امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8072 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مستند «روزهای خرداد» رونمایی شد/ 2

شیخ الاسلام: امام خمینی (ره) با درك زمان و موقعیت، مردم را به صحنه آورد / استكبار ناچار است ما را بپذیرد

خبرایران: سفیر سابق ایران در سوریه گفت: جنگ و رویارویی هم جنان ادامه دارد؛ بر روی میز مذاكره و در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها این تقابل ادامه دارد و انتخابات ۸۸ یكی از مظاهر این رویارویی بود.
شیخ الاسلام: امام خمینی (ره) با درك زمان و موقعیت، مردم را به صحنه آورد / استكبار ناچار است ما را بپذیرد
به گزارش خبرایران از حوزه هنری، امروز ۱۰ دی ماه طی مراسمی با حضور حسین شیخ الاسلام سفیر سابق ایران در سوریه، حسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری و جمعی از علاقه مندان از مستند «روزهای خرداد» در محل سالن اوستا حوزه هنری رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم حسین شیخ السلام طی سخنانی به تبیین نقش توطئه مستكبرین طی دوران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مبنای صحبت من آیه شریفه «الَّذِینَ آمَنُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ كَفَرُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِیَاء الشَّیْطَانِ إِنَّ كَیْدَ الشَّیْطَانِ كَانَ ضَعِیفًا» است، كه در آن به كسانی اشاره می‌شود كه در راه خدا شهید می‌شوند و در جبهه حق قرار می‌گیرند، و همچنین تاكید شده كه با توطئه‌های شیطان و یاران و عاملان این مكر و توطئه‌ها مبارزه كنید و بدانید كه شیطان ضعیف است.
وی در ادامه تصریح كرد: از زمان انقلاب اسلامی ایران، طاغوت ایران و منطقه و اسرائیل، به همراه سلطه گران، اشغالگران و توسعه طلبان در یك دسته قرار می‌گیرند و امام خمینی (ره)، اسلام و مردم در جبهه مقابل. این تقسیم بندی بخاطر حضور امام و ایده‌های ایشان بود؛ كه مفهومی به نام اسلام ناب محمدی را تعریف و تبیین كردند و به مسلمانان حقیقت اسلام را نشان دادند.
شیخ الاسلام تاكید كرد: انقلاب اسلامی ایران در برهه‌ای پیروز شد كه دین و دینداری بخاطر اعمال و اشتباهات كشیشان مسیحیان در قرون وسطا و پس از آن سركوب شده بود؛ هم چنین استفاده از این اشتباهات توسط ماركسیست‌ها و ماتریالیست‌ها نیز بر این سركوب و فراموشی اثر گذاشت. امام خمینی (ره) با درك شرایط زمان و موقعیت جامعه، و با آوردن مردم به صحنه تحت رهبری خود شیوه مخصوص خودشان را ساختند. ویژگی این نظریه و شیوه این است كه امام، توانستند مردم را با دست خالی در مقابل توپ و تانك رژیم طاغوت به خیابان‌ها بیاورند و حقانیت مردم را حاكم كنند.
سفیر سابق ایران در سوریه با تاكید بر نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) و پیوند دین و دنیا در این نظریه افزود: در آن زمان برخی از فلاسفه غربی می گفتند كه بحثی فرای ماده وجود دارد و دین امری فردی و سیاست اجتماعی است. اما نمی‌توانستند رشته پیوندی برای این دو مقوله بیابند كه امام با هوشیاری بحث ولایت فقیه را مطرح كردند كه در آن، دین و دنیا، ماده و معنا و فرد و جامعه به خوبی به هم پیوند داده شده. امام همچنین در مورد نهادهای حكومت از جمله مجلس نیز، آب رفته را به جوی بازگرداند؛ كه تشكیل مجلس شورای اسلامی نمونه دقیق و قاطع این حركت بود. این كار از منظر دموكراسی كاملا بی‌نقص است، زیرا در ابتدای انقلاب قرار بود مجلس شورای ملی تشكیل شود ولی امام خمینی (ره) با آن مخالفت و مجلس شورای اسلامی را جایگزین كرد كه در آن به معنای دقیق كلمه نمایندگان ملت حضور یافتند و خواسته‌هایشان در چارچوب قانون اساسی مطرح شد. ایشان توانستند یك ساختار مردم سالار بر پایه دین بنا كنند كه در آن انتخاب نمایندگان و وكلای مردم، از دهیار و نماینده روستا تا نماینده مجلس مستقیما بر عهده مردم بوده، و نمایندگان شورای نگهبان و خبرگان نیز بر عملكردهای قانون نظارت می‌كنند. در جمهوری اسلامی بخاطر باز بودن باب اجتهاد شیعه، چندین بار بر قانون اساسی متمم نوشته شد كه این خود، نشان دهنده پویایی این حكومت است.

نهم دی؛ عقیم گذاشتن توطئه‌های خارجی توسط عوامل داخلی

وی اظهار داشت: طاغوتیان به ۲ دلیل با جمهوری اسلامی مخالف شدند، اول تحركات و سیاست امام در عرصه داخلی بر اساس حضور مردم و حق طلبی انقلاب بود و دوم، حركت‌های ایشان در عرصه خارجی از جمله روز قدس و برائت از مشركین. در اولین ماه رمضان پس از انقلاب، امام با نامگذاری روز قدس توانستند مظلومیت فلسطینیان را به رخ مستكبرین بكشانند. هم چنین با ایجاد مراسم برائت از مشركین در موسم حج نیز پیام ضد استكباری را منتقل كردند و نظریه خود را آموزش دادند؛ امروز نتیجه این حركت‌ها در انتفاضه فلسطین و بیداری اسلامی قابل مشاهده و بررسی است و در عرصه داخلی برای عقیم گذاشتن توطئه‌های خارجی توسط عوامل داخلی، روز ۹ دی ماه را گرامی می‌داریم. در حالیكه تمام قدرت‌های جهانی در حال توطئه بودند، ایشان با قدرت و با اتكا به اسلام و مردم در مقابل این توطئه‌ها با قدرت ایستادگی كردند. در زمان كودتای نوژه نیز استكبار به وسیله پس مانده‌های طاغوت می‌خواست تا بنیان‌های جمهوری اسلامی را به لرزه در بیاورد اما هوشیاری و آگاهی مردم و مسئولان مانع از این امر شد. هم چنین در زمان هشت سال جنگ تحمیلی نیز صدام با حمایت كامل شاهنشاهی‌های عربی و قدرت‌های غربی نتوانتستند خدشه‌ای به این انقلاب، نظام و مردم وارد كنند.
وی در پایان گفت: استكبار ناچار است ما را بپذیرد. همانطور كه در ابتدا نیز اشاره شد بر اساس آیه شریفه سوره النساء، این جنگ و رویارویی هم جنان ادامه دارد؛ بر روی میز مذاكره و در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها این تقابل ادامه دارد و انتخابات ۸۸ یكی از مظاهر این رویارویی بود. ما باید تعیین كنیم كه در راه الهی می‌جنگیم یا به كفار خدمت می‌كنیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب