امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8105 تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر عامل انجمن سینمای جوان اعلام کرد؛

آغاز جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین با حضور آیت الله جواد آملی / روشن نگه داشتن چراغ تنها جشنواره نمازتوسط انجمن سینمای جوان/ برگزاری جشنواره در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس

خبرایران: حبیب‌ایل بیگی مدیر عامل و رییس هیئت مدیره انجمن سینمای جوان گفت: آیین رسمی افتتاحیه‌ ششمین جشنواره نماز و نیایش با حضور آیت‌اله «جوادی آملی» و «حجت‌اله ایوبی» رییس سازمان سینمایی، در شهر مقدس قم 15 دی ماه برگزار خواهد شد.
آغاز جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین با حضور آیت الله جواد آملی / روشن نگه داشتن چراغ تنها جشنواره نمازتوسط انجمن سینمای جوان/ برگزاری جشنواره در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین با حضور «حبیب‌ایل بیگی» مدیر عامل و رییس هیئت مدیره انجمن سینمای جوان، «فرید فرخنده کیش» معاون امور مناطق و استان‌های انجمن سینمای جوان و اصحاب رسانه صبح امروز در انجمن سینمای جوانان ایران برگزار و دراین نشست خبری«حبیب‌ایل بیگی» مدیر عامل و رییس هیئت مدیره انجمن سینمای جوان با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز در اهواز در روزهای اخیر دستاوردها، برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه نماز ابراز شده را منبعی قابل‌توجه دانست و افزود: پیام‌های مقام معظم رهبری به این اجلاس نیز در این سال‌ها، تأکید زیادی بر بهره‌گیری از جنبه‌های هنری در فرهنگ‌سازی در حوزه نماز و نیایش داشته به صورتی که در پیام سال 1391 می‌فرمایند: تلاش‌های فرهنگی هنری و برنامه‌ریزی‌های آموزشی همه باید به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که نماز روز به روز در میان مردم به‌ویژه در میان جوانان رونق بگیرد. ایشان همچنین در پیام امسالشان نیز به بهره‌گیری از شیوه‌های هنری در رسانه‌های تصویری و صوتی در فرهنگ‌سازی این امر و تلاش نهادهای مرتبط در این راستا تأکید ویژه‌ای داشته‌اند.

ایل‌بیگی تصریح کرد: ما به‌عنوان انجمن سینمای جوانان ایران این افتخار را داریم که در طول سال‌های گذشته چراغ شاید تنها جشنواره با نگاه ویژه به امر نماز را روشن نگه‌داشته‌ایم. انجمن به‌منظور فرهنگ‌سازی، آثار تولیدشده را گردآوری و به نمایش می‌گذارد تا هنرمندان این حوزه امکان ادامه فعالیت خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به این نکته که جشنواره را برای جشنواره برگزار نمی‌کنیم افزود: جشنواره نماز و نیایش مقدمه و مؤخره‌ای خواهد داشت. هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با حضور در فضای معنوی که برایشان پیش‌بینی‌شده آن جنبه‌های معرفتی لازم را فرا خواهند گرفت. بسیاری از این هنرمندان با تکنیک‌های سینما آشنا هستند. اما آنچه برای انجمن اهمیت دارد برگزاری مجموعه برنامه‌هایی در جشنواره نماز و نیایش است تا علاوه بر کسب معارف لازم، هنرمندان بتوانند ارتباط‌هایی را که با متخصصین دینی و مذهبی لازم دارند برقرار کنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: بنابراین با برنامه‌ریزی انجام شده مراکز دینی چون بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء که زیر نظر آیت جواد آملی اداره می‌شود در برگزاری جشنواره نقش مهمی خواهد داشت. این مرکز یکی از مراکز آموزشی و پژوهشی در حوزه امور دینی است. معتقد هستیم ارتباط با این‌گونه مراکز محتوای لازم برای هنرمندان را فراهم خواهد کرد. بنابراین نشست‌های متعددی برای هنرمندان در قم پیش بینی شده است. امیدواریم این نشست‌ها بتواند به ارتباط دوطرفه منجر بشود که از سوی بزرگان ما تأکید شد. مخصوصاً با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که تأکید ویژه‌ای به برقرار ارتباط فیلم‌سازان با علمای دینی دارند.

حبیب ایل‌بیگی در خصوص برنامه‌هایی که برای بعد از برگزاری جشنواره در نظر گرفته‌شده خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری جشنواره امکان رشد استعدادهای شناسایی‌شده در این جشنواره فراهم خواهد شد. که البته نیازمند حمایت‌های مراکز و دلسوزان فرهنگ و هنر و حوزه‌های دینی و مذهبی است. این جزو اولویت‌ها است که هنرمندان را حمایت بکنیم. امیدواریم این هنرمندان با حضور در نشست‌های معرفتی که برایشان پیش بینی شده در این حوزه نیز دانش لازم را کسب کنند تا بخش عمده نیازهای هنری متدینین کشور توسط این هنرمندان تأمین بشود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پایان‌ بخش اول صحبت های خود از افتتاح ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در روز دوشنبه 15 دی‌ماه در شهر قم و با حضور آیت‌الله جوادی آملی و دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران سازمان سینمایی خبر داد. وی افزود بعد از اقامه نماز ظهر به امامت آیت الله جوادی آملی، ایشان بیاناتی را برای حاضرین ایراد خواهند کرد.

وی سپس با اشاره به آمار برگزاری جشنواره افزود: جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس برگزار می‌شود که درمجموع در بخش فیلم تعداد 143 فیلم کوتاه داستانی، 103 مستند کوتاه، 9 انیمیشن و 17 فیلم کوتاه تجربی، در بخش تک عکس 810 قطعه عکس و در بخش مجموعه عکس 105 قطعه عکس و در بخش فیلم‌نامه نیز 252 فیلم‌نامه متقاضی شرکت در بخش آزاد و 52 فیلم‌نامه نیز برای شرکت در بخش فیلم‌نامه اقتباسی از متون ادبی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. از این بین تعداد 39 فیلم کوتاه، 42 عکس و 11 فیلم‌نامه به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا کرده است. داوران بخش‌های مختلف جشنواره نیز عبارت‌اند از: بخش فیلم: منوچهر محمدی، محمدمهدی عسگر پور و هادی نائیجی، در بخش فیلم‌نامه: مجید شیخ انصاری، هادی مقدم دوست و مهدی بنکدار و در بخش عکس نیز: یدالله عبدی، محمدحسین حیدری و داود عامری به داوری آثار پرداخته‌اند که در روز 18 دی در شب میلاد پیامبر برگزیدگان معرفی خواهند شد.

در ادامه نشست فرید فرخنده کیش معاون امور استان‌های انجمن با اشاره به تغییرات انجام‌شده در نگرش برگزاری جشنواره گفت: باید کاربرد جشنواره را رو به سمتی تأثیرگذار تغییر بدهیم و صرفاً به نمایش فیلم اکتفا نکنیم. جشنواره نماز و نیایش درواقع یک تشکل بزرگ از هنرمندانی است که به سینمای دینی می‌پردازند. از این رو باید در قالب این گردهمایی پژوهش‌های لازم در خصوص سینمایی دینی یک سرانجامی بگیرد. امیدواریم با تأسیس دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر قم این شهر به‌عنوان قطب فرهنگی سینمای دینی کشور شناخته شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره در جهت کمک به فیلم‌سازان و هنرمندان جوان در راستای تولید فیلم‌های دینی و کاستی در حوزه پژوهش که توسط داوران و کارشناسان حاضر در این دور شناسایی شده افزود: نشست‌های معرفتی با حضور اساتید دینی و نشست‌های فرهنگی با حضور اساتید سینمایی تشکیل خواهد شد.

این نشست‌ها عبارت‌اند از: سه نشست معرفتی با عنوان: امام خمینی و راهبرد هنر و سینمای دینی با حضور علیرضا زهادی مدیریت امور سینما و هنرهای تصویری در بنیاد نشر آثار امام خمینی (ره)، نماز انسان و زندگی با حضور آیت‌الله حسن مخبر از مجموعه‌ی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و قامت شخصیت نماز در گستره تاریخ با حضور آیت‌الله سید محمود صادقی و نیز دو نشست فرهنگی صدا در سینما با حضور محمدرضا دلپاک و کارگردانی با مجتبی راعی که البته این دو نشست با محوریت سینمای دینی و تجربیاتشان در خصوص ساخت فیلم دینی برگزار خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌های خود خبر از بازدید لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله در روز آخر جشنواره توسط فیلم‌سازان و میهمانان جشنواره داد.

حبیب ایل‌بیگی در بخش دوم صحبت‌های خود در جریان نشست خبر امروز صبح گفت: کتابچه‌ای با موضوع آیات و روایت بزرگان در حوزه نماز و نیایش برای آشنایی بهتر هنرمندان با مفهوم نماز و نیایش و استفاده از سوژه‌ها موجود در این کتابچه برای ساخت فیلم در اختیار فیلم‌سازان جشنواره قرار خواهد گرفت.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، استانداری قم، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم، از بخش‌های جنبی جشنواره خبر داد و گفت: مجموعه فیلم‌هایی با موضوع امام خمینی و نماز و نیایش در بخش جنبی جشنواره نمایش داده خواهد شد و نیز دیدارهایی برای فیلم‌سازان از برخی مکان‌های مذهبی شهر قم ترتیب داده‌شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب