امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7944 تاریخ انتشار: شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در آستانه هفتمین جشنواره داستان انقلاب؛

تجار: حضور نویسندگان ارزشی جشنواره را غنی تر خواهد كرد

خبرایران: راضیه تجار، داور چندین دوره جشنواره داستان انقلاب، حضور نویسندگانی كه نسبت به موضوعات ارزشی نگاهی جدی دارند را در غنی تر شدن آن مفید دانست و افرادی كه نسبت به این موضوعات دغدغه ای را در خود احساس نمی كنند به پیشرفت جشنواره كمكی نخواهد كرد.
تجار: حضور نویسندگان ارزشی جشنواره را غنی تر خواهد كرد
به گزارش خبرایران از حوزه هنری، راضیه تجار داور چند دوره جشنواره سراسری داستان انقلاب گفت: داستان انقلاب جشنواره ای موضوعی است كه نویسندگان فعال در این حوزه به نوعی دغدغه خاصی نسبت به این موضوع ارزشی در خود احساس می كنند.
وی ادامه داد: البته در جشنواره داستان انقلاب كارهایی كه فرستاده می شود چون توسط داستان نویسان جوان نوشته می شود قابل قبول است ولی هنوز تا رسیدن به اثر فاخر راه بسیاری باید توسط آن ها پیموده شود.
وی توجه نویسندگان به ادبیات انقلاب را بسیاری مهم ارزیابی كرد و اظهار داشت: اتفاقات و حوادث انقلاب دست مایه ادبیات دفاع مقدس است و نادیده گرفتن آن در آثار بعضی از نویسندگان و اشاره نشدن به آن در داستان ها مخاطب را دچار سردرگمی می كند.
تجار در این رابطه متذكر شد: جنگ تحمیلی به دلیل این كه چهره انقلاب را مخدوش كند به وجود آمد ولی مشاهده می شود كه در طول سال های بعد از جنگ تحمیلی آثار ادبی بسیاری كه در این حوزه منتشر شد كمتر سخنی نسبت به انقلاب در آن ها به چشم می خورد.
این داستان نویس یكی از وظایف جشنواره داستان انقلاب را نشان دادن زوایای تاریك تر و مقولاتی كه كمتر به آن پرداخته شده برشمرد و عنوان كرد: نویسندگان نباید برای شخصیت پردازی های خود به اتفاقاتی كه در بیشتر قصه ها تكرار می شود توجه كنند بلكه تحقیق پیرامون وقایع1342 و ماقبل آن نیز به جذاب كردن رمان هایی كه در این حوزه چاپ می شود می تواند كمك كند.
وی حضور نویسندگانی كه نسبت به موضوعات ارزشی نگاهی جدی دارند را در غنی تر شدن آن مفید دانست و خاطرنشان كرد: شركت كردن افرادی كه نسبت به این موضوعات دغدغه ای را در خود احساس نمی كنند به پیشرفت جشنواره كمكی نخواهد كرد؛ چون كه هدف این ها فقط شركت در جشنواره است و كاری كه ارسال می كنند نیز از پختگی لازمی برخوردار نیست.
وی بیان داشت: شركت اساتید و با تجربه ها در كنار جوان ترها كه بیشترین شركت كننده های جشنواره هستند باعث رونق گرفتن آن می شود و مخاطبان گسترده تری را با خود به همراه دارد.
این داور جشنواره داستان انقلاب، دانش و اعتقاد را یكی از شروط داستان نویسی دراین حوزه به شمار آورد و گفت: تنها تبحر و شناخت اصول اولیه در داستان نویسی ملاك نیست بلكه نویسنده ای كه در این مباحث قلم می زند باید اعتقاد ویژه ای نسبت به موضوع داشته باشد؛ وگرنه اثری كه تولید می كند اسمش كاریكاتور است و نه داستان.
تجار در پایان گفت: نویسنده باید البته در عین توجه به بدنۀ داستان خود از عنوانی كه برای كتاب خود انتخاب می كند نیز غافل نشود و به خوش آهنگی و زیبا بودن آن توجه كند و در عین حال از تكراری نبودن آن مطمئن شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب