امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8183 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

13كشته در بدترین حمله تروریستی تاریخ جمهوری فرانسه/ فرانسوا اولاند پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرد

خبرایران :حمله تروریستی به دفتر نشریه "شارلی ابدو" مردم فرانسه را در شوک فرو برده است و هزاران فرانسوی براي همدردي با قربانيان این حادثه‌ تجمعات بزرگي حاضر شده‌اند و فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، امروز پنجشنبه ۱۸ دی را به خاطر حمله تروریستی به دفتر نشریه فکاهی «شارلی ابدو» که در جریان آن دستکم ۱۲ تن کشته شدند، روز عزای عمومی اعلام کرد.
13كشته در بدترین حمله تروریستی تاریخ جمهوری فرانسه/ فرانسوا اولاند پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرد
به گزارش دويچه وله، صبح روز چهارشنبه سه مرد مسلح به کالاشنیکف و موشک‌انداز به دفتر مجله طنز "شارلی ابدو" (Charlie Hebdo) هجوم بردند، ۱۲ نفر را کشتند و چندین نفر را به شدت زخمی کردند. مهاجمان متواری هستند. صدها پلیس برای یافتن و دستگیری آنان بسیج شده‌اند. وحشت فرانسه را در برگرفته است. ماموران پلیس در برابر فروشگاه‌های بزرگ و کلیساها و سربازان در اطراف مدارس و ایستگاه‌های قطار و مترو به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. دولت فرانسه و احزاب اپوزیسیون با نظر به "بربریتی"‌ که شاهد آن بوده‌اند خواستار همبستگی میان ملت فرانسه هستند.

حمام خون در دفتر نشریه "شارلی ابدو" بدترین سوءقصد در تاریخ جمهوری فرانسه است و همزمان یک نقطه عطف در این تاریخ. در گذشته همیشه شایعاتی و نیز شواهدی وجود داشته مبنی بر اینکه ممکن است در فرانسه حمله‌ای تروریستی صورت گیرد. فرانسه در کنار آمریکا همواره از سوی تروریست‌ها تهدید می‌شده است. از گروه‌های وابسته به القاعده گرفته تا بنيادگراهای آفریقایی، خاورمیانه‌ای یا جانیان حرفه‌ای و مزدور داعش جزو تهدیدکنندگان فرانسه بوده‌اند.

4 نفر از كاريكاتوريستهاي كشته شده

چند ماه پیش که نخست وزیر کنونی فرانسه، مانوئل والس، سمت وزارت کشور را بر عهده داشت، نسبت به خطر "جهادگرایان" هشدار داده بود. ماموریت نظامی فرانسه علیه شورشیان در کشور مالی احتمال حمله تروریستی در این کشور را افزایش داد. رسانه‌های فرانسه به نقل از نیروهای امنیتی این کشور می‌گویند که چندین طرح حمله تروریستی در هفته‌‌های اخیر در فرانسه خنثی شده‌اند.
شوکی که بر فرانسه وارد آمده بسیار عمیق است: چون حمله به "شارلی ابدو" تنها دربرگیرنده "عمل تروریستی علیه آزادی مطبوعات" نیست آن گونه که رئیس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند گفته استموضوع بر سر درگیری با ملتی سکولار است که به طور تاریخی هدف‌های خود را "آزادی، برابری و برادری" تعریف کرده است. حال ممکن است شکاف میان گروه‌های مختلف قومی و دینی در جامعه فرانسه عمیق‌تر شود. تاکنون هم بحث درباره اسلام‌گرایی و پیوستن شماری از کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند به "جهادگرایان"، باعث مسموم شدن جو سیاسی داخل فرانسه شده است.
حتی آخرین رمان نویسنده فرانسوی "میشل ولبک" به نام "تسلیم" که در آن "سلطه مخوف" بنيادگرایان بر فرانسه تصویر شده است، خشم آنها را برانگیخته است. این رمان یکی از موضوع‌های مورد بحث در "شارلی ابدو" هم بود. پس از رخداد روز چهارشنبه، آن گروه از شهروندان فرانسوی که تا کنون حزب راست‌گرای "جبهه ملی" لوپن را انتخاب می‌کردند، به احتمال در باورهای خود به لزوم منزوی کردن خارجی‌ها و مهاجران یقین حاصل می‌کنند. مسلمانان فرانسه نیز احساس می‌کنند که قربانی و شهروند درجه دو هستند.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه

در سال ۲۰۱۲ نیز "محمد مراح" در شهر تولوز هفت نفر را که بیشترشان یهودی بودند به قتل رساند. اما در آن مورد پلیس فرانسه بر این گمان بود که تنها یک نفر عامل قتل بوده است. همچنین مهدی نموش، کسی که به موزه یهودیان در بروکسل حمله کرد، به احتمال به تنهایی دست به این عمل زده بود اما حمله به دفتر نشریه "شارلی ابدو" به نظر کاملا سازمان‌یافته و حرفه‌ای صورت گرفته است. این امر موجب می‌شود که همبستگی ملت فرانسه به عنوان ملتی که همه شهروندان آن با هم برابرند به خطر بیفتد.
موقع مناسبی است که رهبران جامعه مسلمانان فرانسه با اکثریت مردم این کشور ابراز همدردی و همبستگی کند و این کاری بود که مدیر مسجد جامع پاریس انجام داد. او حمله تروریستی به دفتر نشریه "شارلی ابدو" را محکوم کرد و گفت که هدف این افراد به هم زدن صلح و همبستگی میان گروه‌های مختلف جامعه فرانسه است. همچنین امام مسجد منطقه "درانسی" در حومه پاریس عمل ترویست‌ها را "بربریت" خواند و گفت که "همه فرانسه دردی مشترک را حس می‌کند و بدین سبب می‌گرید.» او که خود از سوی اسلام‌گرایان تهدید شده و تحت حفاظت پلیس به سر می‌برد، مسلمانان فرانسه را فراخواند با نشان دادن همبستگی با همه ملت فرانسه در برابر خواست اسلام‌گرایان برای شکاف‌اندازی در جامعه فرانسه ایستادگی کنند.
رییس جمهوری فرانسه پنجشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، امروز پنجشنبه ۱۸ دی را به خاطر حمله تروریستی به دفتر نشریه فکاهی «شارلی ابدو» که در جریان آن دستکم ۱۲ تن کشته شدند، روز عزای عمومی اعلام کرد. اولاند در یک پیام تلویزیونی گفت: « یکپارچگی بهترین سلاح ما خواهد بود. هیچ چیزی نمی‌تواند در بین ما تفرقه ایجاد کند و ما را از هم جدا نماید. آزادی همیشه قوی‌تر از بربریت خواهد بود».



رییس جمهوری فرانسه همچنین تاکید کرد که پرچم ملی این کشور به مدت سه روز نیمه افراشته خواهد بود. در همین حال ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه به یاد قربانیان حمله تروریستی امروز در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه تجمع کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس تولوز و لیون، شمار کسانی را که تنها در این دو شهر تجمع کرده‌اند، دست‌کم ۲۰ هزار نفر اعلام کرده‌ است.گزارش این خبرگزاری همچنین می‌گوید که شهروندان پاریسی در میدان جمهوری این شهر که حدود یک کیلومتر با تحریریه هفته‌نامه شارلی ابدو فاصله دارد، گرد آمده‌اند و در دستان آنها بنرها و پوسترهایی به چشم می خورد که روی آنها نوشته شده است: «آزادی بهایی ندارد» و «شارب، آزاده مُرد» که اشاره به نام شاربونه، یکی از چهار کارتونیستی است که در این حمله تروریستی کشته شد.یکی از تجمع‌کنندگان به خبرگزاری فرانسه گفته است: «قتل این انسان‌ها وحشت‌آور است. در آینده دیگر کسی نمی‌تواند چیزی را که فکر می‌کند بیان کند. همه ما باید در تظاهرات شرکت کنیم».

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب