امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8057 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

17 هزار اتوبوس گازسوز به شهرها می‌آیند/ جزییات طرح 7/1میلیارد دلاری دولت برای صرفه‌جویی در مصرف گازوییل

خبر ایران: اگرچه طی سالهای اخیر تلاش زیادی برای توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل دروان شهری صورت گرفته است اما به دلیل کمبود منابع و عدم تکافوی برخی دستگاهها، بهبود چشمگیری در وضعیت این ناوگان رخ نداده است و تبعاتی چون فرسودگی دستگاهها و آلودگی هوا، از مهمترین اثرات این تعلل است.
17 هزار اتوبوس گازسوز به شهرها می‌آیند/ جزییات طرح 7/1میلیارد دلاری دولت برای صرفه‌جویی در مصرف گازوییل

بر این اساس، شورای اقتصاد پس از بررسی های فراوان، در اواخر آبان ماه سال جاری مصوبه مهمی را ابلاغ کرد که بر اساس آن اجرای طرح جایگزینی 17000 اتوبوس فرسوده دیزلی درون شهری با اتوبوس های گازسوز آغاز خواهد شد. اگرچه کلیات این مصوبه قبلا اعلام شده بود، اما بسیاری از دستگاهها و رسانه ها از مفاد آن بی اطلاع هستند.

 بر اساس مصوبه مذکور، مبلغ 1 میلیارد و 795 میلیون دلار به این طرح اختصاص خواهد یافت و  اتوبوس های جایگزین بصورت تمام گازسوز بوده و با اولویت از سازنده های داخلی تامین می شود. همچنین شركت های تولیدكننده اتوبوس موظفند تا ۵ سال پس از تحویل اتوبوس، خدمات پس از فروش و آموزش كادر فنی شركت های اتوبوسرانی را به صورت ادواری انجام دهند.

این ابلاغیه تاکید کرده است که  كلیه اتوبوس ها بایستی مجهز به كولر، سیستم ترمز ضد قفل ABS و تسهیلات مورد نیاز افراد كم توان باشند. قدرت موتور با استاندارد محیط زیست حداقل یورو ۴ تولید شود و  سازمان شهرداری ها و دهیاری ها (شهرداری ذیربط) موظفند در قبال شماره گذاری هر دستگاه اتوبوس جدید یك دستگاه اتوبوس دیزلی بالای ۱۰ سال را از رده خارج کنند.دولت، شهرداری های كشور را نیز موظف کرده است با هماهنگی وزارت كشور با اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به انعقاد قرارداد با سرمایه گذار جهت تامین مالی برای خرید اتوبوس اقدام کنند و  وزارت نفت از طریق شركت های تابعه نیز موظف است نسبت به تامین مطمئن گاز طبیعی CNG اقدام کند. طبق این مصوبه،  تعهدات موضوع این طرح با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و متناسب با میزان تحقق اهداف طرح، با اعلام شهرداری های متقاضی و تایید وزارت نفت در سررسیدها از سوی شركت ملی نفت ایران، از محل منابع ناشی از صادرات (كاهش واردات) سوخت مایع صرفه جویی شده تا سقف تعهدات دولت (۱۷۹۵ میلیون دلار) به ازای هر كیلومتر پیمایش، ۲۲ سنت دلار و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی اعلامی بانك مركزی در زمان بازپرداخت به حساب شركت های سرمایه گذار مجری طرف موافقتنامه ها با شهرداری ها پرداخت خواهد شد.

  

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب