امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7815 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

روح‌الله نجفی تشریح کرد؛

تازه‌ترین اقدامات سازمان بورس برای مقابله با پولشویی

خبرایران: دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق­ بهادار، تازه‌­ترین اقدامات این سازمان در مقابله با پولشویی را تشریح کرد.
تازه‌ترین اقدامات سازمان بورس برای مقابله با پولشویی

به گزارش خبر ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، روح‌الله نجفی، از بازنگری در شاخص­‌های عملیات و معاملات مشکوک خبرداد و گفت: پیش از این ما مجموعه­‌ای از شاخص­‌ها را داشتیم که آنها را مجددا در کمیته مبارزه با پولشویی بررسی و اصلاح کردیم.

وی افزود: هم­‌اکنون این موضوع در هیئت مدیره سازمان تایید شده و قرار است به دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی برود تا بعد از تصویب ابلاغ شود.

نجفی همچنین اظهار داشت: جلساتی برای بررسی پرونده معاملات مشکوک برگزار کردیم و پرونده­هایی که برای ما ارسال شده، در کمیته­‌ای بررسی و بعضی از این پرونده­‌ها برای واحد اطلاعات مالی ارسال شده است.

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه افزود: مجموعه از سیاست­‌ها و رویه ها برای شناسایی مشتریان و کشف عملیات و معاملات مشکوک نهایی شده که این هم به زودی در اختیار کارگزاران ( افراد تحت نظارت)  قرار می­‌گیرد تا بتوانند از آن الگوبرداری کرده و سیاست­‌ها و رویه­‌های خود را با استناد به آن تهیه و ابلاغ کنند.

وی در خصوص دیگر اقداماتی که در پنج-شش ماه اخیر انجام شده است، گفت: ما برای کلیه کارگزاران و شرکت­‌های ناشر، دوره­‌های آموزشی با همکاری مرکز مالی ایران برگزار کردیم که این گروه­‌ها اعلام تمایل کردند و نیرو­هایشان را فرستادند. علاوه بر این مجموعه­‌ای از فایل­‌های مرتبط با تجربیات دنیا در خصوص مبارزه با پولشویی را برای اطلاع‌رسانی در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دادیم.

نجفی سپس از طرحی جامع برای تهیه و آماده­‌سازی پایگاه اطلاعات سهامداران خبر داد و گفت: ما با همکاری شرکت سپرده­‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در راستای کمک به شناسایی مشتریان، بر روی این پایگاه جامع اطلاعاتی کار می­‌کنیم که کلیه اطلاعات سهامداران در آن پایگاه ذخیره شود و اگر مشتری به یک کارگزاری مراجعه و اطلاعاتش را تکمیل کرد، مجددا نیازی نباشد که آن اطلاعات را ارائه دهد.

به گفته دبیرکمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار، مشتریان از طریق این پایگاه می‌­توانند این اطلاعات را ببینند، ضمن اینکه پیش‌بینی شده است آن سامانه بتواند ارتباط آنلاین با مراکزی همچون ثبت احوال، شرکت پست و دیگر پایگاه‌های ذیربط داشته باشد تا عملیات مربوط به شناسایی کامل مشتریان و صدور کد معاملاتی در اسرع وقت انجام شود.

دبیرکمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس همچنین درپاسخ به این سوال که اقدام سازمان برای برخورد با افرادی که احیاناً بخواهند در زمان خرید و فروش سهم، از کد معاملاتی دیگران استفاده کنند، چیست؟ گفت: طبق مقررات، استفاده از کد معاملاتی دیگران ممنوع است و ما موظفیم به عنوان یکی از مشخصه‌­های معاملات مشکوک گزارش آن را به واحد اطلاعات مالی ارسال کنیم. علاوه بر این اگر یک کارگزار خاص از موضوع مطلع باشد و اقدامی درجهت مقابله با این موضوع نکند، با آن کارگزاری نیز مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

وی همچنین به تشکیل کمیته ­آموزشی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت:  این کمیته دارای مسوولیت‌­هایی همچون آموزش به اشخاص تحت نظارت، تهیه مدارک و مستندات آموزشی و..... خواهد بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب