امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7982 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرآفرینش های ادبی حوزه هنری اعلام کرد؛

جوانان با استعداد استان های محروم را ببینیم/ ادبیات انقلاب اسلامی باید به جهان صادر شود/ آثار برگزیده جشنواره شعر انقلاب در قالب كتاب منتشرمی شوند

خبرایران :علیرضا قزوه مدیرآفرینش های ادبی حوزه هنری گفت:چهارمین جشنواره شعر انقلاب امسال در استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود و تلاش داریم این جشنواره ادبی حوزه هنری نیز در استان های محروم وارد شود.
 جوانان با استعداد استان های محروم را ببینیم/ ادبیات انقلاب اسلامی باید به جهان صادر شود/ آثار برگزیده جشنواره شعر انقلاب در قالب كتاب منتشرمی شوند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست رسانه ای چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب صبح امروز با حضور«علیرضا قزوه» مدیرآفرینش های ادبی حوزه هنری،« علی داوودی» دبیر هنری چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب و اصحاب رسانه در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار و دراین نشست خبری«علیرضا قزوه» مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری طی سخنانی اظهارداشت:چهارمین جشنواره شعر انقلاب امسال در استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود و تلاش داریم این جشنواره ادبی حوزه هنری نیز در استان های محروم وارد شود چرا كه ظرفیت های خوبی در این استان ها وجود دارد و منطقه سیستان و بلوچستان جزو مناطقی است كه نخستین اشعار فارسی در آن سروده شده است، اما نخستین كسانی كه در شعر فارسی كار كرده اند و بزرگان اساطیری و عرفان ایران متعلق به این سرزمین بوده اند.

وی عنوان داشت: سیستان همیشه در طول تاریخ چهره های درخشان داشته است و امروز هم این چهره ها وجود دارند و تنها باید چشم تماشا باز كنیم و جوانان با استعداد استان های محروم را ببینیم و سیستان و بلوچستان در سایه وحدت توانسته است شكوفا باشد،امروز دشمنان تلاش می كنند در همین سرزمین تفرقه ایجاد كنند و ادبیات به عنوان محمل آشتی و وحدت می تواند تمام قومیت ها را به هم نزدیك كند.

مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری تصریح کرد:حوزه هنری حدود ۴۰ مركز در كشور دارد،شاید ادبیات در روزگاری برای حوزه هنری به عنوان اولویت مطرح نبوده است اما طی سال های اخیر، این نهاد انقلابی ، ادبیات را در اولویت كاری خود قرار داده است. نظارت دقیقی بر برنامه های ادبی مراكز استانی خواهیم داشت و همچنین جشنواره های ادبی حوزه هنری و برخی برنامه های معتبر استان ها را به صورت بین المللی برگزار خواهیم كرد.

وی خاطرنشان كرد: جشنواره شعر انقلاب در كنار دیگر جشنواره های حوزه هنری تلاش می كند تا چهره های شاخص استان های كشور را شناسایی كند و در این زمینه و به ویژه در بعد ادبیات حوزه هنری تا به حال بسیار موفق عمل كرده است و همیشه ظرفیت ادبی كشور كسانی نیستند كه در جشنواره ها شركت می كنند، شاعرانی همچون سلمان هراتی و قیصر امین پور هیچ گاه در مسابقه یا جشنواره ای شركت نكردند و مطرح شدند. نباید ملاك این باشد كه كسانی كه در جشنواره ها مقام می آورند بهترین ها در شعر كشور هستند.

مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به این كه در جشنواره های ادبی حوزه هنری جایزه ملاك نیست، عنوان كرد: در این جشنواره ها شاعران جوان و گمنام شهرستان ها را معرفی می كنیم و در نهایت می خواهیم سلمان هراتی ها راهشان را پیدا كنند و به چیزی كه حقشان است برسند. برای ما مهم این است كه پیش از انقلاب در استانی مثل بوشهر اگر ۱۰ سال می گذشت یک كتاب آیینی منتشر می شد، اما امروز هر سال در این استان حدود ۳۰ كتاب آیینی چاپ و منتشر می شود.

وی با بیان این كه در كشورمان مسابقات و جشنواره های ادبی زیادی در طول سال برگزار می شود تصریح كرد: باید تلاش كنیم جشنواره های ادبی و هنری ادامه دار باشد و قدمت آن ها حتی به ۴۰۰ سال برسد. در هندوستان و در قلعه سرخ شهر دهلی كه حدود ۴۰۰ سال پیش ساخته شده است و جشنواره سراسری شعر انقلاب در چند سال آینده باید به صورت بین المللی و در كشورهای دیگر برگزار شود تا بتوانیم ادبیات انقلاب اسلامی را صادر كنیم.

قزوه از انتشار آثار برگزیده جشنواره شعر انقلاب در قالب كتاب خبر داد و گفت: در جشنواره های دیگر حوزه هنری همچون داستان انقلاب و یا شعر و داستان جوان سوره هر سال آثار برتر در قالب كتاب هایی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ می رسند و در این جشنواره نیز این روند ادامه خواهد داشت.

در ادامه این نشست خبری«علی داوودی» دبیر هنری چهارمین جشنواره سراسری شعرانقلاب ابرازداشت: شعر انقلاب جریان شناخته شده ایی است،موضوعات تاریخی، شخصیت‌های انقلابی، دفاع مقدس، ‌شعر آئینی با نگاه انقلابی، برون مرزی و جهان اسلام و بیداری اسلامی و موضوعاتی از این دست را می توان به عنوان شعر انقلاب دانست و با گذشت چند سال از انقلاب اسلامی شاهدیم كه جوان‌ترها در شعرشان نمود این نوع موضوعات وجود دارد.

وی افزود: برخی می پرسند چرا شركت كنندگان هر سال افرادی مشخص و تكراری هستند. من می گویم چرا نباید باشند، حضور كسی كه درخشیده است و در جشنواره های دیگر هم مقام آورده است در این جشنواره، نشان از اعتبار آن دارد. البته امسال چهره های جدیدی در جشنواره حضور دارند و فصل ظهور و بروز یك شاعر در جشنواره ها است و نمی توان گفت شاعران جشنواره ایی شده اند. همچنین انتقاداتی به مقدار جوایز جشنواره ها می شود.

دبیر هنری چهارمین جشنواره سراسری شعرانقلاب یادآورشد: من در این زمینه می خواهم بگویم مگر كل هزینه جشنواره ادبی در كشورمان چه میزان است كه انتظار داریم جوایزی با ارقام بالا برای جشنواره های ادبی تعیین شود. البته نگاه مادی به مقوله فرهنگ اشتباه است و اگر كسی بخواهد تنها به خاطر جایزه در جشنواره ها حضور پیدا كند راه به جایی نخواهد برد.

وی با تاكید بر اینكه ۷ نفر آثار را مورد بررسی قرار داده‌اند رتبه‌بندی برترین‌ها را مناسب ندانست و توضیح داد: متاسفانه سیتم رتبه بندی اشكالاتی ایجاد كرده است، باید روند اصلاح شود زیرا همه آثار برگزیده هستند و تهران به دلیل برگزاری جشنواره ‌های متفاوت و گوناگون اشباع شده است و جشنواره‌ها باید زودتر از این ها به استان‌ها می رفتند و از این رو تلاش كردیم در استان سیستان و بلوچستان همزمان با هفته وحدت و میلاد نبی اكرم(ص) این جشنواره را برگزار كنیم.

دبیر چهارمین جشنواره شعر انقلاب عنوان داشت: در این جشنواره ۵۷۵ اثر از سوی ۱۷۱ شاعر ارسال شده است. در بخش مجموعه شعر ۷۵ اثر، تك اثر ۴۶۹ اثر، پژوهش ۲۳ اثر و بومی ۸ اثر رسیده است و در بخش مجموعه شعر، ۳۳ اثر سنتی ۴۲ اثر نیمایی و مجموع آثار ۷۵ اثر است، در بخش تك اثر از مجموع ۴۶۹ اثر ۲۸۴ شعر سنتی و ۱۸۵ شعر نیمایی است، در بخش پژوهش از مجموع ۲۳ اثر ۱۵ مقاله و ۸ كتاب واصل شده است ضمن اینكه ۵۷ زن و ۱۱۴ مرد شركت كنندگان را تشكیل می‌دهند.

داوودی حضور زنان را مهم برشمرد و با قیاس آثار این دسته از شاعران با گذشته اعلام كرد: آثار زنان نسبت به دو دهه گذشته به لحاظ قوت، تنوع و نگاه قابل مقایسه با گذشته نیست واز «عباس باقری» به عنوان چهره شاخص ملی در جشنواره شعر انقلاب تقدیر خواهد شد. در كنار باقری، آقای سرحدی و بیجارزهی، دو چهره ادبیات بومی استان نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

بنابراین گزارش، چهارمین جشنواره شعر انقلاب همزمان با هفته وحدت و میلاد نبی اكرم(ص) در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد. شب شعر، كارگاه ادبی و تقدیر از چهره‌ها از جمله برنامه‌هاست. این مراسم در ۱۴ و ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب