امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8039 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دلار وارد کانال 3600 تومان شد/گرانی ارز با شیب ملایم!

خبر ایران: بازار ارز همچنان متلاطم است، این را از رفت و آمدهای مردم در خیابان فردوسی به خوبی می‌توان دریافت. قیمت مدام بالا و پایین می رود و البته روند صعودی‌اش بر نزول نرخ در کف بازار، می‌چربد. شاید دولت هم بدش نمی‌آید قیمت ارز کمی بالا رود تا بلکه بخشی از کسری بودجه خود که به واسطه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی حادث خواهد شد را جبران کند.
دلار وارد کانال 3600 تومان شد/گرانی ارز با شیب ملایم!

 بر اساس این گزارش، شاخص قیمت دلار در بازار تهران مدام بالا و پایین می‌شود اما گویا قصد ندارد از محدوده 3500 تومان، پایین تر بیاید. این را نرخ‌هایی که در اوج معاملات هر روز در فاصله چهارراه استانبول تا میدان فردوسی به خوبی می‌توان دید.

البته برخی از مغازه داران هم شاید خود آب به آسیاب این نوسان ارزی می ریزند و بدشان هم نمی آید تا از دلارهای مانده در پستوهایشان، سود بیشتری ببرند. در مقابل، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنان بر این باور است که افزایش نرخ ارز قابل ملاحضه نبوده است و برهمین اساس، نباید نگران باشیم.

دو هفته ای هست که دولت بر این خوش باوری است که نرخ ارز صعود جدی نخواهد داشت، اما حرکت ریز و ملایم آن به سمت صعود اندکی این خوش باوری را به یک بی‌تدبیری شبیه می سازد. شاید اسدالله عسگراولادی، تاجر کهنه کار بازار تهران همین روزها را تصور کرده بود که هشدار داد دولت باید برنامه مدون داشته باشد و اگر ظرف 20 روز نتواند بازار را مدیریت کند، باید منتظر یک سونامی ارزی بود.اما همچنان مقاماتی دولتی اصرار دارند که بگویند در بازار ارز اتفاقی نیفتاده است، البته شاید هم دولت بدش نیاید که اندکی هم که شده نرخ دولتی را مطابق با بازار آزاد، بالا برد تا بتواند بخشی از کسری بودجه خود را که ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است، جبران کند.

علی طیب نیا در روزهای اخیر اعلام کرده است که شرایط ارزی کشور مناسب است و بانک مرکزی، توان لازم را برای مدیریت بازار ارز را دارد. او به این نکته نیز اشاره کرده که با تکیه بر همین توان ارزی، دیگر شاهد جهش قیمت ارز مشابه آنچه قبلا رخ داده نخواهیم بود.

وزیر اقتصاد گفته، آنچه در گذشته تاثیر در بازار ارز داشت حجم قابل ملاحظه نقدینگی طی چند سال قبل بوده و پتانسیل قیمت ارز روی هم انباشه و به یک‌باره آزاد شد؛ در شرایط فعلی نگران افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز نیستیم اما ممکن است نوسانات محدودی مانند سایر بازارها در بازار ارز هم رخ دهد.

البته ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز در قامت متولی اصلی بازار ارز، تاکنون اقدامی جدی برای کنترل بازار انجام نداده است و شاید او هم بر نگران بازار ارز نیست.

اما فعالان اقتصادی بر این باورند که باید دولت هرچه سریعتر برنامه ای جدی برای کنترل نوسانات هرچند اندک بازار ارز داشته باشد، چراکه اگر هم به گفته دولتمردان، همین نوسان با میزان ناچیز باز هم قرار باشد ادامه یابد، نااطمینانی از وضعیت آینده بازار و بیم گران شدن، همه را به چهارراه استانبول خواهد کشاند تا حداقل برای بحران ارزی که ممکن است ناشی از کمبود ارز و افزایش قیمت به وجود آید، خود چاره سازی کنند و تا کار به سهمیه و سهمیه بندی نکشیده، خود گلیم خود را از آب بیرون کشند.

ظرف یک ماهه اخیر حدود 10 درصد قیمت ارز در بازار افزایش یافته است. به عبارت دیگر، 30 روزه از ارزش پولی ملی حدود 10 درصد کاسته شده است.قیمت دلار در بازار آزاد که تقریبا در نرخ بالای 3500 تومان تثبیت شده است، با بی‌تدبیری دولت می‌تواند به زودی وارد کانال 3600 تومان شود. البته بعید است دیگر دولت بگذارد دلار وارد کانال 3600 تومان شود، چراکه در آن صورت هزینه های خاصی برای آن به دنبال خواهد داشت.به هر حال باید منتظر بود و دید که دولت چه تدبیری برای بازار ارز در روزهای آینده خواهد اندیشید یا اینکه باید همچنان شاهد گرانی ارز با شیبم ملایم باشیم.

  گرانی ارز شیب ملایم بازار ارز

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب