امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8286 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد خبرداد؛

تعدادی از ناشرین به اهداف آموزش و پرورش توجهی ندارند/ بخش بازرگانی رسانه ملی در تبلیغ کتاب‌های بدون مجوز، خود را به نشنیدن می‌زند/ تبلیغ کتاب‌های حل‌المسائل بی‌ربط دردی را دوا نمی‌کند

خبرایران: محمد ناصری دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد گفت: تعدادی از ناشرین به بهانه کتاب‌های کمک‌آموزشی و درسی به اهداف آموزش و پرورش توجهی ندارند و به تبلیغ کتاب‌های حل‌المسائل بی‌ربط می‌پردازند که اینها دردی را دوا نمی‌کند.
تعدادی از ناشرین به اهداف آموزش و پرورش توجهی ندارند/ بخش بازرگانی رسانه ملی در تبلیغ کتاب‌های بدون مجوز، خود را به نشنیدن می‌زند/ تبلیغ کتاب‌های حل‌المسائل بی‌ربط دردی را دوا نمی‌کند

به گزارش خبرنگار خبرایران، مراسم پایانی یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد امروز با حضور «حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان» معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، «حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ،«محمد ناصری» دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ، جمعی از نویسندگان و مؤلفان برگزیده کتاب آموزشی و تربیتی  اصحاب رسانه در مرکز آفرینش‌های هنری پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار و دراین مراسم « محمد ناصری»دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد اظهار داشت: جشنواره وارد دهه دوم فعالیت خود شده است و در جشنواره اول تعداد ناشرین بسیار کم بود، اما امروز با 600 ناشر به طور مستمر در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: در این جشنواره آمار کتاب‌های مناسب 5/58 درصد است، در حالی که در اولین جشنواره این میزان 18 درصد بود، به نحوی که اگر مصوبه 828 شورای آموزش و پرورش اجرا شود بسیار راهگشاست و برکات آن به وضوح دیده می‌شود و تاکنون 70 کتابنامه رشد به مخاطبین یعنی دانش‌آموزان و معلمان ارائه کرده‌ایم و چهل و ششمین فصلنامه جوانه منتشر شده است.

ناصری افزود: تاکنون 13 هزار و 250 عنوان کتاب مناسب در همه دوره‌ها و مقاطع به جامعه معرفی کرده‌ایم و معمولاً در این جشنواره از بهترین‌ها تجلیل می‌شود و  از ظرفیت کتاب درسی به شکل مختلف استفاده شده است و هر ساله از این ظرفیت بیشتر استفاده می‌شود به نحوی که در کتاب‌های جدیدالتألیف به معرفی منابع مناسب اقدام شده است.

وی با اشاره به سایت سامان‌کتاب افزود: فعالیت مستمری توسط این سایت انجام می‌شود و خوشحال هستیم در دهمین جشنواره برای خرید کتاب توسط معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش راهگشایی خوبی صورت گرفت.

ناصری با اشاره به مشکلات پیش‌روی جشنواره افزود: تعدادی از ناشرین به بهانه کتاب‌های کمک‌آموزشی و درسی به اهداف آموزش و پرورش توجهی ندارند و به تبلیغ کتاب‌های حل‌المسائل بی‌ربط می‌پردازند که اینها دردی را دوا نمی‌کند.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد با انتقاد از صدا و سیما گفت: همچنان بخش بازرگانی رسانه ملی در تبلیغ کتاب‌های بدون مجوز، خود را به نشنیدن می‌زند و متأسفانه این داستان همچنان ادامه دارد.

ناصری با بیان اینکه در جشنواره یازدهم 1537 عنوان کتاب رسیده است، خاطرنشان کرد: 285 کتاب برای کسب مقام برگزیده رقابت کردند که در این میان، 422 ناشر سهیم بودند و 102 داور در 32 گروه داوری آثار را بررسی کردند و در دوره یازدهم اتفاق خوب دیگری افتاد و این اتفاق آن بود که همه مدیران کل تألیف کتاب‌های درسی حضور داشتند و از ابتدا تا انتها فرایند داوری را بررسی کردند و امسال بخش مدرسه راه‌اندازی می‌شود که فراتر از انتشارات مدرسه عمل کرده و سعی می‌کند کتاب‌های خوب را توزیع کند.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت مؤلفانی که معلم هستند اتفاق دیگری بود و حضور مؤلفانی که هنوز معلم رسمی آموزش و پرورش هستند بسیار مهم است که در میان 45 اثر برگزیده، مؤلفان 2 اثر برگزیده معلم هستند که به طور ویژه از آنها تقدیر می‌شود و در این جشنواره در کنار 11 حوزه یادگیری، حوزه ادبیات داستانی شامل شعر، داستان و نمایش و پیش‌دبستانی اضافه شده است و امسال از 5 ناشر به عنوان ناشر برتر تقدیر می‌شود.

ناصری خطاب به ناشرین خاطرنشان کرد:از ناشرین می‌خواهیم با سند تحول و اسناد بالادستی آموزش و پرورش بیشتر مأنوس شوند و رویکرد ما نیز از نشر، تألیف است و حوزه‌هایی که بستر جدیدی است، مثل کتاب سبک زندگی، کار و پژوهش مورد توجه است.

وی درپایان گفت: در عرصه کتاب، ملاحظاتی وجود دارد و ضرورت پرداختن به نیاز واقعی دانش‌آموز و معلم حرف حساب داوران است و از ناشرین می‌خواهیم از تولید کتاب‌هایی که کتب درسی در آن خلاصه می‌شود و پاسخ‌های کتاب مستقیماً داده می‌شود پرهیز کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب