امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 804 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کاظم جلالی تشریح کرد؛

اینکه از فتنه به عنوان یک سوءتفاهم یاد کنیم، غلط است/ اتفاقات عاشورای 88 اوج رذالت فتنه‌گران بود

خبرایران: کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس گفت: اینکه از اساس فتنه به عنوان یک سوء تفاهم یاد کنیم غلط است و مردم عملا در 9 دی بصیرت خود را نشان دادند که پای انقلاب، نظام، کشور و ارزش های دینی و ولایت خودشان هستند.
اینکه از فتنه به عنوان یک سوءتفاهم یاد کنیم، غلط است/ اتفاقات عاشورای 88 اوج رذالت فتنه‌گران بود

به گزارش خبرایران، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس در گفتگو با«نسیم» به تشریح حوادث فتنه 88 پرداخت.

 

 ریشه های فتنه سال 88 را در کجا می‌بینید؛ ذات این فتنه از کجا شکل گرفته و دلایل شکل‌گیری آن را چه می‌دانید؟

 

- اصل "فتنه" یک مبنای توطئه ای علیه نظام جمهوری اسلامی دارد، چرا که دشمنان خارجی ما همواره چشم طمع بسته‌اند تا از برخی مسائل داخلی ما به نوعی در جهت تضعیف و تغییر نظام سوء‌استفاده کنند لذا حوادثی که در ایران در هرزمانی اتفاق افتاده است ولو "حوادث صنفی" مورد سوءاستفاده دشمنان ما قرار گرفته است.

 

برخی می‌خواهند بیان کنند که فتنه یک سوءتفاهم جزئی بود و یا به عبارت دیگر می خواهند آن را تقلیل دهند، براین اساس ابعاد این فتنه را چه مولفه هایی در برمی گیرد، در ایام فتنه چه اتفاقاتی افتاد و هزینه های تحمیلی آن به نظام چقدر بود؟

 

- با نگاهی به تاریخ کشور می‌بینیم که نارضایتی‌های صنفی‌ای که در کشور ایجاد می‌شد بهانه‌ای برای تلاش و سوءاستفاده دشمنان جهت تضعیف نظام قرار می گرفت؛ مسائل انتخابات 88 نیز یک امر داخلی بود که سازوکار کاملا قانونی برای رفع هرگونه شبهه احتمالی ایجاد شده در روند انتخابات هم موجود بود و در نهایت این قانون بود که فصل الخطاب قرار گرفت اما دراین ماجرا عده ای به دنبال دور زدن قانون بودند و دشمنان نیز با سوء استفاده از وضع موجود تلاش کردند تا برخی از مسائل موجود را برجسته نشان دهند.

 

چرایی تاکید رهبر معظم انقلاب بر فراموش نکردن ابعاد فتنه را چه می دانید؟

 

نظام جمهوری اسلامی که تا آن زمان بیش از 30 انتخابات را برگزار کرده بود؛ همه سازوکارهایی که در انتخابات های سالهای قبل از 88 وجود داشت در این انتخابات هم اعمال شد و پدیده عجیبی اتفاق نیفتاده بود که برخی بخواهند از آن سوء استفاده کنند لذا در یک جمله می توان گفت فتنه 88 یک توطئه طراحی شده علیه جمهوری اسلامی ایران بود و با استفاده از فضای رسانه‌ای و برخی شبهه هایی که بوجود آمده بود اما در قالب قانون قابل حل شدن بود، فتنه بزرگی در گرفت که به سمت ایجاد اختلال و آسیب به نظام پیش می رفت. فتنه واقعیتی است که در کشور اتفاق افتاد و قابل پنهان شدن نیست، به هر حال فتنه یک واقعیت بود و در آن روزهای سخت فراموش شدنی نیست.

 

بعد از نطق شما در مجلس و استفاده شما از واژه "کاسب فتنه" برخی معترض شدند که شما معتقد به فتنه و پیگیری آن و برخورد قانونی با فتنه گران نیستید، پاسخ شما به این افراد چیست؟

 

  بنده در قالب کمیته های مختلف در بطن برنامه های آن روز بودم و شاهد بودم که چه اتفاقات ناگواری در کشور اتفاق افتاد، لذا اینکه از اساس فتنه به عنوان یک سوء تفاهم یاد کنیم غلط است و مردم عملا در 9 دی بصیرت خود را نشان دادند که پای انقلاب، نظام، کشور و ارزش های دینی و ولایت خودشان هستند. اما سخنی که بنده مطرح کرده بودم این بود که طبق بیانات رهبری در خصوص فتنه باید با هوشیاری برخورد کرد تا کاملا بتوان ریشه های فتنه و فتنه گری را در داخل کشور شناخت؛ بعضی از دوستان قصد دارند با طرح واژه فتنه همه را محکوم کنند و برداشت های تنگ و تاریک سیاسی و جناحی خودشان را از این توطئه ای که اتفاق افتاد برگیرند. سخن ما این است که 9 دی یک حماسه بزرگ ملی است که با هدایت و راهنمایی رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و توطئه ها خنثی شد، لذا کسی نباید 9 دی را به نوعی مصادره به تفاسیر خود کند. در همان ایام فتنه خیلی ها از جمله بنده شفاف عمل کردیم ولی بعضی از دوستان این ماجرا را برای جریانات سیاسی و جناحی خود استفاده می کنند که به نظر می رسد این هم کوچک کردن خود حادثه و هم به نوعی کوچک کردن حماسه بزرگی به نام 9 دی است، بحث ما این است که افراد نباید از این حماسه بزرگ در جهت اهداف تنگ و تاریک جناحی خود استفاده کنند. متاسفانه در حوادث سال 88 به لحاظ رسانه ای یک جریان بسیار بزرگی علیه نظام شکل گرفته بود و حتی این جریان رسانه ای به برخی از به شبهات افرادی که دچار شک و شبه بودند دامن می زد در حالی که مسئولین نظام از جمله مقام معظم رهبری همه تلاششان این بود که مسائل در چارچوب قانون حل و فصل شود.

 

 نقش بیگانگان و رسانه ها و سفارتخانه های آنها در این فتنه چیست و در مقابل نقش رهبری معظم انقلاب در خاموش کردن آتش فتنه را چه می دانید؟

 

- تعیین وقت مجدد برای بررسی جهات امر در انتخابات ریاست جمهوری از سوی دستگاههای نظارتی برای اولین بار بود که اتفاق افتاد و مقام معظم رهبری در انتخابات فرصتی 5 روزه را جهت اظهار نظرمجدد دستگاههای نظارتی تمدید کردند و حتی خودشان با مسئولین ستاد های کاندیداهای انتخاباتی جلسه گذاشتند که این اوج وفاداری به مردم را نشان می دهد؛ ایشان در آن جلسه به افرادی که آمده بودند گفتند هر آنچه شبهه و مساله دارند مطرح کنند اما حقیقتا سخن درخوری وجود نداشت، خود ما هم در آن ایام ملاقات هایی را با آقایان کاندیداها داشتیم هیچ سخن موجهی برای آن ادعایی که در زمینه تقلب مطرح شده بود وجود نداشت لذا فضای رسانه ای که در خارج از ایران ایجاد شده بود و دشمنان ایران بر آن دامن می زدند یک فضای سنگینی را به وجود آورده بود. در همان ایام هم برخی از سفارت خانه های خارجی به نوعی دخالت می کردند و این هم مطلب پنهانی نیست چرا که سران برخی ازکشور های غربی از جمله آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی اظهار نظرهای مداخله جویانه ای نسبت به ایران کرده بودند و بسایر از این حوادث ذوق‌زده شد بودند و این ذوق ذدگی را پنهان نمی کردند، وقتی رؤسای آنها با ذوق زدگی اظهار نظر آشکار داشتند طبیعی بود که سفارت خانه هایشان نیز چنین خط مشی را دنبال کنند

 

فتنه گران در روز عاشورا به میدان آمدند در صورتی که هر تحلیلگر آماتوری هم می داند که عناد با حضرت اباعبدالله براى مردم ایران غیر قابل توجیه است و قطعا مردم به پای می خیزند پس اینها با چه انگیزه یا هدف یا تحلیلی به میدان آمدند؟

 

- اینکه آن اتفاقات در روز عاشورا افتاد اوج رذالت است و نشان دهنده این است که ملت را نشناختند ضمن اینکه نشان داد از هر مسیری که رفتند نتوانستند موفق شوند و در نهایت عملا ملت در برابر خواسته های آنها مقاومت کرد؛ کل این اتفاقات هم در تهران بود و به شکل رقیق در چند شهر بزرگ. عملا در عمده کشور چنین مساله ای مطرح نبود، لذا دشمن موفق نشد این جریان را به یک شورش ملی تبدیل کند.

 

شما براى جلوگیری از فتنه و ابعاد خسارت بار آن چه کاری انجام دادید؟ عملکرد شخصی و همینطور مجلس را در پاسخ به فریاد" این عمار" رهبری چگونه ارزیابی می کنید؟

 

-عملکرد مجلس در خنثی سازی فتنه 88 بسیار مهم و قابل توجه بود، خیلی ها تلاش کردند تا نشان دهند نظام خاصیت خودترمیمی ندارد اما با عملکرد مجلس این تفکر آنها مورد توجه قرار نگرفت، در واقع مجلس ضمن پیگیری منویات رهبری و حرکت جهت خنثی سازی این توطئه بخش های نرم افزاری آن را در دست گرفت و نشان داد که نظام خاصیت خود ترمیمی دارد. مجلس در آن زمان کمیته های مختلفی را تشکیل داد و عملا هم در مقابل آن جنگ رسانه ای که علیه کشور ایجاد شده بود توانست با تبیین دقیق واقعیت ها و با ملاقات کاندیداها و همچنین ورود به برخی حوادثی که اتفاق افتاده بود هم روشنگری کند وهم اگر در زمینه هایی تصوراتی ایجاد شده بود با آنها برخورد کند که البته شرح مفصل آن مستلزم گفتگوی جداگانه ای است

 

 در مورد انتخابات یازدهم اخیر برخی می گویند که اعلام پیروزی براى آقای روحانی با این درصد آرا سند امانتداری نظام است، نظر شما چیست؟

 

  تحلیل درست این است که نظام جمهوری اسلامی ایران در تمامی انتخابات ها همواره امانت دار بوده است؛ بنده و امثال من که از انتخابات 88 دفاع می کنیم حتی ممکن است نقدهای جدی ای نسبت به منتخب 88 داشته باشیم اما معتقدیم که با نقد به منتخب نمی شود اساس انتخابات را زیر سوال برد لذا فکر می‌کنیم آنچه برخی اذعان می کنند که در انتخابات سال 92 اتفاق ویژه‌ای افتاد و یا سازو کار منحصر به فردی اعمال شد، غلط است چرا که ساز و کار انتخاباتی نظام ما همواره ثابت وسالم بوده و در هیچ زمانی به سلامت آن خدشه وارد نشده است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب