امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8042 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

کارشکنی دوباره آمریکا در رسیدن به توافق هسته ای؛

دورخیز سنا برای اعمال فشار بیشتر/ وضع تحریمهای تازه علیه 9 شخصیت حقیقی و حقوقی ایران

خبرایران:دولت آمریکا تحریم هایی علیه 9 شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی با ادعای تلاش آنها برای نقض تحریم های آمریکا علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان اعمال کرد.
دورخیز سنا برای اعمال فشار بیشتر/ وضع تحریمهای تازه علیه 9 شخصیت حقیقی و حقوقی ایران

به گزارش خبرایران ، آمریکا این افراد را همچنین به حمایت از نقض حقوق بشر در ایران متهم کرده است.  مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کردند این اقدام بخشی از تلاش ها برای اجرای تحریم های موجود همزمان با مذاکرات هسته ای با ایران است.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: هرچند ما از اعمال تحریم های جدید مرتبط با موضوع هسته ای در حین مذاکرات حمایت نمی کنیم، اما در گفتار و عمل تصریح کرده ایم که به اجرای تحریم های موجود ادامه خواهیم داد. بر اساس این بیانیه، تحریم های جدید شامل یک مقام ایرانی بانک آسیا، چهار شهروند ایرانی مقیم خارج، یک تبعه افغان و یک شرکت مستقر در دبی به دلیل نقش آنها در کمک به دولت ایران برای دستیابی به دلار و دو شرکت نرم افزاری ایرانی است.

در همین حال، لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکا روز شنبه هفته جاری در جریان سفر به فلسطین اشغالی و هنگام شرکت در یک کنفرانس خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت که مجلس سنای امریکا که اکنون تحت کنترل جمهوریخواهان است دور تازه ای از تحریم علیه ایران را در ماه ژانویه به رای خواهد گذاشت. وی افزود: علاوه بر این، هر توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران پیش از برداشته شدن تحریمها باید به تصویب کنگره امریکا برسد. نتانیاهو نیز که در کنار سناتور آمریکایی ایستاده بود، با خطرناک خواندن ایران گفت: آنچه مورد نیاز است، تحریم های بیشتر و قوی تر علیه ایران است.این در حالی است که باراک اوباما گفته است که به بهبود مناسبات با تهران و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای خوش بین است.از سوی دیگر، محمدجواد ظریف بارها، اینگونه تحریم ها را مغایر با روح توافقنامه ژنو دانسته و هشدار داده است که اینگونه اقدامات راه رسیدن به توافق نهایی را پیچیده تر می کند. ظریف در عین حال تاکید کرده که ایران تعهد دارد مذاکرات به سرانجام برسد. این افراد و شرکت‌ها عبارتند است:

- حسین زیدی

- سید کمال یاسینی

-عزیزالله اسدالله قلندری، تبعه افغان با ادعای انتقال دلار به ایران

- اسدالله سیفی

- تیمور عامری

- آناهیتا نصیر بیک، عضو بانک آسیا

- شرکت بلفاست جنرال تریدینگ

 آمریکا همچنین دو شرکت ایرانی را با ادعای کمک به «نقض حقوق بشر» در فهرست سیاه قرار داده است. این دو شرکت عبارتند از:

- فناوری نرم‌افزاری دوران

- شرکت آبیسک (Abyssec)

به طور کلی باید گفت طرح احتمال تشدید تحریم ها از سوی کنگره چه بر اساس فضای رقابتی جمهوری خواهان و دموکرات ها طرح شده باشد و چه بر اساس یک هماهنگی عملیاتی از سوی دولت و کنگره برای تحت فشار قرار دادن ایران بر روی میز مذاکره طراحی شده باشد، نشان از آن دارد که هم ایران و هم آمریکا هیچ کدام رغبتی به انعقاد یک توافق بد ندارند.

عده ای نیز معتقدند تهدیدهای مطرح شده از سوی کنگره، در جهت اهرم فشاری برای امتیاز گرفتن از ایران بر روی میز مذاکره است؛ چرا که در حین مذاکرات هسته ای در طول دو سال گذشته بارها کنگره و حتی دولت آمریکا از احتمال تشدید تحریم ها سخن گفتند. برخی نیز معتقدند آمریکایی ها تا زمانی که ایران را در موضوع هسته ای وادار به عقب نشینی جدی ننمایند حاضر به توافق هسته ای نخواهند شد. بر اساس این نگاه، آمریکایی ها بعید هم هست که راضی به از دست دادن اهرم فشار خود در قبال ایران یعنی همان تحریم ها  باشند. این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران دیروز در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود که ایران خواهان لغو همه تحریم ها به صورت یکجا است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب