امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7785 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تهیه دستورالعمل جلوگیری از مرگ و میر معتادان تا هفته آینده

مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف «اعدام» قاچاقچیان

خبرایران : قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به اعلام آخرین آمار از اعتیاد و اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی در هشت ماهه اول امسال پرداخت.
مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف «اعدام» قاچاقچیان
به گزارش خبرایران علیرضا جزینی با بیان اینکه در سال گذشته هشت درصد مدارس تحت آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد قرار گرفتند، گفت: در برنامه پیشگیرانه مدرسه و مراقبت اجتماع‌محور در مقطع ابتدایی، 59 هزار دانش‌آموز آموزش دیدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. در برنامه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای در مدارس متوسطه اول، 44 هزار و 500 دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند که 12 درصد رشد را نشان می‌دهد و در برنامه مدارس عاری از خطر نیز که برای مقطع متوسطه دوم در نظر گرفته شده بود، 47 هزار و 200 نفر آموزش دیدند که از سه درصد رشد حکایت می‌کند.

جزینی افزود: همچنین در برنامه پیشگیری از اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی 17 هزار نفر آموزش‌های عمومی را گذراندند. درخصوص ارتقای مهارت‌های پیشگیرانه اعتیاد در زندان‌ها نیز 28 هزار و 300 نفر تحت آموزش قرار گرفتند که از رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بودند. در محیط‌های کاری نیز 465 هزار نفر با 677 تیم آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وی به روند برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد اشاره و عنوان کرد: طی هشت ماهه اول امسال، 1530 مرکز را رصد کردیم که 833 مرکز پلمپ و تعطیل شدند و 507 مرکز در مسیر کسب مجوز قرار گرفتند ولی اکنون 190 مرکز غیرمجاز داریم که قرار است با آنها برخورد شود. همچنین موضوع به مراجع ذی‌ربط ارجاع شده است.جزینی ضمن اعلام این خبر که طی هشت ماهه اول امسال 1762 نفر به علت مصرف موادمخدر جان خود را از دست داده‌اند، گفت: اعتیاد پس از تصادفات دومین عامل مرگ و میر است و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد 36 درصدی روند ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی در کشور

وی در ادامه اعلام کرد: علت ابتلا به ایدز 67 درصد از معتادان، استفاده از سرنگ مشترک بوده اما اکنون این آمار به علت اقدامات کاهش آسیب به 45 درصد تقلیل یافته است اما روند ابتلا به ایدز در کشور از طریق روابط ناسالم جنسی 36.07 درصد رشد نشان می‌دهد.جزینی با بیان اینکه نهایی شدن پروتکل درمان نگهدارنده متادون و همچنین پروتکل درمان کودکان و نوجوانان از جمله اقداماتی است که در کمیته درمان ستاد پیگیری و به نتیجه رسید، اظهار کرد: نهایی شدن پروتکل مراکز اقامتی میان مدت و همچنین تشکیل هیات عالی نظارت و بازرسی از مراکز درمان متشکل از نماینده وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان نظام پزشکی و ستاد مبارزه با موادمخدر نیز از جمله دیگر اقدامات کمیته درمان است.

تهیه دستورالعمل جلوگیری از مرگ و میر معتادان تا هفته آینده

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و در ادامه به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از مرگ و میر معتادان به علت اعتیاد گفت: هفته گذشته کمیته ویژه‌ای در رابطه با این موضوع تشکیل شد و دستورالعمل آن تا هفته آینده تدوین می‌شود.

توافق با شهرداری و بهزیستی برای اسکان و ساماندهی معتادان کارتن‌خواب

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره معتادان کارتن‌خواب در تهران گفت: به دنبال توافقی که با شهرداری داشتیم، قرار است ظرفیتی برای جمع‌آوری و ساماندهی و اسکان 6800 معتاد تا آخر امسال آماده شود. همچنین سه مرکز را نیز بهزیستی معرفی کرده است. در تلاش هستیم فضایی فراهم شود تا معتادان بی‌خانمان را ساماندهی کنیم. 10 درصد معتادان کارتن‌خواب زن و 90 درصد مرد هستند.

مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف "اعدام" قاچاقچیان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص تخفیف مجازات قاچاقچیان گفت: این موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هر اصلاحی باید از سوی همین مرجع صورت بگیرد نه مجلس. ستاد مبارزه با موادمخدر مخالف حذف اعدام است.جزینی همچنین درباره شنیده‌هایی پیرامون انحلال مراکز درمانی ترک اعتیاد و انتقال آن به خانه‌های بهداشت گفت: ما اساسا با این امر مخالف هستیم و معتقد به ساماندهی و کمک به افراد معتاد هستیم و اگر این امر بخواهد به شبکه‌های بهداشت برود، این امر زمین گذاشته خواهد شد.قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان درباره بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر در سال آینده گفت: این بودجه نسبت به امسال افزایشی نداشته و 140 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب