امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7953 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر پیروز حناچی اعلام کرد؛

کنفرانس بلند مرتبه سازی از 19 تا 21 دی ماه برگزار می‌شود/سونامی بلند مرتبه‌سازی در راه است/ متاسفانه 80 پروانه ساخت برج داریم/ بلندمرتبه‌سازی در کشور بدون ضابطه انجام می‌شود

خبرایران : دکتر پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه 80 پروانه ساخت برج داریم که به دلیل آغاز شدن پروژه ساخت نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم.
کنفرانس بلند مرتبه سازی از 19 تا 21 دی ماه  برگزار می‌شود/سونامی بلند مرتبه‌سازی در راه است/ متاسفانه 80 پروانه ساخت برج داریم/ بلندمرتبه‌سازی در کشور بدون ضابطه انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه امروز با حضور «مهندس سید محمد بهشتی» رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر کنفرانس، «دکتر پیروز حناچی» معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، «دکتر محمدسعید ایزدی» معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و دبیر شورای راهبردی کنفرانس،«شادمهر راستین دبیراجرایی و اصحاب رسانه در باغ نگارستان برگزارو در این نشست خبری «دکتر پیروز حناچی» معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری اولین همایش بلندمرتبه سازی با بیان اینکه در طرح جامع شهر تهران پیش‌بینی‌هایی درباره بلندمرتبه سازی شده بود، گفت: هر چند در طرح جامع پیش‌بینی‌هایی در مورد بلند مرتبه‌سازی شده بود متاسفانه ضوابط به درستی در مرحله اجرا پیاده نشد.

دکتر حناچی تصریح کرد: متاسفانه از لحاظ حقوق شهروندی بلندمرتبه سازی برای همسایگان مزاحمت ایجاد می‌کند و عارضه‌هایی برای ترافیک و ساخت و ساز بوجود می‌آورد و تلاش می‌شود ضمن آنکه بلندمرتبه‌سازی را فرهنگ‌سازی کنیم، از این موضوع در طرح‌های توسعه کشور نیز استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که اصلاح تغییرات پهنه‌ها در دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی در حال بررسی است، تصریح کرد:‌ نتوانسته‌ایم سراغ آنهایی برویم که پروانه بلندمرتبه‌سازی را گرفته‌اند، چون شروع به ساخت کرده‌اند و متاسفانه 80 پروانه ساخت برج داریم که به دلیل آغاز شدن پروژه ساخت نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که بلند مرتبه‌سازی در ایران قاعده‌مند انجام نشده است، گفت: در طرح جامع تهران و کلانشهرها زون‌های (پهنه) بلند مرتبه‌سازی دیده شده که روی گسل قرار نگیرد.

حناچی با اشاره به ضرورت رعایت حقوق شهروندان در بلند مرتبه‌سازی بیان کرد:‌آیا اجازه داریم در زمان ساخت وارد مرز حاکمیت همسایه‌ها شویم، این قبیل بی‌توجهی‌ها تبعاتی را به دنبال دارد و تلاش می‌کنیم در کنفرانس بلند مرتبه‌سازی، ضمن رعایت حقوق شهروندی بلند مرتبه‌سازی را به سمت اصول اساسی خود هدایت کنیم.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات بسیاری برای بحث بلندمرتبه سازی در سطح جامعه شهر تهران در نظر گرفته شده است که در عمل کمتر به این ضوابط توجه شده است که نمونه بارز آن منطقه 22 تهران است.

درادامه این نشست خبری «دکتر محمدسعید ایزدی» مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این نشست با بیان این‌که بلند مرتبه‌سازی بهانه‌ای برای رقابت شهرها با هم بوده است، گفت: باید زمین را در مباحث مربوط به بلند مرتبه‌سازی مدیریت کنیم. در حال حاضر علاوه بر کلانشهرهایی مانند شیراز، اصفهان، تهران و... بلند مرتبه‌سازی در شهرهای کوچک مانند همدان نیز گسترش یافته، بدون این‌که این ساختمان‌ها از سازه مناسبی برخوردار باشند.

ایزدی تاکید کرد: برای مواجهه با این وضعیت باید همه سیاستمداران با هم جمع شده و نسبت به توقف،‌کنترل و هدایت این جریان (بلند مرتبه‌سازی) تصمیم‌گیری کنند و در حالی هنوز مسائل آپارتمان‌نشینی در ایران به درستی بررسی نشده که آنرا به ساختمان‌های پیچیده‌تر تعمیم می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بلند مرتبه‌سازی در دو دهه اخیر گسترش یافته است گفت: متاسفانه بلند مرتبه سازی یک نماد توسعه برای کشور محسوب می‌شود و کلان‌شهرها با بلندمرتبه‌سازی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و در حال حاضر باید راهی برای درمان این موضوع پیدا کنیم تا بلند مرتبه‌سازی به شهرهای دیگر راه پیدا نکند و هنوز آپارتمان‌نشینی در کشور فرهنگ سازی نشده، به سمت گسترش بلند مرتبه سازی رفته‌ایم.

در ادامه این نشست «سید محمد بهشتی» رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و دبیر اولین کنفرانس بلند مرتبه‌ساز با بیان اینکه در سالهای اخیر ساخت و ساز در ایران به دلایل سرمایه‌گذاری و بین‌المللی توانسته‌ یکی از بزرگترین ساخت وساز درون شهری در خاورمیانه به خود اختصاص دهد گفت: اما با توجه به توانایی‌های فنی و اجرایی هنوز این سوال باقی است که چرا تنها شرکت‌های محدودی در ایران اقدام به بلند مرتبه‌سازی کرده اند؟

وی عنوان داشت: از آنجایی که اصول ساخت و ساز پایدار شامل گستره‌ای وسیع از روشهایی ابتدایی تا پیچیده‌ترین فن‌آوری روز است مقوله تناسب روشهای اجرا با استانداردهای کیفی همواره به عنوان شاخصه‌ای کلیدی در این حوزه مورد توجه عموم بهره‌برداران بوده است و با توجه به سیر صعودی بلندمرتبه سازی که گاه به اقتضای شرایط اقتصادی بر مبنای مقرون به صرفه بودن و نه چندان بر اصول استانداردسازی تعریف شده است همچنین نیاز و خلا موجود در معرفی نشانهای تجاری نمونه سند ساختمان در نظر دارد اولین کنفرانس بلند مرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه را برگزار کندو این همان حقوق شهروندی است که باید رعایت شود.

بنابراین گزارش، اولین کنفرانس بلند مرتبه سازی در ایران و خاورمیانه از 19 تا 21 دی ماه 93 در مرکز همایشهای بین‌المللی با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌گردد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب