امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7906 تاریخ انتشار: جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد؛

متأسفانه به دلیل توجه کم و عدم اطلاع‌رسانی عده‌ای مال وقفی را مال بی‌صاحب می‌دانند/ حماسه ۹ دی اعلام وفاداری ملت به امامت و ولایت بود/۱۰ برابر شدن آمار موقوفات از سال ۸۸ تاکنون

خبرایران: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت وقف و لزوم فرهنگ‌سازی آن در جهت تبدیل شدن وقف به یک گفتمان و فرهنگ عمومی در جامعه گفت: از سال ۸۸ تاکنون آمار موقوفات ۱۰ برابر شده است اما این میزان کافی نیست و باید فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه انجام شود.
متأسفانه به دلیل توجه کم و عدم اطلاع‌رسانی عده‌ای مال وقفی را مال بی‌صاحب می‌دانند/ حماسه ۹ دی اعلام وفاداری ملت به امامت و ولایت بود/۱۰ برابر شدن آمار موقوفات از سال ۸۸ تاکنون
به گزارش خبر ایران،حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی  نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران با تبریک حلول ماه ربیع گفت: وقف یکی از احکام الهی است که قبل از اسلام نیز وجود داشته است و دین اسلام و رسول اکرم(ص) این حکم الهی را مورد تأیید قرار دادند.

وی ادامه داد: وقف یکی از سنت‌های حسنه است که سبب ماندگاری نام و یاد انسان در تاریخ و جامعه بشری خواهد بود. ثروت دنیا، زینت زندگی انسان است، اما آنچه انسان را ماندگار می‌کند این است که این سرمایه یک پیوند الهی داده شود، چرا که فرموده حضرت علی علیه‌السلام وقتی انسان از دنیا می‌رود در هنگام جان دادن، سه چیز مقابل او مجسم می‌شود؛ مال و ثروت، اهل و عیال و اعمال صالح.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی ادامه داد:‌ وقتی فرد با مال خود صحبت می‌کند که تا کی با من همراهی خواهی کرد؟ پاسخ می‌شنود؛ تا موقعی که روح در بدن است. با اهل و عیال سخن می‌گوید، پاسخی که از آنها می‌شنود این است که تا زمانی که تو را به خاک بسپاریم، زمانی که با اعمال صالح خود صحبت می‌کند می‌گویند؛ تا هر جا که هستی و این اعمال صالح هستند که همراه دائمی انسان‌ها هستند.

وی ادامه داد: بی‌وفاترین همراه، مال انسان است و افرادی که زیرک هستند و آینده خود را مدیریت می‌کنند، مال و ثروت خود را به همراه ابدی و به باقیات و صالحات تبدیل می‌کنند. خداوند متعال می‌فرماید؛ مال و اولاد انسان زینت زندگی دنیاست، اما باقیات و صالحاتی که از این مال باقی می‌ماند نزد پروردگار ثوابش بیشتر است و به لحاظ امید به رحمت پروردگار، خیر و برکت بیشتری برای انسان دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در روایت معصومین(ع) داریم که وقتی انسان از دنیا می‌رود اجر و پاداشی برای او وجود ندارد و پرونده‌اش مختومه می‌شود، مگر سه اقدام که پرونده او را باز نگه می‌دارد، اول صدقه جاریه‌ای را به وجود بیاورد که در زمان خودش انجام شود و بعد از مرگ نیز ادامه داشته باشد. دوم، صدقه قطعی که ارث از آن برده نشود، که این مورد به وقف تعبیر می‌شود. وقف در زمان واقف مورد اقدام و اجرا قرار می‌گیرد و بعد از مرگ نیز استمرار خواهد داشت و سومین مورد، فرزند صالح است که پس از مرگ پدر و مادر برای آنها دعا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی خاطرنشان کرد: وقف یکی از احکام الهی دین است که باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم و هر امر حلالی را که خداوند برای ما به صورت قانون قرار داده است قطعاً برکات فراوانی دارد. همانطور که امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ هر آنچه را خدا آن را حلال کرده و مجاز دانسته صلاح و مصلحت بندگان خدا در آن امر حلال و مباح است و باعث دوام و بقای آنهاست و مردم نیز به آن امر حلال نیازمند هستند.

وی افزود: بر حسب آموزه های دینی در 14 قرن گذشته وقف در جامعه اسلامی وجود داشته است، اما در بعضی مواقع با روی کار آمدن حکومت‌های ظالم مورد بی‌مهری قرار گرفته و به برکت انقلاب اسلامی و به برکت امام راحل و عنایت ایشان وقف دوباره احیا و مطرح شد. همچین به برکت خون شهیدان و تأکیدات مقام معظم رهبری وقف دوباره در جامعه مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه خاطرنشان کرد: در دوران طاغوت اجازه نمی‌دادند از تریبون‌ها در مورد وقف صحبت شود، اما به برکت انقلاب اسلامی در هفته وقف و روز وقف، این موضوع در رسانه‌ها مطرح می‌شود و در مورد آن اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد وا ین یکی از خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد نسبت به سال 88 آمار موقوفات بیش از 10 برابر افزایش داشته است و این به جهت اطلاع‌رسانی این حکم الهی از سوی حوزه‌ها، ائمه جمعه و جماعات و رسانه‌های مختلف است، اما این میزان کافی نیست و لازم است بیش از این به این موضوع توجه شود و مورد عنایت قرار گیرد.

وی افزود: مخصوصاً کسانی که جایگاه اجتماعی در جامعه دارند و کلام و اقدام آنها در جامعه نافذ است، همچین کسانی که از تمکن مالی برخوردار هستند نسبت به این موضوع وظیفه دارند. امام صادق علیه‌السلام نیز در این مورد فرموده‌اند؛ ثروتمندان جامعه نسبت به نیازمندان امنای اهل‌بیت هستند و ای کسانی که خداوند به شما ثروت داده است، حال نیازمندان شیعه و مسلمانان را مدنظر قرار دهید تا خدا شما از گرفتاری ها نجات دهد تا به واسطه ثروت و مالی که دراختیارتان است به فقرای مؤمنین مساعدت کنید تا کمبودهای خود را برطرف کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر به جایگاه وقف در جامعه اسلامی توجه کنیم می‌بینیم که وقف یکی از عوامل مهم فرهنگسازی در تاریخ اسلام بوده است و وجود مراکز دینی و مراکز علوم دینی و عبادی که در خدمت جامعه اسلامی بوده و برای فرهنگسازی است، از برکات وقف ایجاد شده است و در فرهنگسازی اسلام نقش مهمی را ایفا کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گفت:‌ وظیفه همه ما است که به این موضوع توجه کنیم تا گفتمان وقف به یک گفتمان همگانی تبدیل شود و کسی از مطرح کردن وقف خجالت نکشد و با افتخار و عزت آن را تبلیغ کنیم، به خصوص مسئولان و کسانی که کلام آنها در جامعه نفوذ دارد. باید در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و آموزشی، همچنین مراکز علمی و پژوهشی به صورت عالمانه و دینی به وقف توجه کنیم و آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وی افزود: اگر بخواهیم فرهنگ وقف به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود باید به برخی نکات توجه کنیم از جمله اینکه وقف کردن را یک ارزش بدانیم ولی متأسفانه این چنین نیست، به عنوان مثال؛ اگر کسی ملک شخصی در اختیار دارد و اگر ارزش آن یک میلیون تومان است، اگر آن را وقف کند متأسفانه ارزش 50 درصد آن را از دست می‌دهد، در صورتی که اگر می‌خواهیم مردم به این موضوع تشویق شوند باید به آن ارزش و بها بدهیم، چرا که در غیر این صورت عده‌ای مطرح می‌کنند که مگر ما دیوانه شده‌ایم ارزش مال خود را پایین بیاوریم، در حالی که وقف یک ارزش است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: دولت و مجلس برای حل این معضل باید فکری کنند که به لحاظ مادی و معنوی مالی که برای امور عام‌المنفعه وقف می‌شود، ارزش مادی و معنوی خاصی داشته باشد. متأسفانه به دلیل توجه کم و عدم اطلاع‌رسانی عده‌ای مال وقفی را مال بی‌صاحب می‌دانند، در صورتی که اینگونه نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گفت: اگر برای حفظ و نگهداری موقوفات اسناد و مدارکی وجود نداشته باشد این سرمایه حیف و میل می‌شود. بعضی از وراث که نسبت به سرمایه وقف بی‌توجهی کردند شرعاً و قانوناً اداره اوقاف وظیفه دارد وارد شود و آنها را نگه دارد در غیر از این صورت سازمان از آنها حمایت و آنها را مساعدت می‌کند.

رئیس سازمان اوقاف همچنین به حماسه 9 دی اشاره کرد و گفت: 9 دی ماه یکی از مهمترین روزها و ایام انقلاب اسلامی است و قدرت‌نمایی و نمایش قدرت امام و ولایت بود. در آن روز مردم ایران آمدند و با ولایت، امامت و رهبری میثاق مجدد بستند و به امامت و ولایت در مقابل مستکبران و سران فتنه اعلام وفاداری کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: در روز 9 دی مردم آگاه و بامعرفت آمدند و مشت محکمی بر دهان استکبار و عوامل داخلی و خارجی آن زدند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نباید 9 دی را فراموش کنیم اما جای تأسف است برخی از عوامل داخلی آنها برای تعدادی از سران فتنه که توبه نکردند و از مردم عذرخواهی نکرده‌اند دلسوزی می‌کنند اما برای امام و شهدا دلسوزی نمی‌کنند.

وی افزود: در سال 88 سران فتنه به امام و شهدا خیانت کردند و حقشان بود به اشد مجازات تنبیه شوند اما از رحمت و رأفت برخوردار شدند و ما امیدوار هستیم فتنه 88 هیچ وقت فراموش نشود چرا که امام راحل نیز بارها به ما آموختند که هر جا دشمن از موضوعی عصبانی می‌شود بدانید حق است و آن را استمرار بخشید و نگذارید آن به فراموشی سپرده شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند عمق فتنه 88 بعداً مشخص خواهد شد آنها با اصل انقلاب اسلامی  که دین بود مشکل داشتند و شما دیدید که روز عاشورا چه اهانتی به عزاداران حسینی روا داشته شد و الحمدالله شاهد بودیم که ضربه آن را نیز خوردند و هم اکنون باید مراقب باشیم تا فتنه 88 به فراموشی سپرده نشود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب