امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7905 تاریخ انتشار: جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

خطیب جمعه تهران مطرح کرد؛

9دی دشمن فهمید نمی‌تواند با شیطنت‌ و توطئه‌ کوچکترین اسائه ادبی علیه انقلاب، نظام ولایت انجام دهد/ کوچک‌ترین اسائه ادب به اعتاب مقدسه، عکس‌العمل جهان اسلام را به دنبال دارد

خبرایران: آیت‌الله امامی کاشانی درباره پیام راهپیمایی میلیونی اربعین گفت: استکبار و عوامل آنها بدانند کوچک‎ترین اسائه ادب به اعتاب مقدسه با عکس‌العمل دنیای اسلام مواجه خواهد شد و دنیای اسلام در مقابل آنها قرار خواهد گرفت.
9دی دشمن فهمید نمی‌تواند با شیطنت‌ و توطئه‌ کوچکترین اسائه ادبی علیه انقلاب، نظام ولایت انجام دهد/ کوچک‌ترین اسائه ادب به اعتاب مقدسه، عکس‌العمل جهان اسلام را به دنبال دارد

به گزارش خبر ایران، آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با دعوت همه آحاد جامعه به ورع و تقوا، به راهپیمایی میلیونی اربعین اشاره کرد و گفت: نکته مهم این راهپیمایی 20 میلیونی پیامی بود که به استکبار جهانی داشت. این  20 میلیون نماد و جمعیت کوچکی از محبان اهل بیت(ع) از شیعه و سنی بود.

وی افزود: دنیای استکبار، طراحان توطئه علیه اعتاب مقدسه و زایندگان داعش و داعشی‎ها بدانند که جمعیت مقابل آنها فقط 20 میلیون نیست، فقط ملت و ارتش عراق نیست، بلکه پشت سر اینها یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان ایستاده است و نه تنها مسلمانان، که مشاهده کردیم ارمنی‌ها نیز در جمع راهپیمایان برای زیارت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) آمده بودند.

آیت‌الله امامی کاشانی اظهار کرد: لذا استکبار و عوامل آنها بدانند کوچکترین اسائه ادب به اعتاب مقدسه با عکس‌العمل دنیای اسلام مواجه خواهد شد و دنیای اسلام در مقابل آنها قرار خواهد گرفت. امروز این بینایی و بصیرت در دنیای اسلام به وجود آمده است و چند صد نفر با تفکر وهابی و جاهلی در مقابل یک میلیارد و اندی مسلمان پشیزی نیستند؛ امروز جهان اسلام بیدار است و دشمن را خوب می‌شناسد و خوب نشانه‌گیری می‌کند.

آیت‌الله امامی کاشانی در تبین روز 9 دی گفت: بصیرت به قول ملاعبدالرزاق کاشی، معرفت را باز می‌کند و شجره آن فراست و هوش است. در کشور خودمان در سال 88 مشکلی پیش آمد و بحث درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شد که در خیلی از جاها هم پیش می‌آید، ولی بحث و جدل‌ها به اینجا بسنده نشد و با کمال تأسف به دنبال اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها، دشمنان نیز وارد قضیه شدند و آمریکا و صهیونیست‌ها حمایت کردند و یک مسئله بسیار جزئی به یک فتنه در سراسر کشور تبدیل شد.

خطیب جمعه تهران عنوانکرد: یعنی در داخل کاری شکل گرفت که طمع بیگانگان را برانگیخت. در مقابل این طمع بیگانه تنها کاری که باید انجام می‌شد کاری بود که مردم در 9 دی در سراسر کشور انجام دادند و در برابر این توطئه ایستادند و دشمن را در جای خود نشاندند و دشمن فهمید نمی‌تواند با این شیطنت‌ها و توطئه‌ها کوچکترین اسائه ادبی علیه انقلاب، نظام و لایت انجام دهد.

وی تأکید کرد: این انسجام و یکپارچگی در کشور بسیار مهم است و خیلی ارزنده است که جامعه به مانند یک پیکر و با یک نقطه به نام ولایت در کانون اجتماع عظیم مردم ایران شکل یافته است و این چنین جامعه‌ای در همه جا اثربخش است.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره نامه وزیر امور خارجه کشورمان به وزرای خارجه کشورهای جهان گفت: این نامه بیان مواضع ما در برابر 1+5 است. این نامه بیان می‌کند که ما از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم، به قوانین بین‌المللی عمل کرده‌ایم و طبق سیره امام(ره) و فتوای رهبر معظم انقلاب نسبتی که به ما درباره استفاده از سلاح هسته‌ای می‌دهند دروغ است.

وی در ادامه تشریح این نامه گفت: دنیا بداند هر گونه اخلال که در روند مذاکرات ایجاد شود مسئولیت آن بر گردن 1+5 است نه ایران. نکات مهم در این نامه نیز برخاسته از قدرتی است که در کشور وجود دارد.

خطیب جمعه تهران، برگزاری رزمایش محمد رسول الله(ص) توسط ارتش و سپاه را نشانه دیگر انسجام و قدرت ملی دانست و گفت: پیام این رزمایش، امنیت در منطقه است و حرکتی مفید برای منطقه است و بیانگر این است که بیگانه نمی‌تواند به منطقه دست‌اندازی کند.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به دستور امام(ره) در 5 دی مبنی بر محول شدن مسئولیت حفاظت از هواپیماها به سپاه پاسداران گفت: سپاه نیز در این مدت در انجام این وظیفه موفق بوده است و موردی از هواپیماربایی در کشور رخ نداده است.

خطیب جمعه تهران در ادامه به مسئله وقف اشاره کرد و در این زمینه دو نکته را متذکر شد و گفت: کسانی که مال وقفی را تصرف کرده‌اند و در اختیار دارند بدانند که بایستی با تولیت وقف هماهنگ باشند و به حرف آنها عمل کنند.

وی تصریح کرد: در زمان تقسیم اراضی نیز امام(ره) فرمودند موقوفات جزء تقسیم اراضی نیست. حدیثی درباره متصرفان وقف وجود دارد که معصوم(ع) می‌فرماید:« اولین چیزی که از دست مومن گرفته می‌شود، امانت است و آخرین چیز، نماز است». متصرف وقف باید رعایت وقف را بکند زیرا مال خداست و نمی‌توان آن را تقسیم کرد یا کاربری‌اش را عوض کرد.

آیت‌الله امامی کاشانی افزود: نکته دوم من درباره وقف خطاب به پولدارهاست که وقف کنید زیرا وقف باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. پس برای خود باقیات صالحات و صدقه جاریه به جا بگذارید.

آیت‌الله امامی کاشانی درباره مسئله ثبت احوال نیز گفت: لازم است همه مردم با مسئولان و کارکنان ثبت احوال همکاری و همفکری داشته باشند و تولد و فوت را به آنها اطلاع دهند، زیرا شناسنامه در همه دنیا هویت فرد است.

خطیب جمعه تهران با گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله سید علی غیوری گفت: یک حدیث وجود دارد که ایشان مصداق آن است. امام علی(ع) به امام حسن(ع) فرمودند: فرزندم سماحت(بزرگواری) چیست و فرد بزرگوار کیست؟ امام حسن(ع) در پاسخ فرمودند: پدرم، بذل و بخشش در عسر و یسر(سختی و آسانی). مرحوم آیت‌الله غیوری اگر داشت می‌بخشید و اگر هم نداشت، قرض می کرد و کمک می‌کرد.

وی اضافه کرد: در قبل از انقلاب، ایشان بسیار به خانواده‌های زندانیان کمک می‌کرد و در زمانی هم که گرفتار رژیم شد باز از طریق روابطش به این خانواده‌ها کمک می‌کرد.

خطیب جمعه تهران با ذکر این خاطره خطاب به متمکنان و ثروتمندان گفت: پولتان را در راه خدا بذل کنید. اگر کمک نکنید، خمس و زکات ندهید پس از مرگ این پول برای شما به مانند چاهی می‌شود و فقر عجیبی در عالم برزخ بر شما حاکم می‌شود.

بنابراین گزارش، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران در ادامه مباحث خطبه‌های قبل مربوط به خوف و رجاء به آیه 90 سوره انبیا (فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ یَحْیَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ کَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَیَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَکَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ ) اشاره کرد و گفت: این آیه درباره انسان‌های پاک و پاکیزه است که خدا را می‌خوانند و به پروردگار توجه دارند. نسبت به خدا حالت خوف و رجا دارند( راغب و راهب) و بالاتر از این دو حالت وارد عمل نیک می‌شوند.

وی در تشریح «رَغَبًا» و«رَهَبًا» گفت: راهب یعنی کسی که از خوف عذاب خدا، از گناه فرار می‌کند تا مبادا به عذاب خدا گرفتار نشود. راغب اما توجهش به رحمت خداست در حالی که راهب توجهش به عذاب خداست. شخص راغب به رحمت خدا چشم دوخته است اما شخص راهب مواظب آن است که نفس اماره بر او مسلط نشود و به گناه دست دراز نکند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: این دو در کنار هم طی راه کمال را میسر می‌کنند و این دو صفت در کنار هم در مقابل یأس و ناامیدی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله امامی کاشانی در تبیین صفت یأس گفت: در حالت یأس، فرد نه متوجه گناه است و نه به رحمت خدا در آینده توجه دارد. بلکه مأیوس می‌شود به حدی که از هر کار خیری دست می‌کشد. اعتیاد به مواد مخدر یکی از تبعات یأس است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: رسیدن به خدا و طی کردن راه کمال با دو بال خوف و رجاء انجام شدنی است و البته اسلام برای اینکه انسان مبادا به گونه‌ای شود که در حالت خوف از خدا ناامید شود رجاء و امید را بر خوف ترجیح داده است. یعنی این دو وقتی در کنار هم قرار گرفتند به گونه‌ای باشد که رجاء و امید بر خوف غالب باشند.

آیت‌الله امامی کاشانی در پایان این خطبه با تشریح دو روایت از حضرت عیسی مسیح(ع) بیان کرد: در سیر به سوی کمال، امید به آینده در برابر یأس از رحمت خدا قرار دارد که با دوبال خوف و رجا صورت می‌گیرد و رجا بر خوف غلبه دارد. زیرا وقتی انسان امید به آینده داشته باشد درست حرکت می‌کند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب