقررات وارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات به مناسبت یازدهمین سال تاسیسش با حضور خبرنگاران درساختمان اصلی این سازمان برگزار و دراین نشست«علی‌اصغر عمیدیان» رئیس سازمان تنظیم ‌مقررات و معاون وزیر ارتباطات، در پاسخ به سوالی نسبت به ابهامات اجرای مصوبه 181 و در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای زیرساخت و مخابرات در مصوبه شماره 200 این سازمان می‌گوید:در ابتدای تصویب مصوبه 181 همه رسانه‌ها و همه شرکت‌های اینترنتی اعلام کردند که این مصوبه تنها به نفع شرکت‌های اینترنت پرسرعت است و در نهایت ما با کمیسیون سازمان تنظیم صحبت کردیم که باید تخفیف برای همه فعالان به یک شکل ارائه شود تا تناقضات ایجاد شده در این زمینه از بین‌ برود.

وی  ادامه داد: با تصویب مصوبه 200 ایرادهایی را که بسیاری به مصوبه 181 وارد کرده بودند برطرف کردیم. حالا در حال حاضر این بحث مطرح می‌شود که به خاطر اهمال مخابرات و زیرساخت در اجرای این مصوبه سازمان تصمیم به تغییر مفاد مصوبه 181 گرفته است؛ این درحالی است که این اظهار‌نظرها کاملا اشتباه است و در مصوبه جدید تمام بازیگران این عرضه باید به مصوبه احترام بگذارند و آن را اجرا کنند.  

رئیس سازمان تنظیم مقررات همچنین تصریح کرد: در هفته گذشته سازمان تنظیم جلسه‌ای با شرکت‌های اینترنتی، مخابرات و زیرساخت داشت که در آن جلسه تاکید شده هر شرکت اینترنتی که طی یک سال گذشته تخفیفات لازم را به کاربران نهایی ارائه کرده اما از طرف زیرساخت و مخابرات تخفیفی دریافت نکرده است، باید خسارات لازم از سمت این دونهاد به این گروه پرداخت شود. عمیدیان تاکید می‌کند دریافت این خسارت منوط به ارائه گزارش تخفیفات این شرکت‌های اینترنتی به سازمان تنظیم و تایید این گزارش از سوی سازمان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره قیمت اینترنت و تخفیف‌هایی که پیش از این برای شرکت‌های ارائه‌کننده ADSL در نظر گرفته شده بود اشاره کرد و گفت: اگر قرار است قیمت اینترنت را با سایر کشورها مقایسه کنید لازم است همه چیز را مقایسه کنید.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر اکنون شرکت‌های PAP و ارائه‌کننده اینترنت بر این باورند که شرکت زیرساخت نباید بابت خدماتی که به آنها می‌دهد هزینه‌ای بگیرد باید به این نکته هم توجه داشته باشند که در تمام دنیا شرکت‌ها مبلغی را به‌عنوان حق سهم به دولت پرداخت می‌کنند که ما در این زمینه مبلغی را از اپراتورهای اینترنتی دریافت نکرده‌ایم و ما هم بر این باوریم که شرکت ارتباطات زیرساخت قرار نیست به‌عنوان یک نهاد دولتی به فکر سود اقتصادی خود باشد اما باید به این نکته هم توجه داشت که این شرکت برای توسعه شبکه خود نیاز به تامین هزینه‌ها دارد.

عمیدیان یادآورشد: اکنون برای اعمال تخفیف‌های مربوط به انتقال داده با شرکت زیرساخت صحبت‌ها و بررسی‌هایی صورت گرفته تا این رقم به پایین‌ترین حد ممکن برسد. تا شرایط به گونه‌ای باشد که یک معامله دو سر برد برای شرکت ارتباطات زیرساخت و ارائه‌کنندگان اینترنت وجود داشته باشد. اما اینکه بخواهیم زیرساخت را به گوشه رینگ ببریم، کار درستی نیست و خواسته من از شرکت‌های اینترنتی آن است همان طور که مصالح خود را در نظر می‌گیرند، بقیه موارد را هم در نظر بگیرند و اکنون به نظر می‌رسد شرکت‌های PAP نسبت به سرمایه‌گذاری که کرده‌اند، سودی منطقی در این حوزه دارند.

وی در واکنش به این گونه انتقادات گفت: رگولاتوری در تمام دنیا مراحل تکامل خاص خود را دارد‌ اکنون در تمام کشور‌ها رگولاتوری قانون‌گذار است و در کشور‌های متعدد برای اینکه قوانینی که از سوی این نهاد وضع شده تغییر‌پذیر نباشد، از سوی قوه مقننه پشتیبانی‌های بالایی صورت می‌گیرد و دادسراهای ویژه‌ای در رگولاتوری مستقر می‌شوند تا این شکل تصمیمات در کمتر از دو ساعت قابل پیگیری شود. اما در کشور ما توجهی به این موضوع نمی‌شود. با این حال ما از قوه قضائیه درخواست کرده‌ایم با توجه به اینکه در این حوزه حقوق مردم وجود دارد ما به منابعی دسترسی داشته باشیم که بتوانیم احقاق حق کنیم و در واقع زمینه‌ای ایجاد شود تا قوه قضائیه از مصوبات و قانون‌گذاری‌های ما حمایت کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: اکنون اگر در برخی مواقع مصوبات ما اجرایی نمی‌شود این‌طور نیست که برای شرکتی که مصوبه را اجرایی نکرده کف بزنیم؛ قطعا ما جریمه‌هایی برای این شرکت‌ها در نظر داریم و آنها ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند اما گاه براساس درآمد شرکت‌ها برای آنها اجرای مصوبات از نظر اقتصادی صرفه ندارد.

عمیدیان تاکید کرد: برهمین اساس ما پس از چند مرحله جریمه می‌توانیم مدتی را از مهلت پروانه شرکت‌ها کم کنیم  یا اینکه برای مدتی فعالیت آنها را به حالت تعلیق در‌آوریم و پس از آن اگر همچنان به مصوبات قانونی توجه نشد، پروانه آنها را لغو کنیم و البته باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم مصوباتی که اجرا نمی‌شوند انگشت شمار هستند و همان طور که اشاره شد دلیل این موضوع آن است که ما پشتوانه قضایی نداریم.

عمیدیان همچنین تاکید کرد که اکنون فضا نسبت به سال‌های آغازین فعالیت‌های سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به مراتب بهتر شده و حتی اپراتورها و شرکت‌ها نیز بر این موضوع تاکید دارند اما اگر قرار باشد به شکل برنده‌تری مصوبات خود را دنبال کنیم، لازم است بحث استقرار دادسرای ویژه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مورد توجه قرار گیرد.

عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به برنامه‌های دولت برای اندازه‌گیری سطح تشعشع آنتن‌های مخابراتی و امواج غیر‌مخابراتی گفت: براساس مصوبات دولت کمیته‌ای با هدف اندازه‌گیری سطح سیگنال‌های تجهیزات مخابراتی و غیر مخابراتی با حضور نمایندگان سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات تشکیل شده است تا علاوه بر اندازه‌گیری تشعشع آنتن‌های موبایل، تحقیقاتی را در زمینه سایر تشعشعات موجود در کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه اندازه‌گیری پارازیت‌ها براساس استانداردهای جدید نیز در دستور کار رگولاتوری قرار گرفته است، افزود: در کمیته پارازیت‌ها هر یک از اعضا مسوولیتی دارند و مسوولیت اندازه‌گیری پارازیت‌ها در سطح شهر و سایر نقاط کشور بر عهده رگولاتوری است اما درباره اینکه سطح سیگنال در حد استاندارد است یا خیر یا حریم حفاظت انسان را دارد یا خیر مربوط به وزارت ارتباطات نمی‌شود و جمع بندی نهایی این موضوع باید از سوی ریاست جمهوری اعلام شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه معیار اندازه‌گیری پارازیت‌ها براساس توان، جهت، زاویه تابش و مدت زمان در یک سطح ثابت مورد بررسی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: پس از این بررسی اندازه‌گیری‌های مد نظر به کمیته تشعشع ارسال شده و شبیه‌سازی در این زمینه صورت می‌گیرد و جمع‌بندی نهایی باید از این طریق اعلام شود.سطح سیگنال در زمان‌های مختلف متفاوت است، ما فقط اندازه‌گیری‌های مدنظر را انجام می‌دهیم و قضاوت در مورد پارازیت‌ها با ما نیست.

وی درخصوص اختلالات اخیر اپراتور‌های همراه کشور ابراز داشت: اختلال اپراتور همراه اول به دلیل ارتقا به نسل بالاتر است و طبق اعلامی که به اپراتور شده این اختلال‌ها باید حداکثر تا بهمن‌ماه برطرف شود و تا 12 بهمن رومینگ ملی به این اپراتورهای تلفن همراه به پایان می‌رسد و در 22 بهمن جشن رومینگ ملی برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب