امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8231 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست خبری جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید اعلام شد؛

بزرگداشت محمدرضا اصلانی / ارسال 404 اثر به جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید/ استفاده رایگان مخاطبان از فیلم های جشنواره / ایجاد مشکل برای قدرت خلاقه سینماگران با وابستگی به دولت

خبرایران: مهدی یار محمدی دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشیدگفت: جشنواره مستقل خورشید از سوی پایگاه حمایت از فیلم های کوتاه و مستند و با هدف حمایت از این فیلم ها پایه گذاری شده است.
بزرگداشت محمدرضا اصلانی / ارسال 404 اثر به جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید/ استفاده رایگان مخاطبان از فیلم های جشنواره / ایجاد مشکل برای قدرت خلاقه سینماگران با وابستگی به دولت

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم خورشید صبح امروز 20 دی ماه با حضور «محمدرضا اصلانی» کارگردان سینما، «مهدی یارمحمدی» دبیرجشنواره ،«مونا زاهد» مدیر اجرایی، «یزدان عشیری» عضو شورای سیاستگذاری و مدیر روابط عمومی جشنواره و اصحاب رسانه در محل خانه هنرمندان برگزار و در ابتدای این نشست یزدان عشیری با اشاره به اینکه این جشنواره از 23 تا 25 دی ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود، بیان کرد: جشنواره فیلم «خورشید» با شعار «زیباترین رویاهایت را بیاور» طراحی و پی ریزی شده و از جمله حرکت های متفاوت در حوزه سینماست. به گفته وی جشنواره هایی از نوع خورشید که با تکیه به مشارکت و اهتمام خودجوش هنرمندان و سینماگران و دغدغه مندان عرصه سینمای کوتاه و مستند و تجربی شکل گرفته، ارزشمند و تاثیرگذار هستند و بسترهای مناسب برای کشف و درخشش استعدادها، ظرفیت ها و افق های سینمایی مستقل هستند.

در ادامه این نشست مهدی یار محمدی دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید درباره برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره مستقل خورشید از سوی پایگاه حمایت از فیلم های کوتاه و مستند و با هدف حمایت از این فیلم ها پایه گذاری شده است.

وی در ادامه افزود: توسط این پایگاه جایزه ای خصوصی راه اندازی شد که در نهایت نتیجه آن ایجاد جشنواره خورشید با نگاه تجربه گرایانه خلاق و تلاش برای ایجاد سینمای مستقل به معنای فضایی کاملا مستقل از ژانرها بود.

دبیر جشنواره با بیان اینکه پایگاه جشنواره خورشید در فروردین ماه سال جاری پیامی را به فیلمسازان ارائه کرده است، گفت: ما در این پیام به فیلمسازان گفتیم از آنجا که دنیای پر از خشونت، ناامیدی و جنگ موجب تاثیر آن بر روی کار فیلمسازان شده است از آنها را دعوت کردیم که در حالی که مخاطبان امید خود را در فیلم ها جست و جو می کنند در رابطه با زیبایی ها و امید خودشان فیلم بسازند که این دعوت با استقبال جشنواره های خارجی از جمله منچسته ر همراشد و ما نیز در جشنواره خورشید بخشی را با این محتوا قرار دادیم.

یار محمدی تصریح کرد: از امروز پایگاه اینترنتی جشنواره برای نمایش آنلاین فیلم ها رونمایی و مشغول به کار شد، در این جشنواره بخشی به عنوان چشم انداز وجود دارد که 12 فیلم از کشورهای هلند، فرانسه، مجارستان، لهستان و آلمان به نمایش در خواهد آمد. وی در رابطه با بخش های دیگر این جشنواره نیز گفت: بخش مسابقه ویدئو آرت و همچنین بخش مسابقه پوستر فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه از دیگر بخش های آن هستند.

این فیلمساز با بیان اینکه به دلیل عدم ردیف بودجه داشتن جشنواره خورشید آثار برخی از هنرمندان بنا به خواست خودشان با هماهنگی شورایی از اهداکنندگان در بخش گنجینه جشنواره در معرض فروش قرار خواهد گرفت در رابطه با این آثار بیان کرد: در این بخش هنرمندانی چون بابک کریمی 24 عکس از فیلم جدایی نادر از سیمین، قشنگ کامکار اولین ساز خود، بیژن کامکار لباس دست دوز خود وهمچنین رهبر قنبری، زاهد و بنده اشیایی از خود را در اختیار گنجینه جشنواره گذاشته ایم. یار محمدی ادامه داد: جشنواره از 23 تا 25 بهمن در دو سالن استاد ناصری و استاد شهناز برگزار می شود و همچنین کارگاه های جشنواره نیز در سالن امیرخانی برگزار خواهد شد که این کارگاه ها برای فیلمسازان برگزیده و دانشجویان سینما رایگان و آزاد خواهد بود. همچنین در مراسم اختتامیه جشنواره بزرگداشتی را برای محمدرضا اصلانی خواهیم داشت.

 

** 404 اثر به جشنواره ارسال شد

در ادامه این نشست مونا زاهد دبیر اجرایی جشنواره در رابطه با آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بیان کرد: امسال 404 اثر به جشنواره ارسال شد که از این میان 17 فیلم مستند، 32 فیلم داستانی، 13 فیلم تجربی، 9 انیمیشن، 9 ویدئو آرت و 33 فیلم در بخش دریچه حضور داشتند. همچنین 44 پوستر هم انتخاب شدند. وی با بیان اینکه جشنواره در دو بخش اصلی و ویدئو آرت برگزار می شود، در رابطه با بخش دریچه و چشم انداز توضیح داد: این بخش برای نمایش فیلم های کوتاه ایجاد شده است. همچنین در بخش چشم انداز 7 فیلم از فرانسه، 2 فیلم از هلند، 2 فیلم از مجارستان و یک فیلم از آلمان به نمایش در خواهد آمد. زاهد در رابطه با ساعت نمایش فیلم ها اظهار داشت: در سالن شهناز از ساعت 10 تا 15:30 و در سالن ناصری فیلم ها از ساعت 10 صبح تا 22 به نمایش در می آیند و همچنین 5 کارگاه ویدئو آرت با حضور امید راد، شخصی نگاری با حضور مونا زاهد، مستند و تجربی با حضور محمود رحمانی، بازاریابی فیلم کوتاه با حضور مرجان علیزاده و کاگردانی خلاق با حضور وحید وکیلی فرد در سالن امیرخانی برگزار می شود. نمایش پوسترهای فیلم نیز در محوطه خانه هنرمندان و طبقه دوم خانه هنرمندان خواهد بود.

** وابستگی به دولت، قدرت خلاقه سینماگران را دچار مشکل کرده است

در این نشست محمدرضا اصلانی، مستندساز پیشکسوت که قرار است از او در مراسم اختتامیه تجلیل نیز شود، گفت: سعی کنید بودجه تولید در کمترین حد و خلاقیت در بیشترین حد خود باشد و اسم سینمای پرزرق و برق با بودجه‌های میلیاردی را فاخر گذاشتن، اشتباه است. ضرورت برگزاری جشنواره این است که جامعه ما به سمت مدنی شدن در حرکت است. وی افزود: باید تأثیر دولت تا جایی که ممکن است از جامعه کم شده و این دو در ارتباط با یکدیگر تلاش کنند تا جامعه به سمت رشد حرکت کند اما این مسئله اکنون به خاطر سیاست گذاری ها و سرمایه ها کم توجه شده و جامعه ما دست به دهن دولت شده است. وی ادامه داد: وابستگی سینمای ما به نهادهای دولتی نه به عنوان حمایت است بلکه نهادها می توانند امکان رشد را به وجود بیاورند نه اینکه وابستگی ایجاد کنند این وابستگی قدرت خلاقه سینماگران را دچار مشکل کرده و سفارشی شدن را رشد داده است.

اصلانی افزود: سفارش گرفتن مشروع است اما سفارشی کار کردن مسئله ایجاد می کند. مقام سینماگر مشاوره به نهادها و سفارش دهندگان باید باشد. وی خاطر نشان کرد: این جشنواره برای اولین بار امری بنیادین را برای سینمای مستقل ایجاد می کند و پا به اصل بنیادین سینما گذاشته است. رشد جشنواره های مستقل در کشور نشان دهنده توسعه ای پایدار است و به این اشاره می کند که این استقلال می تواند نسل جوان را به کار کردن و روی پای خود ایستادن امیدوار کند.

وی در پایان بیان کرد: اولین تعریف سینمای مستقل این است که سعی کنید بودجه تولید در کمترین حد و خلاقیت در بیشترین حد خود باشد و اینکه اسم سینمای پرزرق و برق که بودجه های میلیاردی دارد را فاخر گذاشته اند اشتباه است چون سینمای فاخر به معنای خلاقیت و اخلاق و اندیشه است. وی تاکید کرد: وابستگی به نهادهای دولتی تا آنجا که به معنای هدایتگری دولت در حوزه سینما نباشد، می تواند شرایط برای رشد سینمای ایران را فراهم کند. اگر این وابستگی به وجود آید شرایطی پیش می آید تا تولیدات خلاقانه در سینما دچار مشکل شوند. سفارش گرفتن تولید یک فیلم برای یک فیلمساز مشروع است، یک فیلمساز می تواند از خود هم سفارش بگیرد اما سفارشی کار کردن در سینما درست نیست. اصلانی بیان کرد: یک فیلمساز در مقام بالاتری قرار دارد تا اینکه در خدمت کسی باشد. در واقع سینماگر باید همراه و مشاور نهادها باشد تا اینکه در خدمت این نهادها قرار گیرد. این فیلمساز با سابقه تاکید کرد: جشنواره فیلم «خورشید» مسئله بنیادینی را مطرح کرد و آن اهمیت سینمای مستقل است و اینکه چگونه یک سینماگر می تواند جامعه خود را حمایت کند و دولت را متوجه مسائل خود و جامعه کند. سینماگران حامل جامعه هستند و تمام نظام های جامعه را در خود دارند. در واقع هر فیلمسازی که فیلم می سازد فیلم‌اش برآیند کل جامعه است. این جشنواره انگشت بر اصل بنیادین سینما گذاشته و سینما را می تواند به سمت درستی هدایت کند. وی ادامه داد: برای مستقل بودن باید سعی کنید بودجه کمتری را صرف ساخت یک فیلم کنید و به جای سرمایه مالی از خلاقیت استفاده کنید. متاسفانه این روزها باب شده است که هر فیلم پرزرق و برقی با بودجه بسیار بالا نام فیلم فاخر را به خود می گیرد و این درحالی است که گاهی پر زرق و برق بودن می تواند نشانه ابتذال باشد. در واقع می توان گفت سینمای فاخر تنها به این دلیل فاخر است اندیشه و ساختار فاخری دارد. محمدرضا اصلانی در پایان گفت: کارگردان فیلم های مستقل شاید موضوعات کم اهمیت در جامعه را به تصویر بکشند، اما نوع به تصویر کشیدن همین موضوعات باعث با اهمیت شدن این مسائل در جامعه می شود.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب