امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8045 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

درخواست الازهر از ایران؛

ناسزا به صحابه پیامبر و همسران ایشان را حرام اعلام کنید

خبر ایران: الشرق الاوسط نوشت: الأزهر از ایران خواست با صدور فتوایی صریح، ناسزا گفتن به صحابه پیامبر و همسران ایشان را قاطعانه حرام اعلام کند.
ناسزا به صحابه پیامبر و همسران ایشان را حرام اعلام کنید

یک منبع مسئول در موسسه الأزهر گفت «دکتر احمد الطیب، شیخ الأزهر با محمد محمودیان، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره دیدار کرد. محمودیان در این دیدار مراتب قدردانی کشورش را از تلاش های شیخ الأزهر در زمینه وحدت امت اسلامی و نقش بزرگ آن در مقابله با تلاش های دشمنان اسلام برای شعله ور کردن جنگ‌های فتنه جویانه بین پیروان مذاهب اسلامی به شیخ الازهر ابلاغ کرد». این منبع به الشرق الاوسط گفت: «نماینده ایران بر تلاش‌های تهران برای تعامل با الأزهر و نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین سنی‌ها و شیعیان تاکید کرد» و نقش الأزهر را در مقابله با تروریسم و افراط گرایی که کشورهای اسلامی را هدف قرار داده است ستود.

الأزهر از ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «مبارزه با افراط گرایی» که سوم دسامبر در قاهره برگزار شد دعوت کرد. دکتر احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران و نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس، در آن زمان به الشرق الاوسط گفت «در دوره آینده شاهد همکاری قاهره و تهران برای از بین بردن تروریسم و خشونت خواهیم بود... و روزهای آینده شاهد دیدارها و درک مشترک بین مصر و ایران هم در زمینه سیاسی و هم در زمینه دینی خواهد بود». وی افزود: «ما باید بدانیم که مقابله با تروریسم کار آسانی نیست، زیرا تروریسم در منطقه ریشه دوانده است و جوامع باید برای مقابله با آن دست به دست هم دهند و متحد شوند».

دکتر الطیب با نماینده ایران در مصر در مقر موسسه الازهر در مرکز قاهره دیدار کرد. الطیب در این دیدار تاکید کرد امت اسلامی هدف قرار گرفته است و غرب به دنبال دامن زدن به کشمکش‌های طایفه‌ای و مذهبی در کشورهای عربی و اسلامی به نفع دشمنان امت است. وی خاطرنشان کرد علمای مسلمان باید از بروز اختلاف بین سنی و شیعه که امت اسلامی را تکه تکه می‌کند و مانع تفاهم و گفتگو بین پیروان این دو مذهب می‌شود جلوگیری کنند.

مقامات ایرانی در سفر به قاهره می گویند: «ایران آماده ترسیم دورنمای جدید در روابط بین دوکشور در همه زمینه‌ها است».

دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر در دیدار روز گذشته با مسئول یاد شده ایرانی خواستار تلاش برای وحدت مسلمانان شد تا امت اسلامی از امنیت و صلح برخوردار شود. وی به طور اصولی از آمادگی الازهر برای گردهم آوردن علمای سنی و شیعه به منظور مقابله با مسائلی که بین آنها تفرقه ایجاد می‌کند و آنان را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد خبر داد.

شیخ الازهر از ایران خواست با صدور فتواهای صریح، ناسزا گفتن به صحابه پیامبر و همسران ایشان و شخصیت‌های اهل سنت را قاطعانه حرام اعلام کنند و از تلاش برای گسترش مذهب تشیع در کشورهای سنی‌نشین دست بردارند.به گفته یک منبع مسئول در موسسه الازهر، مسئول یاد شده ایرانی ابراز امیدواری کرد روابط قاهره به ویژه الازهر و تهران به زودی بهبود یابد و اختلافات بین دو کشور برطرف شود.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب