امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7647 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تشکیل «ناتوی‌ عربی»توسط 6 کشور جنوب خلیج‌فارس

خبر ایران : 6 کشور جنوب خلیج فارس قصد دارند ارتش و پلیس مشترک تشکیل بدهند.
تشکیل «ناتوی‌ عربی»توسط 6 کشور جنوب خلیج‌فارس
به گزارش خبر ایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، 6 کشور جنوب خلیج فارس شامل کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان (اعضای شورای همکاری خلیج فارس) تلاش می کنند در قالب پیمان نظامی مشترک، ارتش مشترک ایجاد کنند. برخی منابع گفته اند بعید نیست کشورهای اردن، مصر و مراکش نیز به این پیمان نظامی بپیوندند.منابع نظامی آگاه گفته اند که شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تشکیل ارتش مشترک جنوب خلیج فارس در قالب پیمان نظامی به مانند پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

این ارتش مشترک شامل نیروهای زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود و هدف از ایجاد این ارتش مشترک، مقابله با هر گونه تهدید نظامی خارجی توصیف شده است.  ریاض میزبان مرکز فرماندهی این ارتش مشترک خواهد بود.

قرار است تصمیم گیری نهایی درباره ایجاد ارتش و پلیس مشترک در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه قطر انجام شود.همزمان فعالیت ها برای ایجاد نیروی دریایی مشترک میان شورای همکاری خلیج فارس به پایان رسیده است.علاوه بر این، از ابتدای سال جاری میلادی نیز فعالیت ها برای یکپارچگی نیروی هوایی و تشکیل نیروی هوایی مشترک نیز آغاز شده است. این روند شامل یکپارچه سازی شبکه های نظارت و رادار و پدافند موشکی است و مرکز عملیات آن در ریاض پایتخت عربستان سعودی خواهد بود.همزمان با این تلاش ها، نیروی واکنش سریع سپرجزیره متشکل از نیروهای نظامی ارتش های 6 کشور جنوب خلیج فارس نیز حفظ خواهد شد. این نیروی نظامی هم اکنون در پایگاه نظامی در منطقه حفر الباطن در شمال شرقی عربستان سعودی مستقر است.علاوه بر این مقامات کشورهای جنوب خلیج فارس درباره ایجاد پلیس مشترک یا اینترپل جنوب خلیج فارس نیز به توافق رسیده اند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب