امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7716 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با سفر به کره جنوبی صورت گرفت؛

حضور نمایندگان معاونت علمی و فناوری در کارگاه بین المللی WTA و چهارمین همایش نوآوری جهانی

نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کارگاه بین المللی WTA و چهارمین همایش نوآوری جهانی در کره جنوبی شرکت کردند
حضور نمایندگان معاونت علمی و فناوری در کارگاه بین المللی WTA و چهارمین همایش نوآوری جهانی

به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اسماعیل قادری فر مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری در باره حضور نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کارگاه بین المللی WTA اظهار کرد: انجمن جهانی سیاستگذاری فناوری که تحت عنوان Wolrd technopolice association به مدیریت پروفسور اوه، یکی از فناوران و نوآوران و صاحبنظران برجسته دنیا در زمینه اقتصادی فناوری، همه ساله با همکاری سازمان یونسکو یک کارگاه آموزشی را در راستای مباحث نوآوری و توسعه فناوری در کشور و نقش فناوری در توسعه اقتصادی کشورها برگزار می کند که امسال نیز همایش و کارگاه بین المللی WTAدر هفته دوم ماه نوامبر در شهرک فناوری دایدوک که یکی از شهرک های وابسته به شهر دیجون و یکی از مراکز نوآوری کره جنوبی است برگزار شد.
وی ادامه داد: در این نشست یک هیات از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور دکتر امید توکلی رییس مرکز فناوری های راهبردی و دکتر سیدمحمدحسین صاحبکار سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان و اینجانب به عنوان مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری به عنوان اعضای هیات ایرانی و کمیته اعزامی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کره جنوبی اعزام شدیم.
مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری همچنین بیان کرد: در این کارگاه 3 روزه در خصوص مباحث مهمی همچون نقش دانشگاه ها در تغییر انگاره های توسعه فناوری و نقشی که دانشگاه ها و موسسات پژوهشی برای توسعه فناوری و نقش آفرینی در اقتصاد دانش بنیان می توانند داشته باشند بحث هایی صورت گرفت و مجموعه کارگاه هایی برگزار شد.
قادری فر با ارزیابی از برگزاری این کارگاه اظهار کرد: با توجه به سطح و حضور صاحبنظران کشورهای مختلف دنیا در این کنفرانس و در یک برآورد ضمنی ملاحظه می شود که کشورها نیز در حوزه بسترسازی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان روش درست و مناسبی را در پیش گرفته اند و امیدواریم با تعمیق و تداوم سیاست های حمایتی از نظام ملی نوآوری به زودی شاهد شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در کشور باشیم. به ویژه با فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز احراز صلاحیت بیش از 1100 شرکت دانش بنیان گام های جدی در این زمینه برداشته شده است.
وی همچنین بیان کرد: رویکرد دیگر حاکم بر بنیاد ملی نخبگان با عنوان «توانمندسازی نخبگان» نیز در مقایسه با کشورهای با وضعیت ایران از یک جامعیت مقبولی برخوردار است لذا با برخورداری از فرصت های اینچنینی می توان عرصه بهتری را برای جذب و به کارگیری نخبگان فراهم کرد.
مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: همچنین چالش هایی که در نظام های توسعه منطقه ای برای همکاری های بین صنعت، دولت و دانشگاه وجود دارد به عنوان مباحث مطرح مورد بررسی قرار گرفت و چند نفر از اساتید برجسته حوزه سیاستگذاری علم و فناوری و مدیریت فناوری مثل پروفسور فیلیپس از آمریکا و پروفسور مالکوم پری از انگلیس مباحث خود را در این زمینه با عنوان کارگاه آموزشی ارائه کردند.
قادری فر در اشاره به سایر برنامه های دنبال شده در کره جنوبی عنوان کرد: در کنار این کارگاه آموزشی 3 روزه، برای نخستین بار امسال کره جنوبی یک فروم و یک همایش بین المللی را تحت عنوان Global Innovation یا نوآوری جهانی برنامه ریزی و اجرا کرد. شعار فروم امسال آن ها این بود که Innovation creative economy ، یعنی نوآوری است که اقتصاد را خلق می کند. با این مبحث اصلی کره به عنوان کشوری که در سال های اخیر در حال پیوستن به جمع کشورهای توسعه یافته است و توانسته است یک مزیت رقابتی عمده ای را در فناوری های مختلف مثل صنعت خودرو یا در صنعت الکترونیک و موبایل با برند های معتبری مثل هیوندای، سامسونگ، ال جی و ... ایجاد کند، نقش مهم نوآوری و نوآوری باز را در فرایند توسعه صنعتی کشور عرضه کرد.

فناوران ایرانی در نمایشگاه فناوری های پیشرفته
وی ادامه داد: در کنار این فروم بین المللی که با شعاع گسترده ای برگزار شد یک نمایشگاهی از فناوری های پیشرفته ای که به طور عمده از دل پارک های علم و فناوری و مراکز رشد استخراج شده بودند تحت عنوان International fair of technology نمایشگاه بین المللی فناوری نیز دایر شده بود. خوشبختانه در این نمایشگاه هم چند شرکت و واحد فناور از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان حضور داشتند که به طور عمده در زمینه آی تی و فناوری اطلاعات کار کرده بودند و از شرکت های موفق ایرانی بودند که در این نمایشگاه حضور داشتند.
مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره سایر شرکت کنندگان ایرانی در این همایش اظهار کرد: یک گزارش بحث نوآوری و توسعه پارک های علم و فناوری و مباحث تجاری سازی نیز توسط هیات اعزامی از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که به عنوان یکی از زیر مجموعه های حوزه توسعه فناوری در کشور است توسط کارشناسان آن ها در این همایش ارائه شد.
وی همچنین ابراز کرد: در مجموع آنچه که از مباحث این کنفرانس برمی آید این است که حرکت کشورها به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و تبدیل کردن دانش فنی به محصول و تجاری سازی آن مورد عزم جدی و توجه همه کشورهای دنیا قرار گرفته است. حرکت هایی نیز مبنی بر اینکه بتوانیم موضوعات مهم توسعه فناوری و خلق اقتصاد دانش بنیان و گذار از اقتصاد تک محصولی و اقتصاد نفت پایه را به سمت اقتصاد نفع پایه ( نوآوری، فناوری و علم) ببریم در ایران نیز آغاز شده است که همان موضوع نوآوری، فناوری و علم را در بر می گیرد.
قادری فر با بیان راهکارهایی در زمینه پیشرفت در حوزه فناوری ادامه داد: چنانچه بخواهیم پیشرفت واقعی و پایدار برای کشور را رقم بزنیم راهی نیست جز اینکه بتوان بخش خصوصی را از طریق توسعه شرکت های دانش بنیان و ترغیب فارغ التحصیلان دانشگاهی به سمت تاسیس شرکت ها و واحدهای فناوری که ایده را به محصول تبدیل می کنند برد. همچنین چاره ای نیست جز اینکه که ما هم این مسیر را با قوت بیشتری ادامه دهیم، و خوشبختانه که این حرکت به خصوص در این دوره در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است.
وی در خصوص بازدید های صورت گرفته توسط هیئت ایرانی در کره جنوبی اذعان کرد: در کنار این مباحث و در قالب میزگردها و پنل های تخصصی و نمایشگاه مذکور و همچنین کارگاه آموزشی که WTA برگزار کرد، تور بازدیدی نیز از مراکز فناوری شهر دیدوک از جمله موسسه کایست که یکی از موسسات بزرگ فناوری در کره است برگزار شد. بعضی از شرکت های موفقی که به عنوان تجارب موفق توسعه فناوری از دل این موسسه تحقیقاتی و فناوری برآمده بودند مورد بازدید قرار گرفت که تجربه خوبی برای هیات ایرانی بود تا ما بتوانیم تعاملات خود را هرچه بیشتر با این ها گسترش دهیم و از ظرفیت های فناوری متقابل و از تجارب موفق و حتی ناموفق آن ها برای توسعه کسب و کار دانش بنیان در کشور استفاده کنیم.

حضور کره ای ها در اینوتکس 2015
مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نمایشگاه Inotex به عنوان یک رویداد بزرگ بین المللی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خرداد ماه سال آینده در ایران برگزار می شود اظهار کرد: در مذاکره ای که هیات ایرانی با پروفسور اوه و متصدیان World technopolice داشت از آن ها هم دعوت به عمل آورد که در نمایشگاه Inotex امسال حضور یابند که این پیشنهاد نیز خوشبختانه مورد استقبال طرف کره ای قرار گرفت.
وی افزود: قرار شده است که یک هیات تخصصی و متخصصین توسعه فناوری از کره در چهارمین نمایشگاه Inotex ایرانی که بهار سال آینده در تهران برگزار می شود حضور پیدا کنند تا بیشتر بتوانیم توسعه تعاملات خود را از طریق دیپلماسی علم و فناوری گسترش دهیم.


 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب