خبرایران: سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم گفت: سیاست دولت و وزارت علوم این است که دانشگاهها جناحبندی نباشند و نگاه جناحی در دانشگاهها حاکم نشود، زیرا این نگاه ما را از بهرهمندی از همه سرمایهها باز میدارد.
به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علمی کاربردی بعدازظهر امروز با حضور «سید ضیاء هاشمی» معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، «دکتر جواد هروی» نماینده مردم شریف قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، «مهدی دواتگری» نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «محمد اخباری» سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی،« مسعود شفیعی» سرپرست سابق این دانشگاه، «محمدعلی سرلک» سرپرست دانشگاه پیام نور، «دکترعبدالرسول پورعباس» رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی ،جمعی از روسای مراکز و اعضای هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی و اصحاب رسانه در این دانشگاه برگزار و دراین مراسم « سید ضیاء هاشمی» معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم » اظهارداشت: قرار بود آقای دکتر فرهادی وزیر علوم در این مراسم حضور یابد، اما به دلیل اشتغالات و مسائلی که غیرمترقبه پیش آمد بنده به نیابت ایشان در این مراسم حضور پیدا کردهام و از زحمات دکتر شفیعی که دانشمند وارستهای در عرصه علمی و مدیریتی هستند و منشأ خدمات بزرگی در این دانشگاه شدند قدردانی میکنم و معتقدم خدمات ایشان گرچه در کوتاهمدت انجام شد، اما میتواند آغاز حرکتهای بنیادی در این دانشگاه شود و امیدوارم در دوره مدیریت جدید ادامه یابد.
هاشمی با آرزوی توفیق برای آقای اخباری سرپرست جدید این دانشگاه، وی را جانبازی از دوران دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: از همه اساتید و روسای پیشین این دانشگاه مانند دکتر پورعباس و دکتر حقپناهی که منشأ خدمات در این دانشگاه بودند تشکر میکنم و امیدوارم مدیر جدید این دانشگاه نیز برای انجام اقدامات مفید کمک کند.
هاشمی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان مرکز و کانون علمی، اجتماعی و فرهنگی به جامعه حیات میبخشد، گفت: حیات جامعه به حیات جامعه بستگی دارد. اگر دانشگاههای ما دچار افول شوند آثار آن را در جامعه میبینیم و فراز و فرودهای دانشگاه را در جامعه احساس میکنیم، زیرا آنچه که در جامعه رخ میدهد در دانشگاه نیز اثر میگذارد و دانشگاهیان ما گروه مرجعی هستند که همواره به عنوان الگو مورد توجه سایر افراد بودهاند، لذا باید همواره پیشرو بودن خود را حفظ کنند و در این مسیر حرکت کنند و مختصات دانشگاه جامع علمی کاربردی به اندازه یک وزارتخانه است، بنابراین میتواند منشأ آثار بزرگی در کشور باشد و حجم گسترده دانشجو و واحدهای دانشگاهی در این دانشگاه زیاد است و مدیریت در این دانشگاه پیچیده است و بدون همراهی همه دانشگاهیان میسر نیست، لذا همکاری همه دانشگاهیان در این دانشگاه میتواند این دانشگاه را در زمینه آموزشی و علمی به پیش ببرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه آموزش و علماندوزی قابل ارزش است، گفت: علم باید پاسخگوی نیازهای خاص جامعه باشد. این نیازهایی که امروز در جامعه وجود دارد باید توسط دانشگاه پاسخ داده شود، لذا نیازمند این هستیم جوانانی را تربیت کنیم که نیازهای جامعه را خوب بشناسند و در مقابل برای رفع آن اقدام کنند و اگر جوانان ما علیرغم استعدادهای سرشار از میزانی از نارضایتیها تحقیر و سردرگمی رنج میبرند، بخشی از این رنج بر عهده دانشگاههاست و قطعا دانشگاه جامع علمی کاربردی میتواند در این زمینه موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: اهداف برخی از دانشگاهها خاص است و هدف خاصی برای آنها تعریف شده است، به عنوان مثال هدف دانشگاه تهران با دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علمی کاربردی یکی است، لذا این دانشگاهها اهداف خاصی را دنبال میکنند. شاید نزدیکترین دانشگاه به هدف، دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای باشد و اگر مدتی مدیریت واحدی بر این دو دانشگاه حاکم شد، برای این است که این دو باید پیوند واقعی با یکدیگر داشته باشند و امیدواریم با حضور دکتر اخباری این پیوند با ارزش ادامه داشته باشد.
هاشمی عنوان داشت: دانشگاههای ما باید کانون تنوع فکری و سلیقهها باشند، با وجود تنوع فکری وسلیقهای در دانشگاهها مبانی مشترکی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. سیاست دولت و وزارت علوم این است که دانشگاهها جناحبندی نباشند و نگاه جناحی در دانشگاهها حاکم نشود، زیرا این نگاه ما را از بهرهمندی از همه سرمایهها باز میدارد و بدون مشارکت عمومی و استفاده از سلایق متنوع نمیتوان شکوفایی همه استعدادها را فراهم کرد و با این نگاه میتوان از خلاقیت و استعداد استاد و دانشجو در پیشرفت اهداف بهره برد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه رسیدن به این جایگاه با شعار صورت نمیگیرد، ابرازداشت: هرگونه پیشرفتی بدون هزینه به دست نمیآید، لذا باید در راه آرمانها و باوری که داریم از قول و عمل استفاده کنیم، حتی اگر قرار است هزینه دهیم هزینه آن را نیز بپردازیم و باید نقد را در جامعه خود جایگزین غیبت کنیم و به نقد همدیگر در چارچوب اخلاق و ادب بپردازیم. مدیران دانشگاهها باید از نقد استقبال کنند و نمونههایی از آنها را به جامعه عرضه کنیم تا دیگران از آن بهره ببرند و با بهرهمندی از این شیوه دیگر نیازی به حلالیت گرفتن بابت غیبت نیست.