امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 783 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۹:۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گیشه سینماهای بالیوود در سال 2013؛

رکوردشکنی‌های تازه / فروش بالا/ قصه‌های جذاب و تماشاچی‌پسند

خبرایران: سینمای هند (بالیوود) در سال ۲۰۱۳ و درابتدای سال جدید میلادی موفقیت‌های کلان مادی و معنوی را کسب کرده است.
 رکوردشکنی‌های تازه / فروش بالا/ قصه‌های جذاب و تماشاچی‌پسند
 

به گزارش خبرایران، صنعت سینمای هند در سالی که آخرین روزهای خود را طی می‌کند، شاهد یک سری رکوردشکنی تازه در جدول گیشه نمایش سینماها بود.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما در این کشور آسیایی عقیده دارند سال 2013 یک پدیده استثنایی برای صنعت سینمای هند و کل تاریخ آن بوده است. در این سال از یک سو تعداد زیادی فیلم فروش بالایی در جدول گیشه نمایش سینماها کردند و از سوی دیگر، چند بار رکورد فروش فیلم‌ها در این جدول شکسته شد. فیلم‌های هندی هم‌زمان با بالا بردن سطح کیفی خود، قصه‌های جذاب و تماشاچی‌پسندی را هم ارائه دادند.

در کنار فیلم‌های بلاک باستر و بالیوودی، فیلم‌های مستقل و غیر متعارفی هم به روی پرده سینماها رفتند، که با استقبال خوب و بالای تماشاگران روبرو شدند. این موضوع یک بار دیگر مورد توجه اهل فن قرار گرفت و در عین حال، باعث شگفتی و تعجب تحلیل‌گران و منتقدان سینمایی شد. فروش بالای این فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش، هم باعث خشنودی دوستداران سینمای هند شد و هم نشان داد قصه های غیر متعارف اجتماعی با حضور بازیگران جوان و ناشناخته، شانس زیادی برای مطرح شدن در سطح عمومی را داردند.

در عین حال، رکوردشکنی‌های سینمایی در جدول گیشه نمایش موضوعی بود که باعث گیجی و حیرت تحلیل‌گران اقتصادی سینما و حتی خود اعضای صنعت سینمای هند شد. درحالی که طی چند سال اخیر هیچ فیلمی نتوانسته بود رکورد فروش سه احمق (2009) عامرخان را بشکند. به یک باره سه فیلم در رابطه با این موضوع قد علم کردند و دو تای آن‌ها، در فاصله ای کمتر از سه ماه رکورد تازه فروش را در جدول گیشه نمایش سینماهای هند به جا گذاشتند. اگر فیلم جدید رانبیرکاپور تا نزدیکی رقم فروش فیلم کمدی عامرخان رفت، اما فیلم‌های هریتیک روشن و شاهرخ‌خان از رقم فروش 202 کروری این فیلم گذر کردند و رقم‌های تازه‌ای را در جدول گیشه نمایش کسب کردند.

با این حال، کریش 3 هریتیک روشن در حالی با فروش 238 کروری خود صدرنشین جدول گیشه نمایش سال 2013 سینمای هند (و صدرنشین جدول کل تاریخ سینمای این کشور آسیایی) شد که دوم 3 عامرخان در آخرین روزهای پایانی سال میلادی به روی پرده رفت. این اکشن ماجراجویانه طی چند روز اول نمایش عمومی بالای 150 کرور فروش کرده و اهل فن پیش‌بینی می‌کنند طی روزهای آینده، رکورد فروش قسمت سوم کریش را بشکند و دوباره عامرخان را صدرنشین جدول گیشه نمایش هند کند.

کریش 3 به کارگردانی راکش روشن هم زمان با جشن دیوالی (جشن رنگ) که یکی از تعطیلات و جشن‌های مهم کشور هند است، به روی پرده سینماها رفت. این فیلم، دنباله‌ای بر اکشن ابرقهرمانانه و کمیک استریپی است که در آن هریتیک روشن در نقش جوانی به نام کریشنا بازی می‌کند که هویتی دوگانه دارد. او مثل هر ابرقهرمان دیگری، در مواقع خطر تبدیل به موجودی افسانه‌ای به نام کریش می‌شود. زمانی که یک جوان قدرتمند نیمه دیوانه (با بازی ویویک اوبروی) تلاش می‌کند کنترل شهر بمبئی را در دست‌های خود بگیرد، کریش وارد ماجرا شده و به مقابله با او می‌پردازد. این فیلم با هزینه تولید کلان 115 تولید شده است و دو ماه پس از نمایش عمومی فیلم شاهرخ‌خان به روی پرده سینماهای هند رفت.

شاهرخ‌خان قطار اکسپرس چنای را هم زمان با تعطیلات و جشن عید فطر به روی پرده سینماهای هند فرستاد. جشن و تعطیلات عید فطر طی سال‌های گذشته متعلق به سلمان خان دیگر بازیگر مسلمان هندی بوده است. اما امسال در غیبت فیلمی از او، بالیوود فیلمی از دیگر خان مسلمان هند را اکران عمومی کرد. اکشن ماجراجویانه و خانوادگی شاهرخ‌ خان، فروشی 335 کروری در جدول گیشه نمایش کرد. این فروش بالا، 3 احمق عامرخان را پس از چهار سال صدرنشینی در جدول کلی گیشه نمایش تاریخ سینمای هند، به پائین کشید و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کل تاریخ سینمای هند شد.

اما این صدرنشینی کمی بعد، توسط فیلم هریتیک روشن به چالش کشیده شد و فیلم شاهرخ‌ خان نتوانست برای مدت زمان زیادی به صدرنشینی خود ادامه داد. در قصه قطار اکسپرس چنای شاهرخ خان در نقش جوانی بازی می‌کند که طبق وصیت پدر بزرگ خود، باید خاکستر وی را به معبدی در چنای ببرد. در داخل قطار او با جوان دیگری (با بازی دیپیکا پادکونه) برخورد می‌کند که در حال فرار است و درگیر مشکلات او می‌شود.

اهل فن از دیپیکا پادکونه به عنوان موفق‌ترین و پولسازترین بازیگر سال 2013 صنعت سینمای هند و جدول گیشه نمایش آن اسم می‌برند. وی در سال 2013 پنج فیلم سینمایی به روی پرده سینماها فرستاد که همگی بالای 100 کرور فروش کردند. فروش کلی فیلم‌های او در سال 2013 بالای 500 کرور شد.

در سومین فیلم پر فروش سال 2013 سینمای هند به نام این جوانی دیوانگی است هم پادکونه در کنار رانبیر کاپور بازی کرده است. این فیلم 190 کرور فروش کرد و در آن، پادکونه نقش جوانی را بازی می‌کند که در آستانه ازدواج یکی از هم‌کلاسی‌هایش، خاطرات دوران دانشگاه را به یاد آورد و مرور می‌کند. در بین دانشجویان، جوانی به نام ؟ (با بازی کاپور) آرزوی سفر به آمریکا و فیلم‌بردار شدن حرفه‌ای را داشت. در جشن عروسی، معلوم می‌شود وی مایل است در هند زندگی و کار کند.

صنعت سینمای هند در سالی که آخرین روزهای آن طی شود، بیش از شصت فیلم سینمایی به روی پرده سینماها فرستاد. این فیلم‌ها به عنوان محصولات صنعت سینمای بالیوود معرفی می‌شوند و ارتباطی با محصولاتی که در ایالت‌های دیگر هند تهیه و تولید می‌شوند ندارند. در یبن این فیلم‌ها،تعدادی محصول مستقل و غیرمتعارف هم به چشم می‌خورد که ستاره ای را در نقش‌های اصلی ندارد و خارج از استانداردها و چارچوب‌های متداول بالیوودی ساخته شده‌اند. تعدادی از این فیلم‌ها با وجود قصه‌های غیر متعارف و اجتماعی خود، فروش‌های بالایی در جدول گیشه نمایش سینماهای کشور کردند.

شود دسی رومانس با بازی  سوشانت سینگ راجپوت، کافه مدرس با بازی جان آبراهام، ظرف غذا با بازی عرفان خان ( که قرار بود به عنوان نامزد دریافت جایزه در رشته بهترین فیلم خارجی سال به آکادمی اسکار معرفی شود)، بهاک میلکا بهاک با بازی فرهان اختر (فیلمی شرح‌ حال‌گونه درباره میلکا سینگ قهرمان دو هند)، عاشقی 2 با بازی آدیتوا روی کاپور.

کای پو چه با بازی سوشانت سینگ راجپوت (درامی تلخ درباره سه دوست که در زمان درگیر‌های خونین دهه نود بمبئی، دوستی‌شان در بوته آزمایش قرار می‌گیرد)، جولی ال‌ال‌بی با بازی ارشد ورسی (قصه وکیلی که در یک شهر کوچک در برابر تبعیض و نابرابری ایستادگی می‌کند)، رانجانا با بازی دانوش و سونام کاپور(تعریفی تازه از قصه دلدادگی پسر فقید و دختر پولدار)، جنایت 3 با بازی راندیپ هودا و فوکری با بازی پولکیت سامارت

رام و لیلا فیلم جدید سانجی لیلا بانسالی با بازی رانویر سینگ و دیپیکا پادکونه، اقتباسی تازه از قصه کلاسیک رومیو و ژولیت ویلیام شکسپیر بود که آن قصه کهن را به دل یک جامعه سنتی هندی آورد. این فیلم هم مثل ساخته‌های قبیل بانسالی، سرشار از صحنه‌‌ آرایی‌های باشکوه بود و 110 کرور در جدول گیشه نمایش فروش کرد.

مسابقه 2 با بازی پادکونه و سیف علی خان هم در اولین ماه سال 2013 به فروشی 100 کروری دست پیدا کرد. شوخی بزرگ با بازی ویویک اوبروی هم در کمال حیرت تحلیل‌گران سینمایی 100 کرور فروش کرد. این فیلم قسمت دوم یک کمدی خانوادگی محصول سال 2009 است. شلیک در وادالا با بازی آنیل کاپور و جان آبراهام هم با فروشی 55 کروری یک کار پرفروش شد.

با وجود فروش خوب گروه ویژه 26 آکشی کومار، سال 2013 سال خوبی برای این بازیگر نبود. او که در سال 2013 چهار فیلم پرفروش را به روی پرده سینماهای هند فرستاد، در سال 2013 شاهد شکست تجاری چند فیلم خود بود. رئیس و دوباره روزی روزگاری در بمبئی از کارهای کم فروش وی در جدول گیشه نمایش بودند. آجی دیوگان هم وضعیتی مشابه آکشی کومار داشت.

به جز همت والا ی او که فروش متوسطی در سینماها کرد، سایتا گراها (در کنار آمیتاب باچان) شکست سخت تجاری در سالن‌های نمایش خورد. نسخه دوباره‌سازی شده زنجیر هم یکی از فاجعه‌های سال بود. فیلم (که نسخه اصلی آن در دهه هفتاد میلادی با بازی آمیتاب باچان فروش بسیار زیادی کرد) با هزینه تولید 60 کروری خود، فقط 15 کرور در سینماها فروش داشت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب