امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7723 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

وزیر بهداشت خبرداد؛

تغییر روسای کم کار بیمارستانها /باید مسئولان را به بهداشت حساس‌تر کنیم/ وعده ها به کارکنان غیر پزشک ۲ هفته دیگر محقق می شود

وزیر بهداشت گفت: وعده وزارت بهداشت به کارکنان غیر پزشک ۲ هفته دیگر محقق می شود، نظارت بر حسن هزینه کرد اعتبارات طرح تحول سلامت به عهده روسای بیمارستانهاست. اگر وقت این کار را ندارند آنها را تغییر می دهیم و از پزشکان عمومی و غیر پزشکان به عنوان رئیس بیمارستان استفاده می کنیم.
تغییر روسای کم کار بیمارستانها /باید مسئولان را به بهداشت حساس‌تر کنیم/ وعده ها به کارکنان غیر پزشک ۲ هفته دیگر محقق می شود
به گزارش خبر ایران، سید حسن هاشمی امروز در اجلاس رؤسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: طرح تحول نظام سلامت به خوبی پیش می‌رود و همچنان از اولویت‌های دولت است و با رعایت همه جانبه در بودجه امسال رئیس جمهور تاکید کرده که سلامت باید با همان کیفیت و شتاب در سال 94 ادامه یابد، بنابراین در لایحه دولت تغییری ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: البته انتظاراتی داشتیم که برآورده نشده، دلیل آن بودجه انقباضی است که باید واقع‌بینانه طراحی شود.  دستگاه‌هایی هستند که خیلی خرسند نیستند و به این معتقدند که اگر اعتبارات در حوزه آنها بود، می‌توانستند مشکلی را از دوش مردم بردارند.

وی با اشاره به همکاری مجلس با طرح تحول سلامت، گفت:‌ رفتار مجلس ناشی از عملکرد وزارت بهداشت است. نمایندگان در سراسر استان‌ها از عملکرد ما راضی هستند البته این به معنی آن نیست که نقص نداریم، نقص‌ها زیاد است اما باور داریم و در پی رفع آن هستیم. مردم شریف، قانع و قدرشناسی داریم در این میان برخی دوستانی که صدایشان بلندتر خواهد شد بیشتر نگران خودشان هستند تا مردم، چرا که مردم در ارزیابی‌هایمان رضایت 70 درصدی دارند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 30 درصد از بودجه طرح تحول سلامت محقق شده، گفت: اگر این اعتبارات هزینه نمی‌شد و این طرح اجرا نمی‌شد به همان وضع فلاکت‌بار در بخش درمان مواجه بودیم و باید چشممان را روی مشکلات می‌بستیم.در طرح تحول بخش عظیمی از خدمتگزاران جامعه پزشکی وجود دارند که رفتارشان دوگانه است، اکثریت آنها خاموشند و همیشه راضی هستند و رضایتمندی آنها ناشی از تصمیمات درست در طرح تحول است. اگر با قبل از اجرای طرح، وضعیت را مقایسه کنیم می‌بینیم در آن زمان دارو و واکسن نبود، پزشکان در روستاها نبودند، بنابراین وقتی این گروه می‌بینند رنج مردم کمتر شده خوشحالند.البته این گروه از نظر معیشتی نیز وضعشان بهتر شده، چون بدهی 2 تا 2.5 ساله داشتیم البته باید هرچه سریعتر در رابطه با مرحله سوم طرح تحول و کارکنان غیر پزشک کمتر از دو هفته آینده بتوانیم به وعده‌های خود عمل کنیم، چون مشکل اعتباری وجود ندارد.بخشی نیز ناراضی‌اند که به دلیل مسائل فرهنگی است، ما مردمی هستیم که توقعات ما کم نیست و وقتی برآورده نمی‌شود تبدیل به نارضایتی می‌شود،‌توقع داریم همه چیز مهیا باشد، به همین دلیل این گروه انتقاد می‌کنند.

وی افزود: بخشی از انتقادها نیز به دلیل کم اطلاعاتی است، که شما رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان با جامعه پزشکی وقت نگذاشتید و به آنها توضیح ندادید. این نقص ماست به همین دلیل خیلی‌ها با یک پیامک از این رو به آن رو می شوند. بخشی از انتقادها هم به طمع سیری‌ناپذیر انسان‌ها برمی‌گردد که البته تعدادشان زیاد نیست. جامعه پزشکی واکنشی که نشان داده عالی است، البته باید حواسمان باشد که فقط تهران را نبینیم بیش از 150 هزار نفر در قالب پزشک خدمات ارائه می‌دهند، افرادی در آستانه پزشک شدن هستند، پرستار،‌پیراپزشک و ... داریم، همه را باید ببینیم و ملت‌مان فقط تعدادی که سر و صدا می‌کنند، نباشد.ممکن است برنامه‌هایمان در اجرا با نواقصی همراه باشد، مانند خیلی از قانون‌ها که در اجرا بر ضد آن عمل می‌شود که با نظارت قابل حل است.

هاشمی  با اشاره به این ضرب‌المثل که «از خویش بنالیم که جان سخن اینجاست، از ماست که بر ماست» گفت:‌ بخشی از مشکلات از خود ما پزشکان است که همیشه می‌نالند. آمارهایی که از صدا و سیما پخش شد و مواردی که در سایت‌ها منتشر می‌شود از خود ما برمی‌آید، می‌دانم منبع‌اش از کجاست و این حرف‌ها از کدام بیمارستان می‌آید،‌متاسفانه مشکلات امروز ما دستاورد خود آنهاست.باید خودمان را نقد کنیم، مسئولیت‌مان با همه گروه‌های دیگر متفاوت است، ضروری است که حداقل با خودمان صادق باشیم، ما عادت کرده‌ایم در مواجهه با مشکلات آن را کتمان کنیم.در گذشته زمانی که رشته پزشکی را انتخاب می‌کردیم، به قصد خدمت به مردم بود. آیا انگیزه امروز هم همان انگیزه است؟

وزیر بهداشت با اشاره به مرحله اول طرح تحول سلامت گفت: بسته اول مربوط به درمان بود که حاصل عملکرد بهداشتی دیروز مسئولان است که می‌آیند و می‌گویند درمان‌محور شده‌ایم و درمان چاه ویلی شده که تمامی ندارد، ما بهتر از آنها می‌دانیم، آن سال‌ها هم می‌گفتیم اما نه از تریبون‌های عمومی بلکه پشت درهای بسته انتقاد می‌کردیم.اگر درمان باعث فقر برخی‌ها شده حاصل بهداشت سال‌های قبل است، آن قدر غیر منصفانه قضاوت نکنید. امروز خوشحالم که به درمان توجه شده چرا که مردم دارو نداشتند، پول قرض می‌کردند اما دارویی نبود، در حالی که اکنون کمبودهای دارویی کمتر از 30 قلم شده است. ما افتخار می‌کنیم که به درمان توجه کرده‌ایم چرا که نتیجه‌اش رضایت مردم است.به روزنامه‌ها، سایت‌ها و بولتن‌ها نگاه نمی‌کنم چون روحیه افراد را ضعیف می‌‌کند، اگر راه ما درست است به خدا توکل می‌کنیم چون معلوم نیست چقدر فرصت داریم با عقلانیت و مشورت کار را پیش ببریم تا از این فرصت استفاده کنیم.

وی ادامه داد:‌عده ای فکر می‌کنند فقط باید از آنها مشورت گرفت اما اگر اینگونه شود شرایط مثل قبل خواهد شد.گرفتار مرحله سوم طرح تحول شده‌ایم، بنابراین نظارت بر مرحله اول با تأخیر انجام می‌شود، باید نظارت‌ها را جدی بگیریم و در برخی دانشگاه‌ها اشکالاتی وجود دارد و در مصرف تجهیزات پزشکی باید طبق دستورالعمل رفتار شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه گزارشی از تخلف در زمینه پرداخت‌ها وجود نداشته، گفت: در مورد مقیمی پزشکان، دانشگاه‌ها متفاوت عمل می‌کنند، در مورد ویزیت، کارهای خوبی شده، زایمان طبیعی ترویج شده، اما بلوک‌های زایمانی به دلیل تأخیر اعتبارات دیرتر عمل می‌کنند. در مورد اورژانس خیلی گرفتاریم و عقب هستیم، دلیلش نبود برنامه نیست، اما گرفتار مسائلی هستیم به طوری که ابتدای سال می‌خواستیم آمبولانس خریداری کنیم، اما با اینکه اعتبار بود نتوانستیم. در مرحله دوم بهداشتی عده‌ای آن قدر گفتند که در بهداشت کاری نشده، در حالی که کارها در این حوزه بسیار زیاد انجام شده، البته اعتبار پزشکی پس از 8 ماه به ما رسید به همین دلیل ما از بخش‌های دیگر برداشتیم و به بهداشت دادیم که جدیداً اعتبارات در اختیار ما قرار می‌گیرد. اگر مثل درمان تکلیفمان مشخص بود و مطمئن بودیم تداوم دارد، سرعتمان بیشتر می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئولان را به بهداشت حساس‌تر کنیم، گفت: در بسته سوم کارمان سخت است و هنوز به جای سخت آن نرسیده‌ایم. خیلی از عزیزان، دوستان صمیمی من هستند، اما ما چه می‌توانیم بکنیم، ما نمی‌توانیم چشممان را بپوشانیم، چرا که 40 درصد درمان در تهران داده می‌شود و این به نفع مردم، آموزش و پژوهش نیست. جامعه پزشکی نقد درست و حسابی می‌خواهد، نباید فرافکنی کنیم، باید پیش‌قدم باشیم و فکر می‌کنم مرحله سوم ضروری بود. در این زمینه باید نهایت اطلاع‌رسانی، دقت، نظارت و پیگیری انجام شود و تردید نکنیم که بزرگترین خدمت به جامعه پزشکی و صیانت از آن را انجام می‌دهیم. رشته‌های علوم پایه دچار مشکل هستند، اما فرقی بین آنها و بالینی نیست. باید به این رشته‌ها در فاز سوم طرح توجه شود،‌چون افراد باسوادی هستند.

وی تاکید کرد:‌ کار نظارت را فراموش نکنید و کار را به رؤسای بیمارستان بسپارید بعضی از آنها گرفتارند، اگر نمی‌رسند تغییرشان دهید و از پزشک عمومی یا غیر پزشک استفاده کنید، در عین حال بیمارستان‌ها را گران اداره نکنید. به بیمارستان‌ها سرکشی کنید و یک طرفه عمل نکنید.بین ما و نسل دانشجو فاصله ایجاد شده اصل کار آنها هستند که ممکن است با انگیزه دیگری به دانشگاه آمده و رشد کنند، بنابراین صرفاً کارها را به معاون دانشجویی نسپارید، در محیط‌های دانشجویی حضور یابید و با آنها صحبت کنید.از قالب شعار به عمل در بیاییم، طرح تحول برای همه نظام مهم است، البته نباید به آبروی مردم چوب حراج زد. هر کسی تریبون دارد و امکان دفاع هم وجود ندارد، ما باید در نظارت‌هایمان حرمت‌داری کنیم و آبروی کسی را در جمع نریزیم و راز کسی را برملا نکنیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب