امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7667 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با اعتماد بازیگران به کارگردانان تازه‌کارحاصل شد؛

حضور20 ستاره سینما و 100 بازیگر حرفه‌ای در فیلم‌اولی‌ها‌

خبرایران : حضور نسل‌های مختلف بازیگری در فیلم‌های کارگردانان نوظهور و یا فیلم اولی می‌تواند از شگفتی‌های سی و سومین جشنواره فیلم فجرباشد،
حضور20 ستاره سینما و 100 بازیگر حرفه‌ای در فیلم‌اولی‌ها‌

به گزارش خبرایران، حضور نسل‌های مختلف بازیگری در فیلم‌های کارگردانان نوظهور و یا فیلم اولی می‌تواند از شگفتی‌های این دوره از سینمای ایران باشد، حضور پرویز پرستویی، مهدی هاشمی، فرامرز قریبیان تا حامد بهداد، بهرام رادان و رضا عطاران؛ از فاطمه معتمد آریا، نیکی کریمی و هدیه تهرانی تا لیلا حاتمی، مریلا زارعی و نگار جواهریان در فیلم کارگردانان فیلم اولی حتی می تواند شگفتی را در سی و سومین جشنواره فیلم فجر رقم بزند.این روز‌ها همچنان تب انتخاب فیلم‌های سی و سومین دوره از جشنواره فیلم فجر داغ است و همه در انتظار بازبینی آثار خود و حضور فیلم‌ها در جشنواره هستند. اما فیلم‌های کارگردان‌های اول یکی از اتفاقات مثبت هرساله جشنواره فیلم فجر است که بخش رقابتی فیلم‌ها را داغ‌تر می‌کند. در این دوره کوتاهی که تا بازبینی آثار جشنواره فیلم فجر باقی مانده، باید این گروه از کارگردان‌های تازه قدم برداشته در عرصه سینما هم منتظر انتخاب فیلم خود در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بمانند.

اما با نگاهی به لیست فیلم‌های اولی می‌توان به این نتیجه رسید که اتفاقا خیلی از بازیگران حرفه‌ای در تجربه اولین کار یک فیلمساز به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم‌ها  تنها فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند و مشخص نیست که کدام  در بخش نگاه نو این دوره از جشنواره فیلم فجر انتخاب خواهند شد.  اما در این گزارش به بازیگران حرفه‌ای سینما که در فیلم‌های کارگردان اولی به ایفای نقش پرداخته‌اند، نگاهی کرده‌ایم که در زیر می‌خوانیم.

حامد بهداد و فرامرز قریبیان در "خون به پا می‌شود"

حماسه پارسا کارگردانی فیلمی به نام "خون به پا می‌شود" را برعهده دارد که این فیلم نیز فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است.

در این فیلم سینمایی حامد بهداد، فرامرز قریبیان، همایون ارشادی، حماسه پارسا، محمدرضا فرد، سارا منجزی، مرجان قدوسی، احسان بذلی، مهرا گل محمدی، اشکان نجاتی، بهزاد جعفری، هومن فرقانی‌نژاد، پانیذ پارسا، احسان کلانگی و... حضور دارند.

حضور بازیگرانی چون بهداد و قریبیان در این فیلم از جمله اتفاق مهمی است که در یک فیلم کارگردان اولی حضور پیدا کرده‌اند. این فیلم یک تریلر اجتماعی- پلیسی است.

مهتاب کرامتی، مصطفی زمانی و پگاه آهنگرانی در "جامه دران"

حمیدرضا قطبی هم با فیلم سینمایی "جامه دران" فرم شرکت در جشنواره سی و سوم را پرکرده است. جمال ساداتیان نیز تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

مهتاب کرامتی، مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، افسر اسدی، محمود بهروزیان، فرزانه نشاط خواه و الهام نامی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند.

صابر ابر و نگار جواهریان در "قندون جهیزیه"

علی ملاقلی‌پور سال‌هاست که در زمینه فیلم کوتاه فعالیت می‌کند. اما او امسال با اولین فیلم بلند خود "قندون جهیزیه" برای شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده است.

این فیلم را سعید سعدی تهیه کرده که در آن بازیگرانی چون صابر ابر و نگار جواهریان به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان "قندون جهیزیه" آمده است، عطا و معصومه در خانه‌ای مستاجر هستند، موعد اجاره آن‌ها پایان یافته اما آن‌ها می‌خواهند در خانه بمانند.

رامبد جوان و هنگامه قاضیانی در "آزادی مشروطه"

"آزادی مشروطه" به کارگردانی حسین مهکام است که این روز‌ها در مرحله فنی به سر می‌برد. در این فیلم بازیگران حرفه‌ای چون رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی احمدی و میثم غنی‌زاده حضور دارند.

با این حال به نظر می‌رسد این فیلم جز یکی از پر چهره‌ترین بازیگران در جشنواره فیلم فجر باشد. "آزادی مشروط" با مضمون اجتماعی روز و با محوریت توجه به زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است.

جمشید هاشم‌پور، حسین یاری و بهنوش طباطبایی در "آوا"

سیامک کاشف آذر کارگردان فیلم "آوا" فرم حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. در این فیلم که سال گذشته قرار بود در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما بنا به دلایلی به جشنواره نرسید. بازیگرانی چون جمشید هاشم‌پور، حسین یاری، بهنوش طباطبایی، حمیدرضا آذرنگ، کریم اکبری مبارکه، شهین تسلیمی، آرشام طالبی و شایان شاهسون حضور دارند.

فیلم سینمایی "آوا" داستان زندگی پسر بچه کشتی گیری را روایت می‌ کند که دچار اتفاقاتی می‌‌شود.

پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور در "دو"

سهیلا گلستانی که پیش از سابقه کارگردانی، بازیگر سینما بوده و این روز‌ها فیلم "میهمان داریم" به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور با بازی او روی پرده سینما است، فیلم "دو" را کارگردانی کرده و امسال برای حضور در جشنواره فیلم فجر، فرم جشنواره را به دبیرخانه جشنواره فرستاده است. در فیلم گلستانی که تهیه‌کنندگی آن را پرویز پرستویی برعهده دارد، بازیگرانی چون پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است، بهای هر لحظه وجد را باید با رنج درون پرداخت، به نسبتی سخت و لرزآور به میزان آن وجد؛ بهای هر ساعت دلپذیر را با سختی دل گزای سال‌ها، پشیزهای تلخ و پر رشک. خزانه‌های سرشار از اشک. سهیلا گلستانی و پرویز پرستویی در چند پروژه اخیر سینماییشان با یکدیگر همراهی کرده‌اند.

حمید فرخ‌نژاد، علی مصفا و لادن مستوفی در "چاقی"

اما راما قویدل هم با اولین تجربه سینمایی خود با نام "چاقی" فرم حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. علیرضا جلالی و حمید آخوندی تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارند. این فیلم روایتی است از یک انتخاب؛ انتخاب عشق یا وجدان!

در این فیلم بازیگرانی چون علی مصفا، لادن مستوفی، مهسا کرامتی، حمید فرخ‌نژاد، جمشید جهان‌زاده، حسین ملکی، امید روحانی، کریم قربانی، فریده دریامج، امیرحسین همتی، نوید خدا‌شناس، سُها پورحاتمی، امیرحسین آصفی و بازیگر خردسال پریا لطفعلی حضور دارند.

راما قویدل پیش از این سال‌ها تجربه ساخت سریال داشته است و کارگردان تازه کاری محسوب نمی‌شود.


مهدی هاشمی و رضا عطاران در "ماموریت تهران"

خیلی از کارگردان‌های تلویزیون تصمیم گرفته‌اند که امسال با ساخت فیلم بلند تجربه کارگردانی در سینما را هم از سر بگذرانند. مهدی مظلومی از جمله کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی است که امسال با فیلم "ماموریت تهران" برای حضور در جشنواره سی و سوم اعلام آمادگی کرده است.

تهیه‌کنندگی این فیلم را مسعود ردایی برعهده دارد و فیلم داستان چند مامور است که برای جاسوسی و خرابکاری وارد ایران می‌شوند و با اتفاقاتی روبرو می‌شوند. در "ماموریت تهران" بازیگرانی چون رضا عطاران، مهدی هاشمی و لیلا اوتادی حضور دارند.

نیکی کریمی و برزو ارجمند در "چهارشنبه ۱۹ آبان"

"چهارشنبه ۱۹ آبان" به کارگردانی وحید جلیلوند است که این فیلم همچنان در مراحل فنی به سر می‌برد. این فیلم نیز از جمله فیلم‌های کارگردان اولی است که بازیگران سر‌شناسی چون نیکی کریمی، امیرآقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، در آن حضور دارند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک آگهی غیر متعارف در بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری، جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان می‌کشد. دخالت پلیس قائله را علی الظاهر پایان می‌دهد اما....

علیرضا خمسه و حدیث فولادوند در "تتل و راز صندوقچه"

اما امسال در بخش ژانر کودک فیلم "تتل و راز صندوقچه" به کارگردانی وحید گلستان را در لیست فیلم‌هایی که فرم جشنواره را پر کرده‌اند، می‌بینیم. این فیلم درباره بزغاله‌ای است که با اشتباهش موجب بروز یک سری مشکلات برای خود و دیگران می‌شود و تنها کسی که می‌تواند این مشکلات را برطرف کند خودش است.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون علیرضا خمسه، حدیث فولادوند، مهران احمدی، حسن معجونی، رضا فیض‌نوروزی، نادر سلیمانی، علی ابوالحسنی و غزل ذوالفقاری حضور دارند.

اکبر عبدی و نسیرین مقانلو در "چهار اصفهانی در بغداد"

اکبری عبدی و نسرین مقانلو از جمله بازیگران حرفه ای سینما هستند که در فیلم "چهار اصفهانی در بغداد" به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم را سید محمدرضا ممتاز کارگردانانی کرده است که شانس حضور خود را در جشنواره فیلم فجر امتحان خواهد کرد. داریوش باباییان تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. جعفر دهقان، قاسم زارع، ارژنگ امیرفضلی، افشین شاه‌صناعی، کاظم افرنگ‌نیا، کیمیا باباییان، پوراندخت مهیمن، سیروس کهوری‌نژاد، محمود مقامی، فرید فرده‌ای، گوهرشاد مهابادی و احسان فدایی از از دیگر بازیگران این فیلم به شمار می‌روند

امیر آقایی و میترا حجار در "۳۶۰ درجه"

اما فیلمبرداری فیلم "۳۶۰ درجه" به کارگردانی سام قریبیان از جمله فیلم‌های دیگری است که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی فرامز قریبیان پدر کارگردان این فیلم انجام شده که در آن بازیگرانی چون امیر آقایی، میترا حجار، ناصر آقایی، حبیب اسماعیلی، رضا رویگری و بهاره رهنما حضور دارند. البته این فیلم هم از جمله فیلم‌هایی است که علاوه بر بازیگرانی که نام برده شد، بازیگران حرفه‌ای دیگری هم در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: راز و رمز حقیقی جهان در آن چیزی است که آشکار است، نه پنهان.


پگاه آهنگرانی و نگارجواهریان در "موقت"

امیر عزیزی نیز با فیلم سینمایی "موقت" فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. تهیه‌کنندگی این فیلم را حسن آقاکریمی برعهده دارد.

در خلاصه داستان فیلم "موقت" آمده است که خانواده‌ای همزمان با اسباب‌کشی و جابجایی خانه‌شان ناخواسته درگیر ماجرا و مشکلاتی می‌شوند. پگاه آهنگرانی، نگارجواهریان، نازنین فراهانی، طاهره زندیان، ساناز عزیزی و بابک کریمی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

پارسا پیروزفر و پگاه آهنگرانی در "نزدیک‌تر"

مصطفی احمدی هم از جمله کارگردانان جوانی است که امسال با فیلم سینمایی "نزدیک‌تر" فرم شرکت در سی و سومین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است.

این فیلم داستان یک خانواده است که بعد از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند. بهرام توکلی به همراه هستی بروشتنی فیلمنامه این فیلم را نوشتند. بهرام توکلی خود از فیلمسازان نسل جدید است که سینمای او طرفداران زیادی به ویژه در قشر روشنفکر دارد.

در این فیلم بازیگرانی چون پارسا پیروزفر، پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی و محمد صلاحی حضور دارند.

رویا نونهالی، مهدی احمدی، "داره صبح می‌شه"

یلدا جبلی سال گذشته قصد داشت با فیلم سینمایی "داره صبح می‌شه" در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما این فیلم به جشنواره سی و دوم نرسید. به همین دلیل این کارگردان تصمیم دارد تا با "داره صبح می‌شه" در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند.

رویا نونهالی، مهدی احمدی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، امیرحسین آرمان، الهه حصاری، فریبا جدیکار، گیلدا حمیدی و… از بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم در چهار اپیزود ساخته شده است و هر اپیزود روایت‌گر یک داستان اجتماعی مستقل است، اما حضور یک شخصیت ثابت این چهار اپیزود را به هم مربوط کرده است.

بهرام رادان در "حکایت عاشقی"

احمد رمضان‌زاده از جمله کارگردان‌های فیلم اولی است که با "حکایت عاشقی" احتمال دارد تا فیلم او در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر پذیرفته شود. تهیه کنندگی این فیلم را مسعود جعفری جوزانی برعهده دارد. از نکات مهم این فیلم می‌توان به حضور بهرام رادان به عنوان بازیگر سر‌شناس این فیلم اشاره کرد.


فاطمه معتمد آریا در "یحیی سکوت نکرد" و "بهمن"

امسال نیز فاطمه معتمدآریا با حضور در دو فیلم کارگردان اولی، دوباره به سینما بازگشت. بازی او با گریم متفاوتی در فیلم "یحیی سکوت نکرد" به کارگردانی کاوه ابراهیم‌پور و نیز تهیه‌کنندگی تینا پاکروان است. این فیلم هم در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است.

اما فیلم "بهمن" نیز فیلم دیگری به کارگردانی مرتضی فرشباف است که شانس حضور در جشنواره فیلم فجر را دارد. این فیلم به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است که فاطمه معتمدآریا و احمد حامد در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم داستان زنی به نام هما از مجرب‌ترین پرستاران بیمارستان است که پیشنهاد شب ‌کاری ۱۰ روزه‌ای را می‌ پذیرد. هما دچار بی‌ خوابی می‌شود و نحوه رویارویی او با کار خود و خانواده چنان می‌ شود که در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد.

هنگامه قاضیانی و جمشید هاشم‌پور در "هاری"

امیراحمد انصاری نیز با اولین تجربه سینمایی خود با نام "هاری" فرم حضور در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را پر کرده است. تهیه کنندگی این فیلم را مهدی مددکار و علی شاه حاتمی برعهده دارند.

علی مصفا و لیلا حاتمی در "در دنیای تو ساعت چند است"

صفی یزدانیان با فیلم سینمایی "در دنیای تو ساعت چند است" فرم حضور در این دوره از جشنواره را پر کرده است. علی مصفا تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: گلی بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌ باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفر کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلا او را به یاد نمی‌آورد.

علی مصفا و لیلا حاتمی بازیگران این فیلم هستند. علی مصفا بازیگر سینمای ایران چند سالی است در مسیر حمایت از فیلمسازان جوان پا گذاشته و تهیه کنندگی آثاری از این دست را برعهده می‌گیرد.

 

هدیه تهرانی در "روز مبادا"

"روز مبادا" نام فیلمی است که فائزه عزیزخانی با آن فرم شرکت در این دوره از جشنواره را پر کرده است. تهیه کنندگی "روز مبادا" را نگار اسکندرفر و محمد احمدی برعهده دارند. در این فیلم بازیگرانی چون هدیه تهرانی، شیرین آقارضا کاشی، ولی اله عزیزخانی، وحید عزیزخانی، مجید عزیزخانی، سمیرا مدنی، فرزانه گرایلی، شانی عزیزخانی، حسین کاکاوند، اعظم دهقان منشادی، بهروز فروغی، فاطمه گرایلی، فرهنگ لرستانی حضور دارند.

فیلم داستان مادری است که هوای رفتن کرده و زندگیش رنگ دیگری گرفته، اما اهل خانه او را باور نمی‌کنند.

مریلا زارعی و مصطفی زمانی در "ماهی سیاه کوچولو"

"ماهی سیاه کوچولو" اولین فیلم بلند مجید اسماعیلی است. این کارگردان برای حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر فرم حضور در جشنواره را پر کرده است. مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

داستان فیلم سینمایی "ماهی سیاه کوچولو" در دهه ۶۰ می‌گذرد و در خلاصه داستان این فیلم چنین آمده است: اگر ناگهان پرنده‌ها به پرواز درآمدند، یعنی دشمن پشت بوته هاست اما اگر پرنده‌ای پرید شاید پی دانه‌ای می‌رود جنگجویان خطاکار تنها به پیروزی فکر می‌کنند پس بدیهی است که به سمت هر جنبشی پشت بوته‌ها یورش می‌برند اما جنگجویان خردمند که حواس، درک و عکس العمل‌شان را یکپارچه کرده‌اند تفاوت پروازهای دسته جمعی و تنها را می‌دانند. آن‌ها آگاهی بر نشانه‌ها را طی آموختن "آئین دلاوری" زیست کرده و می‌دانند موقعیت پس از پیروزی مهم است نه پیروز شدن.

حضور مریلا زارعی در نقشی متفاوت از ویژگی‌های این اثر است. زارعی سال گذشته با فیلم "شیار ۱۴۳" سیمرغ فجر را برد و انتظار‌ها از او برای ایفای نقشی متفاوت بالا رفته است.

پریوش نظریه، حمید فرخ‌نژاد، "ما متهمیم"

حامد امرایی از جمله کارگردانان جوان سینمای ایران است که با فیلم سینمایی "ما متهمیم" فرم حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. این فیلم سینمایی درباره قاری قرآنی به نام یاسین است که به علت ریاکاری پدرش در سوءاستفاده از موفقیت او به خانه پدربزرگ خود در شمال کشور پناه برده است. پدر یاسین برای بازگرداندن پسر راهی را می‌رود که در ‌‌نهایت منجر به تجدید نظر در رفتارش می‌شود.

پریوش نظریه، حمید فرخ‌نژاد، یوسف مرادیان، رضا توکلی، جعفر کرمی، احمد مهیاری، مصطفی نظام اسلامی، حمید حسین‌زاده و اویس اردوباری از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند و محسن علی اکبری تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

منبع:هنرآنلاين

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب