امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7991 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران خبرداد؛

ارتباط منطقی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی با تئاتر وجود ندارد/ تاتر دانشگاهی نباید تقلیدی از تاتر حرفه ای باشد/ جسارت ویژگی جشنواره دانشجویی است

خبرایران: مجید سرسنگی رئیس جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران گفت: تئاتر دانشگاهی، تئاتری خاص است و تقلیدی از تئاتر حرفه ای به حساب نمی آید و از مهمترین ویژگی های این تئاتر نیز ارتباطی است که با علم، دانش و آموزش برقرار می کند.
ارتباط منطقی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی با تئاتر وجود ندارد/ تاتر دانشگاهی نباید تقلیدی از تاتر حرفه ای باشد/ جسارت ویژگی جشنواره دانشجویی است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران صبح امروز با حضور«مجید سرسنگی» رئیس هجدهمین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران ، «دکتر حسین میرزایی» مدیر کل فرهنگی وزارت علوم ،« امیر مرسلی» دبیرجشنواره و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری«دکتر حسین میرزایی»  مدیر کل فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه همکاران رسانه عضو اصلی هر رخداد فرهنگی هستند گفت: حضور رسانه ها باعث می شود که همه امور کشور به نحو احسن پیگیری شود. البته برخی از رسانه ها اعلام کرده بودند که بوی تعطیلی از جشنواره تاتر دانشجویی می آید که این موضوع به هیچ عنوان مد نظر حوزه وزارتی نبوده است.

دکتر میرزایی تصریح کرد: وزارت علوم در اداره کل فرهنگی وظایف زیادی برعهده دارد و یکی از مهمترین آنان برگزاری جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی است . امسال قدری تغییر در مکانیزم های جشنواره صورت گرفته ولی اصل آن با تغییر دولت ، تغییر محسوسی نکرده است و امیدوارم امسال بتوانیم جشنواره را در بهترین حالت برگزار کنیم چون برپایی این رویداد هنری یکی از وظایف ما در حوزه دانشجویی به حساب می آید. معتقدیم سهم دانشجو در پرداخت بلیت نیز نباید بیش از یک سوم باشد. به همین علت در تلاش هستیم که بقیه هزینه های بلیت یک نمایش را وزارت علوم تقبل کند.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که کانون تاتر در سالهای آینده مشارکت بیشتری در تصمیم گیریها داشته باشند خبر داد فعال سازی کانون های تئاتر که متاسفانه این روزها فعالیت محسوسی ندارند در دستور کار ما قرار دارد. ضمن اینکه با مشارکت و مساعدت مدیرگروه‌های نمایش و اساتید دانشگاه ها تلاش داریم این دوره از جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنیم.

درادامه این نشست خبری «مجید سرسنگی» رئیس هیجدهمین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران طی سخنانی اظهارداشت: اولین شرط رشته کارگردانی این است که کارگردان باید متن مناسبی را برای اجرای خود برگزیند بنابراین اگر کارگردانی آنقدر درک حرفه ای از شرایط نداشته باشد و متنی را انتخاب کند که مناسب جامعه نباشد همان بهتر که از گردونه تاتر خارج شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر ارتباط منطقی بین آموزش و پرورش، آموزش عالی و محیط حرفه ای تئاتر وجود ندارد اظهار داشت: در این دوره تلاش کردیم تصمیم گیری‌ها در شورای مشورتی به شکل جمعی باشد و سلیقه فردی تاثیری در تصمیم گیری ها نداشته باشد.

سرسنگی گفت: یکی از ویژگی های جشنواره دانشجویی، جسارت آن است که می تواند همراه با تغییرات باشد. جشنواره تئاتر دانشگاهی در دوره‌ای آنقدر بخش‌های زیادی را در خود داشت که مساله اصلی یعنی اجرا در لابه‌لای این همه بخش گم می‌شد اما در جشنواره هجدهم ما بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی را از بخش اجرا جدا کرده‌ایم. بدین ترتیب قرار است از طرف دبیرخانه در آذر ماه جشنواره پژوهش های تئاتری و در دی ماه در جشنواره نمایشنامه نویسی برگزار شود.

رئیس جشنواره تاتر دانشگاهی خاطر نشان کرد: تئاتر دانشگاهی، تئاتری خاص است و تقلیدی از تئاتر حرفه ای به حساب نمی آید و از مهمترین ویژگی های این تئاتر نیز ارتباطی است که با علم، دانش و آموزش برقرار می کند و شعار یک جشنواره دانشجویی می تواند «تئاتر امروز برای فردا» باشد، به این منظور که امروز تجربه اش می کنیم تا فردا برای تئاتر از آن استفاده کنیم،

سرسنگی افزود: در تلاش هستیم که روی کارگاه های آموزشی و سخنرانی ها تمرکز داشته باشیم تا استادان برجسته به ایران دعوت شوند. همچنین امیدوارم بتوانیم این تسهیلات را برای هنرمندان شهرستانی فراهم کنیم که آنها نیز بتوانند در تمام طول جشنواره در تهران حضور داشته باشند و اجراها را ببینند.

وی عنوان داشت: برگزیدگان بخش مدرسین و دانشجویان مثل سال گذشته می توانند در سالن های حرفه ای تماشاخانه ایرانشهر اجرای عمومی داشته باشند بنابراین روی کیفیت آثار تمرکز ویژه ای داشته باشیم و من همیشه با اختتامیه جشنواره های تاتر دانشگاهی معترضم و به همین دلیل یا در این مراسم ها حضور ندارم یا خیلی دیر به اختتامیه می روم چرا که برخی ها معتقدند چون این اختتامیه جشنواره دانشجویی است حالا هر دانشجویی هر توهینی که دلش خواست می تواند نسبت به مسئولین و یا دیگران داشته باشد. کسانی که در این مراسم هو می کنند یا سوت بلبلی می زنند همان آدم هایی هستند که در تاتر کشور جایی نخواهند داشت.

سرسنگی یادآورشد: یکی از عزاهای هر دبیرخانه این است که اختتامیه جشنواره را چگونه برگزار کند چون آدم هایی در این مراسم ها حضور پیدا می کنند که نه تنها تاتری نخواهند شد بلکه چهره ای از دانشجویان را نشان می دهند که چهره واقعی دانشجو نیست و یکی از وظایف تاتر پرداختن به مشکلات و معضلات اجتماعی است و انتظاری را هم که از دانشجو می رود همین است که با دید انتقادی، معضلات اجتماعی را بیان کند. اساس تاتر این است که معمولا با سیاست سروکار دارد چرا که یک مساله اجتماعی و انتقادی را مطرح می کند.

وی ادامه داد: ما در کشوری به نام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم که دارای یک نظام فرهنگی است و این نظام فرهنگی حدود کار را برای ما مشخص کرده است. متاسفانه یک زمانی در کارهای دانشجویی به تقلید از کارهای حرفه ای باب شده بود که مرتب کاراکترها به همدیگر ناسزا می گفتند و حرفهای رکیک می زدند یا یک زمانی، کارهای دانشجویی به صورت نامتعارفی به مسائل جنسی می پرداختند که هیچ ربطی هم به موضوع تاتر نداشت و برای همین است که معتقدم تاتر دانشگاهی نباید تقلیدی از تاتر حرفه ای باشد.

سرسنگی با بیان اینکه مردم ما نسبت به برخی از مسائل حساس هستند تصریح کرد: نباید اینگونه تصور شود که تاتر دانشگاهی یعنی اینکه ما فکر کنیم فضایی باز شده که ما هر آنچه را که می خواهیم روی صحنه بیان کنیم و یا اینکه به هر کسی که دلمان خواست توهین کنیم. اتفاقا کارهای دانشجویی اگر نگاه انتقادی هم دارند یک نگاه درست در جهت اصلاح امور است و انتقاد نمی کنند که فقط خودشان را در معرض تشویق های دیگران قرار بدهند و نقش اپوزیسیون را بازی کنند و حتما نمایش هایی که مضامین اجتماعی و سیاسی داشته باشند جزو نمایش های حاضر در جشنواره خواهند بود.

 درادامه این نشست خبری «امیر مرسلی» دبیر جشنواره نیز در این نشست خبری گفت: در این دوره بخش دریافت متون کاملا حذف شده است چون پروسه وقت گیری به حساب می آمد. بنابراین از امروز که فراخوان جشنواره روی سایت قرار می گیرد، علاقه مندان فرصت دارند تا برای ثبت نام اقدام کرده و خود را برای بازبینی آماده کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره بخش دانشجویان تئاتری و غیرتئاتری دیگر وجود ندارد و تنها یک بخش به نام بخش بین الملل فعال است اظهار داشت: در چند سال گذشته نیز جشنواره «مناطق» به فراموشی سپرده شده بود اما امسال در ۲ منطقه از کشور این جشنواره برگزار خواهد شد و برگزیدگان این مناطق به جشنواره دانشگاهی تهران راه پیدا خواهند کرد و در هفته اول شاهد برگزاری ورک شاپ های خارجی و داخلی خواهیم بود و از دوم خرداد ماه نیز آثار صحنه‌ای اجرا خواهند شد.

بنابراین گزارش، هجدهمین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران از ۲۶ اردیبهشت تا ۹ خرداد ماه برگزار خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب