امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8120 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد ناصری اعلام کرد؛

کتاب آموزشی خوب نیاز به تبلیغ ندارد / صدا و سیما برای تبلیغاتش باید از ما استعلام بگیرد/ نهادهای فرهنگی ما ارتباط تنگاتنگی با هم ندارند

خبرایران: دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با بیان اینکه سازمان صدا و سیما باید برای تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی استعلام بگیرد،گفت: متاسفانه تاکنون رسانه ملی در این خصوص اقدامی نکرده است.
کتاب آموزشی خوب نیاز به تبلیغ ندارد / صدا و سیما برای تبلیغاتش باید از ما استعلام بگیرد/ نهادهای فرهنگی ما ارتباط تنگاتنگی با هم ندارند

به گزارش خبرایران، نشست خبری یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد صبح امروز با حضور«محمد ناصری» دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد،« فریبا کیا» دبیرعلمی یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد و اصحاب رسانه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار  دراین نشست خبری «محمد ناصری» دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد اظهارداشت: در اختتامیه این جشنواره از ۴۵ اثر برگزیده تقدیر می‌شود، همچنین فروشگاه عرضه کتاب‌های آموزشی مناسب در تهران راه‌اندازی می‌شود و کتاب‌های آموزشی مناسب موضوع جدیدی نیست و بسیار قدیمی بوده و بارها شنیده‌اید که وقتی کسی مفاهیم یک کتاب درسی سخت را متوجه نمی‌شد با یک کتاب دیگر، بهتر آن را درک می‌کرد.

ناصری تصریح کرد: بعضی از رسانه‌ها کتاب درسی را تا حد یک کتاب داستان پایین می‌آورند این در حالی است که اقتضای کتاب درسی و آموزشی این است که دارای یک استانداردهایی باشد که در همه جوامع وجود دارد.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی در بخش دیگری از صحبت هایش اضافه کرد: خدشه‌ای که بعضی به کتاب‌های درسی وارد می‌کنند کمی از سر ناآگاهی است چرا که کتاب درسی در ذات خود به شکلی طراحی شده که نیاز به آموزش دارد. آن چیزی که آموزش و پرورش به دنبال آن است، این است که یادگیری به طریقه درست اتفاق افتد و یادگیری در کلاس درس توسط معلم به عنوان راهنما بوده نه یک متکلم وحده؛ معلم، دانش‌آموز را در فراگیری کمک می‌کند و اگر یادگیری بخواهد اتفاق بیفتد، الزاماتی به دنبال دارد.

ناصری با بیان اینکه جنس کتاب آموزشی مانند کالا نیست که نیاز به تبلیغ داشته باشد، افزود: اگر ناشری به زور تبلیغات بخواهد کتاب‌های آموزشی را ترویج دهد، نخواهد توانست به مقاصدش برسد چرا که این کتاب‌ها، سطحی هستند حتی اگر کتاب مناسبی باشند.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با تأکید بر اینکه کتاب‌های کمک درسی جزئی از کتاب‌های آموزشی هستند و قرار نیست جای کتاب‌های آموزشی را بگیرند، خاطر نشان کرد: شاخه داستان را به مجموعه کتاب‌های کمک آموزشی اضافه کرده‌ایم که شامل کتاب‌های شعر، داستان، نمایشنامه بوده و می‌تواند مفاهیم را در ذهن دانش‌آموزان وارد کند و کتاب کمک درسی کتابی است که با عوض شدن کتاب درسی از درجه اعتبار خارج می‌شود و این کتاب‌ها از جنس کتاب تبلیغی نیست.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های جشنواره یازدهم کتاب‌های آموزشی گفت: 1530 عنوان کتاب به دست ما رسید که 285 عنوان آن نامزد این جشنواره بودند و متعلق به 422 ناشر است که این کتاب‌ها در 13 شاخه بررسی شد که 11حوزه داوری درسی بود و 2 حوزه در بخش داستان و پیش‌دبستان قرار داشت.

وی افزود: 32 گروه با 102 داور کتاب‌ها را بررسی کردند و در یک شورای نظارت 5 نفره شامل مدیران‌کل دفتر تألیف کتاب‌های درسی نظری، دفتر تألیف کتاب فنی و حرفه‌ای، دفتر تألیف انتشارات و تکنولوژی آموزشی و 2 شخصیت حقیقی است که در نهایت از 45 اثر برگزیده تقدیر می‌شود که شامل 32 اثر برگزیده و 13 اثر به عنوان آثار تقدیری است و در بین 45 نفر برگزیده، مؤلفانی بودند که سابقه معلمی داشتند اما از این افراد تعدادی معلم هستند که در فضای کلاس درس بودند که به صورت ویژه تقدیر می‌شود.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد گفت: ساز و کار دقیق‌تری برای معرفی کتاب‌های آموزشی مناسب در انتهای کتاب‌های درسی طراحی کرده‌ایم و در همه کتاب‌های درسی این کتاب‌ها معرفی شده است.

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی ما ارتباط تنگاتنگی با هم ندارند و در جاهایی فعالیت خود را خنثی می‌کنند، از رسانه ملی گلایه کرد و افزود: سازمان صدا و سیما باید برای تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی استعلام گیرد، اما تاکنون رسانه ملی در این خصوص اقدامی نکرده است.

***مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد ۲۳ دی برگزار می‌شود

دبیر علمی یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد فریبا کیا در نشست خبری یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: دفتر تکنولوژی آموزشی هدف مشترکی با رسانه‌ها دارد و آن از این جهت است که هدف ما ارتقای ترویج خواندن و فرهنگ مطالعه است.

وی اضافه کرد: با تولید مواد خواندنی در مجلات رشد با تیراژ ۴۰ میلیون در سال از این منظر هدف مشترکی برای هر دو نهاد وجود دارد و جشنواره کتاب‌های رشد مجالی است تا از میان بهترین‌ها و منابع مناسب آموزشی و تربیتی در حوزه‌های رمان، داستان، شعر و نمایشنامه که آموزش‌های غیر رسمی است، بهترین‌ها را به مخاطبین معرفی کنند.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد یادآور شد: در هر عرصه آموزش و پرورش، یکی از حلقه‌های کارآمد، رسانه‌ها خواهند بود به خصوص در عصر کنونی، سرعت انتقال اطلاعات نقش این رسانه‌ها را بی‌بدیل کرده و انتظار ما از رسانه‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های مختلف صدا و سیما این است که به ما کمک کنند و مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی ۲۳ دی ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب